Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: ACO en FIA kondigen einde GTE-Pro-klasse aan, vanaf 2024 "GT3 Premium"

220610 Porsche Pro
Vanaf 2023 geen volledige fabrieksteams meer in de GT-categorie van het FIA WEC

De FIA en de ACO als promotor van het World Endurance Championship trekken eind dit jaar de stekker uit de GTE-Pro-klasse. Dat werd zojuist bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse persconferentie van de ACO aan de vooravond van de 24 Uur van Le Mans. Volgend jaar is er als overgang alleen nog de GTE-Am-klasse, terwijl er vanaf 2024 een nieuwe GT-categorie komt, gebaseerd op GT3-auto's. Hiervoor worden Pro-Am-rijderscombinaties verplicht, wat dus effectief het einde van de ijzersterke volledige fabrieksteams in de GT-divisie betekent.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Porsche

Corvette-fabrieksrijder Nicky Catsburg sprak in gesprek met AUTOSPORT.NL nog de hoop uit dat de GTE-Pro-klasse in leven zou kunnen worden gehouden, niet in de laatste plaats ook met de wetenschap in het achterhoofd dat Corvette zeker interesse had om het bestaande programma voort te zetten. De hoop bleek echter ijdel, want de vier Pro-inschrijvingen, die nodig zouden zijn voor het in leven houden van de klasse, zijn schijnbaar niet, of in ieder geval niet op tijd gevonden. Nadat de GTE's dus eerder al uit de Noord-Amerikaanse IMSA-serie verdwenen, is dit dus ook in het FIA WEC het geval.

In ieder geval wordt de GTE-Am-klasse volgend jaar nog in leven gehouden, zodat de talrijke klantenteams, die de auto's hadden aangeschaft met een calculatie gebaseerd op meerdere seizoenen, niet met auto's zitten die in één klap een stuk minder waard zijn. In die klasse zal het voor de jubileumeditie van de 24 Uur van Le Mans dus meer dan ooit een flinke strijd worden om de beschikbare zitjes, ook voor de fabriekscoureurs.

Nadere details volgen ongetwijfeld, maar zeker is in ieder geval dat vanaf 2024 net als nu al in IMSA de GT3-strategie gevolgd wordt voor de GT-klasse in Le Mans. Daarbij wordt er wel gesproken van "GT3 Premium", dus er zal ongetwijfeld sprake zijn van verbeterde prestaties, iets wat de DTM bij de overstap naar GT3 aanvankelijk ook al nastreefde. De Duitse organisatie zag daar bij nader inzien echter van af, omdat de fabrikanten aangaven dat het ontwikkelen van speciale aanpassingen (meer vermogen heeft ook effecten voor de aandrijflijn, de remmen en andere componenten) voor slechts één serie te duur zou zijn. Wellicht dat een combinatie van DTM en Le Mans wat meer perspectief biedt voor krachtiger GT3's.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet