Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: The Horse Whisperer!

Foto 1

Wie precies is Mattia Binotto? De Italiaanse ingenieur en teambaas van het Scuderia Ferrari Formule 1 team werd 3 november 1969 in Zwitserland, Lausanne, geboren. Getrouwd met Sabina, vader van twee kinderen: Chiara en Marco. Na jaren zonder succes heeft zijn team dit seizoen alles in handen om serieus voor de titel te gaan. Maar ja, dan moet alles en iedereen goed meespelen.

Tekst: Anjès Verhey
Foto's: Team PR

Foto 2

Charles Leclerc in actie

Anjès: Met zachte hand keihard op je doel af. Het 'Steigerend Paard' krijg je echter niet zomaar in het gareel.

Mattia: Nee. Tot nu toe hebben we alles perfect onder controle. Ik heb het over taakverdeling, werkschema, planning en persoonlijke verantwoordelijkheid van alle teamleden. Prima geregeld en ook zo verankerd in ieders brein. Wat je in Monaco zag was een uitzondering. Dan ervaar je hoe kwetsbaar je met zo'n tot op het bot getrainde crew toch nog kunt zijn. De totaal onverwachte en verkeerde binnenkomst van Charles (pitstop) is zo'n actie die je niet wilt meemaken. We hebben het moment geanalyseerd en onze crew-training vervolgens ook op zó'n moment ingericht. We zijn er weer sterker door geworden. Nemen aan dat we bij een dergelijke verrassing (die we niet meer willen en hopen te beleven) de schade kunnen beperken. Iedereen is doordrongen van het feit dat zoiets niet meer mag voorkomen. Een beter samenspel tussen mijn mannen moet ons voortaan behoeden.

Foto 3
Ferrari begon het seizoen sterk met overwinningen in Bahrein (foto) en Australië.


Anjès: U staat bekend als een rustige, aimabele leider die altijd achter zijn team en met name de coureurs staat. Is dat naar buiten toe, of ook intern zo? Volgens de fans bent u The Horse Whisperer!

Mattia: Dat vat ik op als compliment. Leiderschap is met name in Formule 1 verband een uitermate gevoelige discipline. Evenals in die andere teamsport, voetbal, ben je als leider een speelbal van de emoties van je publiek. Wint Ferrari dan is er geen betere teambaas dan Binotto. Maar bij verlies en pech wil je niet weten wat er allemaal over je heen komt. Ik probeer een niet dictatoriaal leiderschap te creëren waarin plaats is voor ieders suggesties en mening in mijn team. Dat lijkt easy going maar vergis je niet! Ik heb wel degelijk een parcours uitgezet en doelen gesteld. Er moet soms harder worden opgetreden dan ik in eerste instantie aannam. Al bij al weet ik dat we de goede kant opgaan. Ja, ik sta achter al mijn mensen en vooral achter mijn twee sterke rijders. Teleurstelling tonen naar buiten toe is niet mijn ding. Intern de koppen bij elkaar steken, natuurlijk, en soms een hartig woordje laten vallen, dat moet wel degelijk. Tenslotte kunnen wij, de ingenieurs, en de mannen die de auto's mee-ontwikkelen wel de beste auto's produceren maar uiteindelijk zijn het Charles en Carlos die het op de baan moeten doen! Over technische malheur kan ik kort zijn, vaak niet te voorzien!

480-Foto 5
Carlos Sainz op weg naar P2 in Monaco


Anjès: Staat de directie van Ferrari voldoende achter uw mate van leiderschap, ook na dit onnodige Monaco voorval/uitval?

Binotto: Jawel, we zijn allemaal verheugd, van hoog tot laag, dat Ferrari dit seizoen op basis van de nieuwe reglementen een Formule 1 auto in het spel heeft gezet die op bijna alle circuits topprestaties kan leveren. Dat zie je terug in de super goede kwalificatietijden. Ik zeg daarmee niet dat de titel voor het grijpen ligt. Wel dat we daar rijp voor zijn én voor zullen strijden.
  480-Foto 4 Mattia (midden) in gesprek met Charles Leclerc

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet