Retro: De laatste Schnitzer BMW 24U NB-overwinning op de Nordschleife 2010
Is het nu nog zo kort geleden of alweer zolang geleden? De introductie van de BMW M4 GT3 is hot natuurlijk en lijkt met een iets succesvoller begin aan te vangen dan zijn voorganger de BMW M6 GT3 die vooral in de laatste jaren van zijn levenscyclus wat succesvoller was dan zijn voorganger. Het illustere Schnitzer BMW van Herbert Schnitzer Sr, Charly en Karl Lamm behaalde in 2010 op de Nordschleife de allerlaatste overwinning voor het iconische team dat ook in 2004(Dirk Müller, Jörg Müller, Hans Joachim Stuck) en 2005 (Pedro Lamy/Boris Saïd/Duncan Huisman/Andy Priaulx) met de M3 GTR op de hoogste trede van de Eifelklassieker stond.
De allerlaatste grootste Schnitzer triomf op de Nordschleife in 2010. Overigens mag een dergelijke finish niet meer omdat auto's voor de finish stil gingen staan om hun merkgenoten op te wachten of om nog een extra Nordschleife rondje te vermijden.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Voor BMW werd deze zege een groot succes die het merk marketing technisch hard nodig had om de F1 kommer en kwel te doen vergeten.
De laatste Schnitzer BMW 24U NB overwinning op de Nordschleife 2010
Het leek ons leuk om vandaag nog eens even terug te blikken op de editie 2010. Met de BMW M3 GT2 werd vooral in de Amerikaanse IMSA serie gereden waarvoor de auto eigenlijk ook was ontwikkeld. Bij BMW wilde men ook voor Europa een markt voor deze auto zoeken. Tijdens de allerlaatste VLN-wedstrijd in 2009 dook de Schnitzer-versie voor het eerst op. Het doel was om auto's aan particuliere teams te verkopen. De geschiedenis leerde echter dat dit nooit zou gebeuren.
De Japanners vormde tot aan de Corona-crisis een vast bestanddeel van de inschrijvingen met de fraaie Lexus RC-F. Het goede nieuws is dat de volgend jaar weer met een programma terugkomen. Voor de eindzege echter kansloos helaas.
Omdat men zich bij BMW uit de F1 teruggetrokken had werd marketingtechnisch nu alles op 24U Nürburgring ingezet. Het moest en zou een succesnummer voor het merk uit München worden. Maar ook de concurrentie was met Audi en Porsche erg sterk. Voor de wedstrijd had men M3 GT2's met de combinaties Dirk Müller/Agusto Farfus/Uwe Alzen/Pedro Lamy en Dirk Werner/Dirk Müller/Andy Priaulx/Dirk Adorf ingeschreven.
Gedurende de wedstrijd wisselde koppositie maar liefst twaalfmaal tussen de BMW's, de Phoenix Audi's en de Farnbacher Ferrari F430 GTC van Dominik Farnbacher (D)/Keen Lehman(USA/ Allan Simonsen(Aus) en Marco Seefried). De Phoenix Audi R8 LMS van Luca Ludwig(die nu de pole heeft)/Marc Bronzel (D)/Markus Winkelhock (D) eindigde als derde.
De fans hoopten op een overwinning van de M3 GT2. Hun wens ging in vervulling.
De wedstrijd werd aanvankelijk gedomineerd door de combinatie Marc Lieb(D) Marcel Tiemann(D) Timo Bernhard(D). Maar na zeven uur wedstrijd was de droom van een herhaling van de overwinning uit 2009 definitief over. Een aanrijding maakte een einde aan alle aspiraties. Vervolgens leek de wedstrijd een sensationele wending te krijgen doordat Porsche 911 GT3 R Hybrid van de combinatie Bergmeister(D) Lietz (A)/Holzer (D)/Ragginger (A) urenlang op kop lag. Het moest een historische overwinning voor een hybride aangedreven auto op de Nordschleife gaan worden. Maar ook deze droom spatte ruim 1.5 uur voor het einde volledig uit elkaar toen de auto met een technisch defect uitviel. De 911 GT3 R Hybrid was zijn tijd ver vooruit. Pas op Le Mans zou Porsche met de Hybride LMP 919 Hybrid vele jaren later triomfen vieren.
De Hybride Porsche 911 GT3 R Hybrid had bijna voor een sensatie gezorgd.
Daarna kwamen de beide Schnitzer BMW's strategisch gezien aan de leiding maar de #28 van de combinatie Werner/Müller/Priaulx krijgt kort voor het einde ook met technische problemen te kampen en viel naar de zevende plek terug. Een dubbeloverwinning is dan definitief uitgesloten.
De #25 van de combinatie Müller/Farfus/Alzen/Lamy kreeg de leiding in handen maar liep ook niet echt als een trein. Er waren duidelijk versnellingsbakproblemen en Jörg Müller kreeg van Charly Lamm de opdracht om vooral voorzichtig met de versnellingsbak om te gaan.
Mede Team Phoenix-teameigenaar Dirk Theimann zag slechts één Audi op het podium. Inmiddels is hij met pensioen.
En in de laatste uren maakte de bak duidelijk vreemde geluiden maar de Schnitzer BMW M3 GT2 kwam in handen van Uwe Alzen als eerste met een voorsprong van 3.54.1 secs. over de streep. De Deen Allan Simonsen, met Australische licentie leverde een heroïsch gevecht in de Farnbacher Ferrari 430 GT om het tempo van de Schnitzer BMW M3 GT2 bij te houden maar kwam uiteindelijk te kort. Voor het team van Charly Lamm werd het een magische overwinning op de Nordschleife. De allerlaatste ooit. Schnitzer BMW kwam nooit meer terug(behalve op enkele ontwikkelingsdeelnames in de NLS/VLN na) en Allan Simonsen verongelukte drie jaar later in een Prodrive Aston Martin op Le Mans. Een wedstrijd die eigenlijk voor altijd geschiedenis schreef.
De Phoenix Audi's namen direct de kop.
De allerlaatste grootste Schnitzer triomf op de Nordschleife in 2010. Overigens mag een dergelijke finish niet meer omdat auto's voor de finish stil gingen staan om hun merkgenoten op te wachten of om nog een extra Nordschleife rondje te vermijden.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Voor BMW werd deze zege een groot succes die het merk marketing technisch hard nodig had om de F1 kommer en kwel te doen vergeten.
De laatste Schnitzer BMW 24U NB overwinning op de Nordschleife 2010
Het leek ons leuk om vandaag nog eens even terug te blikken op de editie 2010. Met de BMW M3 GT2 werd vooral in de Amerikaanse IMSA serie gereden waarvoor de auto eigenlijk ook was ontwikkeld. Bij BMW wilde men ook voor Europa een markt voor deze auto zoeken. Tijdens de allerlaatste VLN-wedstrijd in 2009 dook de Schnitzer-versie voor het eerst op. Het doel was om auto's aan particuliere teams te verkopen. De geschiedenis leerde echter dat dit nooit zou gebeuren.
De Japanners vormde tot aan de Corona-crisis een vast bestanddeel van de inschrijvingen met de fraaie Lexus RC-F. Het goede nieuws is dat de volgend jaar weer met een programma terugkomen. Voor de eindzege echter kansloos helaas.
Omdat men zich bij BMW uit de F1 teruggetrokken had werd marketingtechnisch nu alles op 24U Nürburgring ingezet. Het moest en zou een succesnummer voor het merk uit München worden. Maar ook de concurrentie was met Audi en Porsche erg sterk. Voor de wedstrijd had men M3 GT2's met de combinaties Dirk Müller/Agusto Farfus/Uwe Alzen/Pedro Lamy en Dirk Werner/Dirk Müller/Andy Priaulx/Dirk Adorf ingeschreven.
Gedurende de wedstrijd wisselde koppositie maar liefst twaalfmaal tussen de BMW's, de Phoenix Audi's en de Farnbacher Ferrari F430 GTC van Dominik Farnbacher (D)/Keen Lehman(USA/ Allan Simonsen(Aus) en Marco Seefried). De Phoenix Audi R8 LMS van Luca Ludwig(die nu de pole heeft)/Marc Bronzel (D)/Markus Winkelhock (D) eindigde als derde.
De fans hoopten op een overwinning van de M3 GT2. Hun wens ging in vervulling.
De wedstrijd werd aanvankelijk gedomineerd door de combinatie Marc Lieb(D) Marcel Tiemann(D) Timo Bernhard(D). Maar na zeven uur wedstrijd was de droom van een herhaling van de overwinning uit 2009 definitief over. Een aanrijding maakte een einde aan alle aspiraties. Vervolgens leek de wedstrijd een sensationele wending te krijgen doordat Porsche 911 GT3 R Hybrid van de combinatie Bergmeister(D) Lietz (A)/Holzer (D)/Ragginger (A) urenlang op kop lag. Het moest een historische overwinning voor een hybride aangedreven auto op de Nordschleife gaan worden. Maar ook deze droom spatte ruim 1.5 uur voor het einde volledig uit elkaar toen de auto met een technisch defect uitviel. De 911 GT3 R Hybrid was zijn tijd ver vooruit. Pas op Le Mans zou Porsche met de Hybride LMP 919 Hybrid vele jaren later triomfen vieren.
De Hybride Porsche 911 GT3 R Hybrid had bijna voor een sensatie gezorgd.
Daarna kwamen de beide Schnitzer BMW's strategisch gezien aan de leiding maar de #28 van de combinatie Werner/Müller/Priaulx krijgt kort voor het einde ook met technische problemen te kampen en viel naar de zevende plek terug. Een dubbeloverwinning is dan definitief uitgesloten.
De #25 van de combinatie Müller/Farfus/Alzen/Lamy kreeg de leiding in handen maar liep ook niet echt als een trein. Er waren duidelijk versnellingsbakproblemen en Jörg Müller kreeg van Charly Lamm de opdracht om vooral voorzichtig met de versnellingsbak om te gaan.
Mede Team Phoenix-teameigenaar Dirk Theimann zag slechts één Audi op het podium. Inmiddels is hij met pensioen.
En in de laatste uren maakte de bak duidelijk vreemde geluiden maar de Schnitzer BMW M3 GT2 kwam in handen van Uwe Alzen als eerste met een voorsprong van 3.54.1 secs. over de streep. De Deen Allan Simonsen, met Australische licentie leverde een heroïsch gevecht in de Farnbacher Ferrari 430 GT om het tempo van de Schnitzer BMW M3 GT2 bij te houden maar kwam uiteindelijk te kort. Voor het team van Charly Lamm werd het een magische overwinning op de Nordschleife. De allerlaatste ooit. Schnitzer BMW kwam nooit meer terug(behalve op enkele ontwikkelingsdeelnames in de NLS/VLN na) en Allan Simonsen verongelukte drie jaar later in een Prodrive Aston Martin op Le Mans. Een wedstrijd die eigenlijk voor altijd geschiedenis schreef.
De Phoenix Audi's namen direct de kop.