Sportscars: Nieuwe generatie LMP2 vanaf 2025, jubileumeditie Le Mans op 10 en 11 juni 2023

De huidige generatie LMP2's (hier de Panis Racing-Oreca van Job van Uitert) krijgt in 2025 een opvolger
De komst van een nieuwe generatie LMP2-auto's, aanvankelijk voor volgend jaar gepland, is in verband met de algehele situatie in de wereld uitgesteld tot 2025. Dat werd in Le Mans bekendgemaakt tijdens de gebruikelijke persconferentie van de ACO en de FIA. Het blijft bij vier goedgekeurde chassisfabrikanten: Dallara, Oreca, Multimatic/Riley en Ligier, tevens de geaccrediteerde constructeurs voor de LMDh-prototypes, die op LMP2-chassis zijn gebaseerd. Om de kansen gelijkwaardig te houden zal er tweemaal per seizoen een "adaptation of performance", dus een aanpassing van de prestaties plaatsvinden. Of dat de dominantie van één chassis, zoals nu in LMP2 het geval is met Oreca, kan voorkomen, moet de praktijk uitwijzen. Tijdens de persconferentie werd ook de datum voor de jubileumeditie van de 24 Uur van Le Mans in 2023 bevestigd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Roel Louwers
Sinds de introductie van de huidige LMP2's in 2017 is de klasse een absoluut succes met goed gevulde startvelden in WEC, ELMS, ALMS en een behoorlijk veld in IMSA. Voor de nieuwe generatie is, net als bij de hypercars, gekozen voor een homologatieperiode van vijf jaar, van 2025 tot 2030, om zo bij te dragen tot kostenbeheersing, omdat er niet ieder jaar een dure update behoeft te worden aangeschaft.
Tijdens de persconferentie werd ook vooruitgekeken naar de 24 Uur van Le Mans in 2023, honderd jaar nadat de eerste editie verreden werd. Het eeuwfeest zal uiteraard gepaard gaan met veel vlagvertoon, negenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen werd benoemd tot ambassadeur van het evenement. De race vindt volgend jaar plaats op 10 en 11 juni, dus hetzelfde weekeinde als de 90e editie dit jaar.