Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: López in nummer 7-Toyota snelste tijdens testdag Le Mans, Van der Zande best geklasseerde Nederlander (lang)

220605 WEC Testdag Nr 7 Toyota
De nummer 7-Toyota kwam in handen van López als enige auto tot een tijd onder de 3:30

Met de tijd van 3:29,896 minuten, door José María López gereden in de middagsessie, zette de nummer 7-Toyota van Mike Conway, Kamui Kobayashi en López de snelste tijd op de traditionele testdag in Le Mans, die opnieuw op de zondag voorafgaand aan de raceweek gehouden werd. Op drie tienden van een seconde eindigde de nummer 708-Glickenhaus (Pla/Dumas/Derani) op de tweede plaats. In LMP2 eindigde de nummer 22-United Autosports-Oreca bovenaan, bestuurd door Filipe Albuquerque, een van de twaalf rijders die gedurende de nacht invlogen na de IMSA-race in Detroit. De nummer 64-Corvette van Tommy Milner, Nick Tandy en Alex Sims was het snelst in GTE-Pro, terwijl de snelste tijd in GTE-Am op naam kwam van de Deen Mikkel Jensen in de nummer 57-Kessel Racing-Ferrari. In GTE-Am was er ook de beste klassering van een Nederlander, want Renger van der Zande, extra gemotiveerd na zijn IMSA-overwinning van gisteren in Detroit, reed de tweede tijd in de JMW-Ferrari.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Al in de ochtendsessie was López met een tijd van 3:31,626 minuten de snelste. Meerdere auto's uit de topklasse wisselden elkaar aan de top van de tijdenlijst af, maar met iets meer dan een kwartier te gaan tot aan de lunchpauze zette López de snelste tijd neer. In de middagsessie liet hij zien dat het nog sneller kon, en uiteraard zitten er in de loop van de week tijdens de echte trainingen en de kwalificatie nog meer verbeteringen in het vat. Romain Dumas kwam met de snelste Glickenhaus tot op twee tienden van de snelste Toyota, daarachter reed Kamui Kobayashi de nummer 8-Toyota naar de derde plaats in de totaalafrekening, De tweede Glickenhaus eindigde in handen van Franck Mailleux als vierde en nog binnen een seconde, terwijl Mathieu Vaxivière in de Alpine als vijfde werd geklasseerd, maar wel ruim tweeënhalve seconde op de Toyota tekort kwam.

In LMP2 was in de ochtend de JOTA-Oreca met Will Stevens in 3:33,964 minuten de snelste, maar in de middag verbeterde Filipe Albuquerque namens United Autosports naar 3:32,099, terwijl diens landgenoot António Félix da Costa, ingevlogen vanuit Jakarta na de Formule E-race aldaar, de JOTA-Oreca met 0,283 seconde achterstand op Albuquerque als tweede liet noteren. De andere United-auto eindigde met Alex Lynn op de derde plaats, voor de Realteam by WRT-auto, waarin Norman Nato de snelste tijd reed. De beste LMP2 met Nederlandse inbreng was de TDS Racing x Vaillante-Oreca, waarmee ook Tijmen van der Helm in actie komt. Dankzij een tijd van Mathias Beche eindigde deze auto als achtste, drie plaatsen voor Panis Racing met Job van Uitert, waar Nicolas Jamin de snelste tijd liet aantekenen. De ARC Bratislava-Oreca, waarin ook Bent Viscaal rijdt, kwam vijf seconden tekort, hier zette Tristan Vautier de snelste tijd neer.

220605 Le Mans testdag GTE Pro
De GTE-Pro's zaten binnen een halve seconde

Het Porsche-fabrieksteam kende de nodige problemen in de ochtendsessie met een gebroken linker aandrijfas van de nummer 92-auto met Michael Christensen in het tweede uur en een excursie van Gianmaria Bruni in de nummer 91 in het derde uur. De beide Corvettes eindigden in de ochtendsessie op de eerste plaats dankzij respectievelijk Tommy Milner en Nicky Catsburg. In de middag was het Alex Sims die in de nummer 64-Corvette de snelste dagtijd in de klasse realiseerde: 3:54,001, op slechts 0,036 seconde gevolgd door Davide Rigon in de snelste van de beide AF Corse-Ferrari's. De nummer 91-Porsche eindigde met Fred Makowiecki als derde. Opmerkelijk: de tijden van alle zeven de GTE-Pro's lagen binnen 0,503 seconde.

Deense rijders bepaalden het tempo in de GTE-Am-klasse: nadat Michelle Gatting in de ochtendsessie met 3:55,678 seconden de snelste tijd in de Iron Dames-Ferrari had laten aantekenen, reden in de middag eerst Frederik Schandorff, ingevlogen vanuit Paul Ricard, en vervolgens Mikkel Jensen de snelste tijd in de Kessel Racing-Ferrari. De tijd van 3:54,827, gereden door Jensen, was de snelste van de dag. Achter de Kessel-Ferrari volgde de Ferrari van JMW Motorsport in handen van Renger van der Zande, direct vanuit Detroit, op de tweede plaats.

"Ik kwam rond een uur of drie aan op het circuit en ik denk dat ik rond 15.20 uur in de auto zat, dus dat was op zich leuk. Ik heb een stuk of zeven, acht vliegende ronden gedaan en kon uiteindelijk dus de tweede tijd in de GTE-Am-klasse rijden", meldde Van der Zande na zijn eerste ervaringen met de Ferrari 488 GTE. "Een goede auto, een leuke auto om mee te rijden. Hij gaat natuurlijk wel een beetje langzaam op het rechte stuk, zeker in vergelijking met wat ik gewend ben hier in Le Mans met LMP2, maar het is een leuke ervaring. Niet heel fysiek, wat wel goed is, omdat ze willen dat ik zo'n twaalf van de 24 uur ga rijden, rekening houdend met de rijtijd van zes uur voor de amateurrijders, dus ik zal heel wat tijd in de auto doorbrengen! Het stoeltje was ook gelijk goed, daar was het om bedoeld, en we hebben wat data om mee te werken. Voor de rest is het prachtig om hier weer te zijn. Carlijn en de kinderen zijn onderweg, mijn vader komt kijken, we gaan er weer een mooi weekeinde van maken!" De Spirit of Race-Ferrari werd dankzij Pierre Ragues als derde geklasserd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet