Dragracing: FIA EK Drag Racing eindelijk weer van start
Komend weekend gaat op Santa Pod Raceway met The Main Event het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing van start. Na een door de coronapandemie veroorzaakte onderbreking van twee jaar waarin de belangrijkste Europese titelstrijd in het dragracen moest worden afgelast, is het eindelijk weer tijd voor actie. Anita Mäkelä (Top Fuel), Sandro Bellio (Top Methanol), Jimmy Ålund (Pro Stock) en Jan Ericsson (Pro Modified) pakten in 2019 de titels en zijn dus nog steeds de regerend kampioenen. Wie zijn er bij de start van het seizoen in Engeland aanwezig, wie zijn de kanshebbers, komen er nieuwe namen bovendrijven, of pakken de bekende favorieten hun vertrouwde rol weer op?
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Een probleemloze en flitsende herstart kent het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing zeker niet. Diverse rijders hebben in de afgelopen twee rustige jaren nagedacht over het feit of ze nog wel door wilden gaan, terwijl het behouden of vinden van sponsors in deze onzekere tijden ook geen gemakkelijke opgave is. Bijkomend groot probleem voor de titelstrijd die twee wedstrijden in Engeland afwerkt, is natuurlijk de Brexit. Alle bijkomende douaneformaliteiten kosten moeite, tijd en geld en hoewel dit voor rijders uit een aantal landen 'slechts' vervelend is, is dit voor rijders uit Zweden, waar traditioneel veel teams vandaan komen, en Denemarken, een bijna onoverkomelijk probleem. Teams uit deze twee landen moeten 35% van de waarde van hun gehele raceoperatie als depot bij de douane storten, wat dus neerkomt op tienduizenden euro's. Dit bedrag krijgt men pas aan het eind van het jaar terug als blijkt dat alle 'geëxporteerde' goederen ook weer terug zijn gekomen in eigen land. Aangezien niemand zich dit zomaar kan veroorloven, heeft dit een groot gevolg voor het aantal deelnemers bij de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod. Slechts twee Zweedse rijders zullen aanwezig zijn, waarbij Jan Ericsson zijn zaken via een omweg geregeld heeft en Susanne Callin haar auto altijd in Engeland heeft staat en dus geen last heeft van de Zweedse regels. Het is te hopen dat deze uiterst vervelende situatie binnen afzienbare tijd kan worden opgelost zodat bij de European Finals in september alle Zweedse en Deense deelnemers weer gewoon van de partij zijn.
Het FIA Europees Kampioenschap telt dit jaar slechts vier wedstrijden. De Finse ronde viel al heel vroeg af omdat de baan nog niet aan alle FIA-eisen voldeed en de coronacrisis de organisatoren ook geen goed heeft gedaan. Recent moest ook de in juni te houden ronde op Tierp Arena van de kalender worden gehaald. Het fraaie complex van Tierp Arena staat al een tijdje in de verkoop en hoewel de onderhandelingen met een koper in een afrondende fase schijnen te zijn, werd de tijd te kort om er nog een groot FIA-evenement te organiseren. Voor de ronde van het kampioenschap in augustus op Tierp Arena zijn de vooruitzichten gunstiger. Gevolg is wel dat er na The Main Event een enorm gat in de kalender valt. De titelstrijd gaat dan namelijk pas half augustus verder in Tierp, twee weken later gevolgd door de NitrOlympx op Hockenheim en daar weer twee weken na de European Finals.
Een nieuwe kampioen
De Top Fuel klasse krijgt in ieder geval een nieuwe kampioen aangezien titelhouder Anita Mäkelä een sabbatical heeft ingelast. De Finse die in de jaren voor de coronaonderbreking de titelstrijd domineerde, heeft nog geen besluit over haar sportieve toekomst genomen. Wellicht maakt ze een comeback als rijder, maar het kan ook zijn als teameigenaar en een nieuwe piloot achter het stuur.
Het is in ieder geval zeker dat een rijder van Rune Fjeld Motorsport er bij de Main Event met de winst vandoor gaat en aangezien alle drie de rijders van dit team ook het volledige kampioenschap voor hun rekening nemen, zal ook de titel bij een van hen terugkomen. Bij het in het paasweekend verreden Festival of Power kwam het drietal al in actie en bleek tevreden met de resultaten van de testruns. Wie van de drie de strijd ook in zijn of haar voordeel beslist, het wordt in ieder geval hun eerste Top Fuel titel.
Antti Horto
Meest ervaren rijder is Antti Horto. De Fin komt uit in de nieuwe kleuren van zijn eigen team Eagle Top Fuel Racing, maar huurt de auto van RF Motorsport.
Susanne Callin
Susanne Callin verschijnt weer op de baan in de vertrouwde livery van Slick Tricks Racing en zette in het paasweekend al een 4,07 seconden op de klokken.
Ida Zetterström
Op basis van de gereden tijden moet de in de klasse debuterende Ida Zetterström echter tot de grootste kanshebber worden gerekend. De Finse, afkomstig van de eilandgroep Åland, kwam eerder uit in de klassen Junior Dragster en Super Street Bike. Vorig jaar september zette ze tijdens het maken van een voor het verkrijgen van de licentie noodzakelijk licentierun een tijd van 3,86 seconden op de klokken. In het paasweekend klokte Zetterström vervolgens een tijd van 3,837 seconden bij 'slechts' 264 mph, een fractie boven het Europees record. Als de condities tijdens de Main Event een beetje meewerken, zit het er dus dik in dat er voor het eerst in Europa een 3,7 seconden op het scorebord gaat verschijnen.
Ida Zetterström
De lijst met tijdens The Main Event ontbrekende namen is helaas lang. Jndia Erbacher concentreert zich op volgend jaar aangezien de zakelijke bezigheden na de coronacrisis meer aandacht vragen. De Zwitserse zal dit jaar alleen in Hockenheim aan de start verschijnen. Stig Neergaard is een van de slachtoffers van de Deense Brexit regels, laat de Engelse wedstrijden schieten en start zijn seizoen pas half augustus in Tierp.