Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Opnieuw BoP-aanpassingen in Le Mans: Alpine een beetje eraf, Ferrari een beetje erbij

220610 Le Mans Alpine
De Alpine raakte na het sterke optreden tijdens de hyperpole wat vermogen kwijt

Gereden wordt er in Le Mans op vrijdag niet, de belangrijkste activiteit is de traditionele rijdersparade in het centrum van de stad. De technici in de 'BoP-commissie' waren echter wel actief en reageerden na zorgvuldige analyse van de data die waren verkregen tijdens de trainingen, de kwalificatie en de hyperpole-sessie van gisteravond. De Alpine, die in handen van Mathieu Vaxivière tot op vier tienden van de pole-position kwam, krijgt voorafgaand aan de race een vermindering van het motorvermogen. De Ferrari's in de beide GTE-klassen krijgen er daarentegen wat bij, in de vorm van een licht verhoogde maximale turbodruk.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Roel Louwers

Het exact inschalen van de verouderde Alpine, die ooit zijn carrière begon als Oreca LMP1, vervolgens de naam Rebellion droeg en nu als Alpine A480-Gibson door het leven gaat, ten opzichte van de modernere hypercars van Glickenhaus zonder en Toyota met hybride-technologie, blijft een lastige aangelegenheid. Medio maart won de Alpine in Sebring de eerste ronde van het FIA WEC-seizoen, waarna een vermindering van het vermogen met 20 kW volgde. Na de race in Spa werd de reductie gehalveerd voor Le Mans, maar aan het begin van de week leek de Alpine nog steeds behoorlijk tekort te komen qua snelheid, wat leidde tot een stijging van 7 kW voor de donderdag. Gisteren in de hyperpole bleek het gebrek aan snelheid zo goed als verdwenen, maar daarop reageerden de functionarissen dus onmiddellijk door nu weer een reductie van 10 kW op te leggen, waarmee de auto terug is op het vermogen van Spa.

Voor de Ferrari 488's werd op woensdag het vermogen door middel van een reductie van de toegestane turbodruk wat geknepen, maar dat werd nu weer deels teruggedraaid: van de reductie van 7 millibar in de GTE-Pro-klasse is nu nog 5 millibar over, van de reductie van 6 millibar in de GTE-Am-klasse werd 1 millibar teruggenomen, zodat ook hier sprake is van een reductie van 5 millibar.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet