24H Nürburgring: Porsche en BMW vinden Waterloo op de Nordschleife. Van der Linde/Vanthoor/Vervisch/Frijns winnen Nürburgring 24U, klassezege Indy Dontje
Zowel Porsche als BMW vonden hun Waterloo op de Nordschleife. Beide merken werden in de 24-uursrace het slachtoffer van crashes en technische problemen. Bij BMW had men bij het eerste optreden van de nieuwe M4 GT3 in de 24-uursrace op de Nordschleife zeker op meer gehoopt. Vrijwel alle topauto's vielen uit. De laatst overgebleven M4, de Schubert-M4 GT3 zelfs nog een half uur voor het einde. De 50e editie van het ADAC TotalEnergies 24h-Rennen Nürburgring resulteerde in de overwinning opvoor de Phoenix-Audi R8 LMS Evo van de combinatie Kelvin van der Linde/Dries Vanthoor/Frederic Vervisch/Robin Frijns. Na Duncan Huisman in 2005 en Jeroen Bleekemolen in 2013 is Frijns de derde Nederlander die de 24-uursrace op de Nürburgring op zijn naam schrijft. Voor het Phoenix-team van Ernst Moser was het de zesde overwinning in de klassieker in de Eifel. Daarachter eindigden de beide Mercedes-AMG's van het nog vrij jonge team GetSpeed van Adam Osieka, bijna de buren van Phoenix Racing op het industrieterrein van Meuspath op een steenworp afstand van de Nürburgring. Mooi succes was er ook voor Indy Dontje, die met de nummer 95-Aston Martin Vantage AMR GT4 van Dörr Motorsport, samen met Phil Dörr, Nick Hancke en Moritz Wiskirchen de SP8T-klasse won.
Dries Vanthoor was in de regen een klasse apart.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ADAC Motorsport/Mercedes/Porsche
Porsche en BMW vinden Waterloo op de Nordschleife. Van der Linde/Vanthoor/Vervisch/Frijns winnen Nürburgring 24U.
De 50e editie van de 24-uursrace van de Nürburgring leverde het in totaal zesde succes op voor het lokaal gevestigde Phoenix-team van Ernst Moser, dat het afgelopen jaar een zeer turbulente periode doormaakte. Voor Robin Frijns betekende het zijn allereerste overwinning in de Nordschleife-klassieker. Het succes hing nog even aan een zijden draadje, omdat Kelvin van der Linde bij de laatste pitstop de motor al had gestart terwijl er nog werd getankt. De wedstrijdleiding onderzocht de situatie, maar besloot het te laten bij een geldboete voor het team. "In 2017 verloren we de overwinning in de laatste ronde. Die herinneringen kwamen nu weer terug, maar geweldig dat het nu is gelukt", zei Robin Frijns in de microfoon van Patrick Simon, die de prijsuitreiking presenteerde.
De beslissing viel feitelijk rond 13.30 uur, toen Dries Vanthoor en Fabian Schiller na hun titanenstrijd door respectievelijk Kelvin van der Linde en Maximilian Götz werden afgelost. Vanwege de lokale weersomstandigheden kwam het niet meer tot een identiek duel en kon Van der Linde eigenlijk een ruime voorsprong opbouwen. Van der Linde, die eveneens op de nummer 5-Scherer-Phoenix-Audi stond ingeschreven, was met die auto in de nacht gecrasht, maar maakte dat meer dan goed met een grandioos optreden in de uiteindelijk winnende Audi met het startnummer 15. Dries Vanthoor wilde na de aanrijding met zijn broer Laurens in de openingsfase eigenlijk helemaal niet meer rijden, maar kwam na meerdere gesprekken toch op andere gedachten.
De jonge Fabian Schiller deed er niet voor onder maar slaagde er niet in om de Audi te passeren.
Vier uur voor het einde leverden de Phoenix-Audi R8 LMS Evo van Dries Vanthoor en de Mercedes-AMG GT3 van Fabian Schiller gedurende hun acht/negen ronden durende stint een titanenstrijd waarin het verschil tussen beiden op een bepaald moment slechts 0,977 seconde bedroeg! Op een half droge/half natte baan verloor Vanthoor meerdere malen bijna de controle. Ten opzichte van de concurrentie hadden zij wel het voordeel dat ze een ronde later naar binnen moesten komen. Daardoor beschikte Kelvin van der Linde na de rijderswissel aanvankelijk over een voorsprong van 22 seconden die later zelfs opliep tot 39 seconden. Beide teams opteerden gedurende deze stint voor slicks, terwijl men bij GetSpeed de tweede auto met Maro Engel van handgesneden slicks had voorzien.
Het prachtige Eifelcircuit dat ons zoveel autosportgenot bezorgt.
Vanwege de wisselende weersomstandigheden bleef de wedstrijd volledig open. De derde en vierde plek werden bezet door de #4 AMG Mercedes GT3 van Maro Engel en de #22 Car Collection Audi R8 LMS van Christopher Haase. Bij Schubert probeerde op handgesneden slicks de baan op te gaan. Dit werkte in deze fase echter totaal niet. Alexander Sims: "Wij hadden geen flauw benul van wat we moesten kiezen. Op de droge baangedeeltes waren we gewoon te langzaam omdat banden oververhit raakten. Goed, we hebben wat uitgeprobeerd maar het werkte totaal niet." De Schubert BMW M4 GT3 viel daarna naar de vijfde plek terug, waardoor de finale in een Audi-Mercedes ofwel in een lokaal Eifel Phoenix-GetSpeed-dorpsduel leek te eindigen.
Interessante uitspraken Franciscus van Meel
Franciscus van Meel de huidige baas van M Motorsport, dat net als de 24-uursrace ook het 50-jarige jubileum op de Nordschleife met een demo wedstrijd voor BMW racelegendes (die overigens door de Amerikaan Bill Auberlen gewonnen werd - later deze week een uitgebreide reportage op AUTOSPORT.NL) mocht vieren, deed rondom het evenemnet enkele interessante uitspraken. BMW concentreert zich de komende periode op het LMDh-project, maar ook de Formule 1 schijnt bij BMW M Motorsport weer op de radar te staan. BMW kijkt er zeker met interesse naar. Ook de huidige BMW M4 GT4 vormt een basis voor toekomstige elektrische modellen, zo liet Van Meel weten!
Jammer dat de Schubert-BMW M4 GT3 kort voor het einde uitviel. De auto heeft potentie genoeg. Een debuutoverwinning zou mooi geweest zijn.
Slotfase
De traditionele wisselvallige Eifelweersomstandigheden konden natuurlijk niet uitblijven. Er moest met de bandenkeuzes wat gepokerd worden. Maar de regen zette zich eigenlijk niet echt door. Om 14.38 uur kwam de leidende Phoenix-Audi R8 LMS van Kelvin van der Linde voor handgesneden slicks naar binnen. Ook de #3 Getspeed-Mercedes van Maximilian Götz was iets eerder naar binnen gekomen. Götz: "Aan één kant is het genieten, maar aan de andere kant doe je het in je broek. In de Hatzenbach en de Karussell regende het sterk, daarna was het weer droog. Om zo'n ronde te doorstaan moet je daarmee leven. Het waren de zwaarste rondes die ik ooit gereden heb. Maar het gaat dan ook om iets. We willen gewoon de overwinning behalen."
Zeven ronden later kwam de GetSpeed AMG Mercedes van Adam Christodoulou voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Een half uur voor het einde moest de Schubert-BMW M4 GT3 met Jesse Krohn definitief met motorpech opgeven. De best geklasseerde BMW was de M4 GT4 van Ben Tuck die zich in 22e positie bevond.
Achter de winnende Audi R8 LMS eindigden de beide GetSpeed Mercedessen van de combinaties Christodolou/Götz/Schiller en Engel/Gounon/Juncadella op de tweede en derde plaats. In de Top 8 bevonden zich vier Audi's en vier Mercedessen. De Konrad-Lamborghini Huracán GT3 (normaliter niet de betrouwbaarste auto) eindigde na een gedegen wedstrijd in de Top 10. De Glickenhaus SCG 004 miste met P12 nipt de Top 10, maar won traditioneel de SPX-klasse.
Olsen crashte kort voor het einde van de wedstrijd. De Falken-Porsche van de combinatie Evans/Müller/Pilet/Seefried was met een negende plek de best geklasseerde Porsche combinatie.
Uitslag( Provisional)
1. Kelvin van der Linde/Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch/Robin Frijns – Audi Sport Team Phoenix – Audi R8 LMS GT3
2. Adam Christodoulou/Maximilian Götz/Fabian Schiller – Mercedes-AMG Team GetSpeed – Mercedes-AMG GT3
3. Maro Engel/Jules Gounon/Daniel Juncadella – Mercedes-AMG Team GetSpeed – Mercedes-AMG GT3
4. Christopher Haase/Nico Müller/Patric Niederhauser/René Rast – Audi Sport Team Car Collection – Audi R8 LMS GT3
5. Kuba Giermaziak/Kim Luis Schramm/Michele Beretta/Markus Winkelhock – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3
6. Patrick Kolb/Mattia Drudi/Christopher Mies/Patric Niederhauser – Audi Sport Team Car Collection – Audi R8 LMS GT3
7. Raffaele Marciello/Philip Ellis/Luca Stolz – Mercedes-AMG Team Bilstein – Mercedes-AMG GT3
8. Hubert Haupt/Nico Bastian/Marvin Dienst/Gabriele Piana – Mercedes-AMG Team Bilstein – Mercedes-AMG GT3
9. Jaxon Evans/Sven Müller/Patrick Pilet/Marco Seefried – Falken Motorsport – Porsche 911 GT3 R
10. Axcil Jefferies/Jordan Pepper/Michele di Martino/Maximilian Hackländer – Konrad Motorsport – Lamborghini Hurácan GT3
Dries Vanthoor was in de regen een klasse apart.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ADAC Motorsport/Mercedes/Porsche
Porsche en BMW vinden Waterloo op de Nordschleife. Van der Linde/Vanthoor/Vervisch/Frijns winnen Nürburgring 24U.
De 50e editie van de 24-uursrace van de Nürburgring leverde het in totaal zesde succes op voor het lokaal gevestigde Phoenix-team van Ernst Moser, dat het afgelopen jaar een zeer turbulente periode doormaakte. Voor Robin Frijns betekende het zijn allereerste overwinning in de Nordschleife-klassieker. Het succes hing nog even aan een zijden draadje, omdat Kelvin van der Linde bij de laatste pitstop de motor al had gestart terwijl er nog werd getankt. De wedstrijdleiding onderzocht de situatie, maar besloot het te laten bij een geldboete voor het team. "In 2017 verloren we de overwinning in de laatste ronde. Die herinneringen kwamen nu weer terug, maar geweldig dat het nu is gelukt", zei Robin Frijns in de microfoon van Patrick Simon, die de prijsuitreiking presenteerde.
De beslissing viel feitelijk rond 13.30 uur, toen Dries Vanthoor en Fabian Schiller na hun titanenstrijd door respectievelijk Kelvin van der Linde en Maximilian Götz werden afgelost. Vanwege de lokale weersomstandigheden kwam het niet meer tot een identiek duel en kon Van der Linde eigenlijk een ruime voorsprong opbouwen. Van der Linde, die eveneens op de nummer 5-Scherer-Phoenix-Audi stond ingeschreven, was met die auto in de nacht gecrasht, maar maakte dat meer dan goed met een grandioos optreden in de uiteindelijk winnende Audi met het startnummer 15. Dries Vanthoor wilde na de aanrijding met zijn broer Laurens in de openingsfase eigenlijk helemaal niet meer rijden, maar kwam na meerdere gesprekken toch op andere gedachten.
De jonge Fabian Schiller deed er niet voor onder maar slaagde er niet in om de Audi te passeren.
Vier uur voor het einde leverden de Phoenix-Audi R8 LMS Evo van Dries Vanthoor en de Mercedes-AMG GT3 van Fabian Schiller gedurende hun acht/negen ronden durende stint een titanenstrijd waarin het verschil tussen beiden op een bepaald moment slechts 0,977 seconde bedroeg! Op een half droge/half natte baan verloor Vanthoor meerdere malen bijna de controle. Ten opzichte van de concurrentie hadden zij wel het voordeel dat ze een ronde later naar binnen moesten komen. Daardoor beschikte Kelvin van der Linde na de rijderswissel aanvankelijk over een voorsprong van 22 seconden die later zelfs opliep tot 39 seconden. Beide teams opteerden gedurende deze stint voor slicks, terwijl men bij GetSpeed de tweede auto met Maro Engel van handgesneden slicks had voorzien.
Het prachtige Eifelcircuit dat ons zoveel autosportgenot bezorgt.
Vanwege de wisselende weersomstandigheden bleef de wedstrijd volledig open. De derde en vierde plek werden bezet door de #4 AMG Mercedes GT3 van Maro Engel en de #22 Car Collection Audi R8 LMS van Christopher Haase. Bij Schubert probeerde op handgesneden slicks de baan op te gaan. Dit werkte in deze fase echter totaal niet. Alexander Sims: "Wij hadden geen flauw benul van wat we moesten kiezen. Op de droge baangedeeltes waren we gewoon te langzaam omdat banden oververhit raakten. Goed, we hebben wat uitgeprobeerd maar het werkte totaal niet." De Schubert BMW M4 GT3 viel daarna naar de vijfde plek terug, waardoor de finale in een Audi-Mercedes ofwel in een lokaal Eifel Phoenix-GetSpeed-dorpsduel leek te eindigen.
Interessante uitspraken Franciscus van Meel
Franciscus van Meel de huidige baas van M Motorsport, dat net als de 24-uursrace ook het 50-jarige jubileum op de Nordschleife met een demo wedstrijd voor BMW racelegendes (die overigens door de Amerikaan Bill Auberlen gewonnen werd - later deze week een uitgebreide reportage op AUTOSPORT.NL) mocht vieren, deed rondom het evenemnet enkele interessante uitspraken. BMW concentreert zich de komende periode op het LMDh-project, maar ook de Formule 1 schijnt bij BMW M Motorsport weer op de radar te staan. BMW kijkt er zeker met interesse naar. Ook de huidige BMW M4 GT4 vormt een basis voor toekomstige elektrische modellen, zo liet Van Meel weten!
Jammer dat de Schubert-BMW M4 GT3 kort voor het einde uitviel. De auto heeft potentie genoeg. Een debuutoverwinning zou mooi geweest zijn.
Slotfase
De traditionele wisselvallige Eifelweersomstandigheden konden natuurlijk niet uitblijven. Er moest met de bandenkeuzes wat gepokerd worden. Maar de regen zette zich eigenlijk niet echt door. Om 14.38 uur kwam de leidende Phoenix-Audi R8 LMS van Kelvin van der Linde voor handgesneden slicks naar binnen. Ook de #3 Getspeed-Mercedes van Maximilian Götz was iets eerder naar binnen gekomen. Götz: "Aan één kant is het genieten, maar aan de andere kant doe je het in je broek. In de Hatzenbach en de Karussell regende het sterk, daarna was het weer droog. Om zo'n ronde te doorstaan moet je daarmee leven. Het waren de zwaarste rondes die ik ooit gereden heb. Maar het gaat dan ook om iets. We willen gewoon de overwinning behalen."
Zeven ronden later kwam de GetSpeed AMG Mercedes van Adam Christodoulou voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Een half uur voor het einde moest de Schubert-BMW M4 GT3 met Jesse Krohn definitief met motorpech opgeven. De best geklasseerde BMW was de M4 GT4 van Ben Tuck die zich in 22e positie bevond.
Achter de winnende Audi R8 LMS eindigden de beide GetSpeed Mercedessen van de combinaties Christodolou/Götz/Schiller en Engel/Gounon/Juncadella op de tweede en derde plaats. In de Top 8 bevonden zich vier Audi's en vier Mercedessen. De Konrad-Lamborghini Huracán GT3 (normaliter niet de betrouwbaarste auto) eindigde na een gedegen wedstrijd in de Top 10. De Glickenhaus SCG 004 miste met P12 nipt de Top 10, maar won traditioneel de SPX-klasse.
Olsen crashte kort voor het einde van de wedstrijd. De Falken-Porsche van de combinatie Evans/Müller/Pilet/Seefried was met een negende plek de best geklasseerde Porsche combinatie.
Uitslag( Provisional)
1. Kelvin van der Linde/Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch/Robin Frijns – Audi Sport Team Phoenix – Audi R8 LMS GT3
2. Adam Christodoulou/Maximilian Götz/Fabian Schiller – Mercedes-AMG Team GetSpeed – Mercedes-AMG GT3
3. Maro Engel/Jules Gounon/Daniel Juncadella – Mercedes-AMG Team GetSpeed – Mercedes-AMG GT3
4. Christopher Haase/Nico Müller/Patric Niederhauser/René Rast – Audi Sport Team Car Collection – Audi R8 LMS GT3
5. Kuba Giermaziak/Kim Luis Schramm/Michele Beretta/Markus Winkelhock – Scherer Sport by Phoenix – Audi R8 LMS GT3
6. Patrick Kolb/Mattia Drudi/Christopher Mies/Patric Niederhauser – Audi Sport Team Car Collection – Audi R8 LMS GT3
7. Raffaele Marciello/Philip Ellis/Luca Stolz – Mercedes-AMG Team Bilstein – Mercedes-AMG GT3
8. Hubert Haupt/Nico Bastian/Marvin Dienst/Gabriele Piana – Mercedes-AMG Team Bilstein – Mercedes-AMG GT3
9. Jaxon Evans/Sven Müller/Patrick Pilet/Marco Seefried – Falken Motorsport – Porsche 911 GT3 R
10. Axcil Jefferies/Jordan Pepper/Michele di Martino/Maximilian Hackländer – Konrad Motorsport – Lamborghini Hurácan GT3