Formule 1: Mick Schumacher, Haas F1 Team - Uit de schaduw?

In de racerij treden zonen van beroemde coureurs nogal eens in de voetsporen van hun vader. Met succes, zoals Jacques Villeneuve, Jeroen Bleekemolen en natuurlijk Max Verstappen. Maar het mislukt ook wel. Dan denk ik aan de zonen van Niki Lauda, Nelson Piquet en Jonathan Palmer. In onze dagen zien we een jonge Duitser die met de moed der wanhoop probeert te voldoen aan de 'voorschot lauwerkransen' die hem als zoon van legende Michael Schumacher bij zijn Formule 1 debuut in ruime mate werden omgehangen. Mick Schumacher bij het Formule 1 team Haas/Ferrari.
Tekst: Anjès Verhey
Foto's: PR Team

Anjès: Hoe groot is de druk die jou als 'zoon van' overkomt en hoe ga je daarmee om?
Mick: Alhoewel ik de indruk heb dat veel mensen wat dat betreft wat dimmen is het toch een enorme druk die je een prestatiedwang oplegt. Dat was in de eerdere fasen van mijn carrière al niet anders. Het is frustrerend om telkens tegen de vergelijking met mijn vader op te lopen. Hij is, qua karakter en persoon, een volledig andere man dan ik. Wat dat betreft lijk ik wellicht meer op mijn moeder. Wat ik aan hem te danken heb is mijn vermogen om te relativeren en ik heb zijn enorme doorzettingsvermogen geërfd. Sommige mensen vinden mij te aardig, maar dat is alleen de buitenkant. Inmiddels weet ik dat je in de formule racerij alleen vooruit komt als je door dik en dun in jezelf gelooft en je doel steeds scherp in het oog houdt. Presteren en punten behalen is wat telt.

Mick in overleg met zijn engineer vlak voor de start
Anjès: Tot dit seizoen rijden in een niet competitieve wagen. Gaat je motivatie verloren of hoe vang je dat op?
Mick: Insiders en ik wisten dat en ook waarom we vorig jaar met de VF 21 weinig tot niets konden betekenen in het veld, niets konden bereiken. Het team wond er geen doekjes om en ik was tot in detail op de hoogte gebracht. Alle middelen en alle inspanning zou naar de nieuwe Haas wagen voor 2022 gaan. Het was tot nu toe de hardste leerschool uit mijn race-carrière, dat is wel een feit.

Anjès: Na een hoopgevende start van seizoen 2022 heb jij in 6 races nog geen punt gescoord, je teammaat Kevin Magnussen reed er 15 binnen.
Mick: Ja, dat is niet fraai. Want nu hebben we een wagen die voldoet en heeft laten zien wat de mogelijkheden zijn. Ik ervaar het als een persoonlijke ramp. Maar heb in Spanje laten zien dat de potentie van mij én die van de wagen in orde is. Soms loop je tegen strategische foutjes aan. Te lang doorrijden op je banden, pitten op verkeerde momenten en roept u maar. Dan is er nog domme pech en teveel druk op mijzelf leggen waardoor je over je limiet gaat en in de fout. Elke race begin ik met een vast omlijnd plan en doel. Maar in onze sport valt niets te voorspellen en gaan plannen (soms) letterlijk in rook op!
Anjès: Je bent eerlijk en reëel. Kost je dat moeite?
Mick: Nee, ik ben opgevoed volgens 'eerlijk duurt het langst'. Dan hoor je vaak 'maar stechelend kom je er eerder.' Ik besef goed wat er nog mankeert en dat mag iedereen weten. Want let maar op, de dag dat ik mijn eerste punten met Haas scoor is echt nabij. Dan ben ik uit de schaduw!'