Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Weijs oppermachtig in Son

Weijs ELE2

Son en Breugel – Rally2 is de toekomst! Dat is de conclusie die verbonden mag worden aan de eindklassering van de 57e ELE Rally. De nieuwe klasse die de R5 vervangt en een telsysteem aan de klassen toekent met absolute eenvoud (Rally1 t/m 5). Hans Weijs Jr. bleek 'the man to beat' rondom Eindhoven en leidde van start tot finish in de Ford Fiesta Rally2. Eveneens in een laatste specificatie Rally2 auto startte Kevin van Deijne, ook voor hem een nieuwe auto, maar samen met Hein Verschuuren wist hij zijn Hyundai keurig naar plek twee te sturen; een evenaring van zijn prestatie van afgelopen jaar. Met amper een meter in de benen met de auto was Weijs echter een maatje te groot. De drukke autosportondernemer moest toegeven het gewoon uit zijn mauw te kunnen schudden. "We zijn superblij met het resultaat. Er was geen tijd om te testen, gewoon euh... gas geven met dat ding" lacht Weijs bij het podium.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Compacte opzet
Met de 2021 editie, vanwege Corona in het najaar, nog vers in het geheugen had de organisatie vastgehouden aan het concept. Dat hield in 3x naar Strijpse Kampen en alle overige 'klassiekers'; Son, Sint-Oedenrode, Wintelre en Spoordonk, twee maal. Met de nodige stortbuien in aanloop naar de wedstrijd was de toplaag van de onverharde stroken vochtig, maar lag alles er goed bij. Gelukkig voor de rijders was er amper dreiging van regen waardoor de wedstrijd droog verliep. Strijpse Kampen, de 'hate it or love it' klassementsproef op militair terrein, als opening zouden de krachtverhouding meteen duidelijk zijn. En dat bleek ook zo, want Weijs pakte meteen 2,4 seconden op De Jong (Hyundai), terwijl Kobus (Škoda) en Van Deijne zich wat meer gewaagd aan elkaar toonden met respectievelijk 6,2 en 6,4 seconden achterstand. Dan missen we de Polo's in de kopgroep. Jim van den Heuvel/Jouri Dockx worden vijfde op 10,4 seconden en kijkt direct aan tegen de grootste kloof. Erik van Loon moet samen met Davy Thiery 14,2 seconden toegeven.

Resized-1

Wintelre sterke graadmeter
Als we Strijpse Kampen als 'haat-liefde' proef mogen bestempelen, hebben twee andere proeven een ander karakter. Namelijk het vermogen om beslissend en onderscheidend te zijn. Sint-Oedenrode, waar altijd wel iets gebeurt, ook dit jaar, maar dan toch vooral ook koningsproef Wintelre. Het vele onverhard zorgt altijd voor verschillen en dat is dit jaar niet anders. Opnieuw is het Weijs die, samen met Bjorn Degandt, de toon zet. Gert-Jan Kobus en Martin Nortier blijven met 5,5 seconden achterstand het dichtste bij en Van Deijne volgt op een paar tienden. De Jong is 'on route' voor een tijd om aan te haken bij Weijs, maar laat op het onverhard de auto afslaan en dus is klokt hij pas op ruim 10 seconden van Weijs. Opnieuw is het voor de Polo's om plaats 5 en 6 te bezetten en dus al bijna 'game-over' voor een goede klassering met om en nabij de 20 seconden aan de broek van Weijs. Of toch niet? Van den Heuvel herpakt zich met een scratch op Spoordonk. Weijs volgt op 2,5 tel. "We hadden de eerste proeven veel last van onderstuur en dat wist ik wel te compenseren, maar de derde proef waren de banden eraan" verklaarde Weijs daarover.

Deijne ELE2

De Jong tuimelt
Bob de Jong en Erik de Wild verliezen fors (+45,7 seconden) op Spoordonk. Zo gooit De Jong zijn goede start binnen twee proeven in het putje, terwijl hij zonder de foutjes leek mee te kunnen. "Veel problemen gehad, foutjes gemaakt, ik remde de auto dood in onverhard in Wintelre en we verloren 20 seconden, ook in Spoordonk en daar duurde het nog veel langer. Ik denk dat we alles bij elkaar daardoor wel een minuut hebben verloren" verklaarde De Jong. Zijn winstambities zitten er definitief op en als hij later op Sint-Oedenrode nog eens zo'n akkefietje heeft, blijkt plaats vijf het maximale voor de regerend kampioen. Door het laatste foutje schuift ook Kobus voorbij, die zelf ontevreden was over een foutje wat híj maakte. "Het is niet het resultaat waar we op gehoopt hadden. Op de derde proef van de wedstrijd verpesten we 't gewoon door een chicane te raken. Zonder dat waren we tweede geweest, al kun je dat niet zo zeggen, want je weet niet hoe het wedstrijdverloop zou zijn geweest" meent Kobus. Van Loon eindigt zesde algemeen. Hij had vooral in 't donker beperkt zicht.

DeJong ELE

Van den Heuvel in remonte
Terwijl het op Wintelre helemaal over lijkt met de podiumkansen van Jim van den Heuvel. "We hebben wat gokjes gewaagd in setup en banden en dat pakte in het begin direct verkeerd uit, dus we verloren direct in het begin een pak tijd" legt Jim uit. Hij past zijn tactiek aan. "We hadden besloten om deze wedstrijd juist risico's te mijden, want 't was wel meteen duidelijk dat er niet veel meer te halen was dan de derde plaats. We hebben uiteindelijk nog maximale Powerstage punten gescoord en de auto aan de finish gebracht". Daarmee is hij de enige die snelste tijden weet af te pakken van Weijs. Of Jim daarmee ook 'angst' heeft voor de snelheid die Van Deijne toont? "Op zich niet, hij rijdt een goede wedstrijd, maar we hebben niet ons tempo van Drenthe gehaald en dat had wel gemoeten, we gaan daar aan werken" zo is Van den Heuvel stellig.

Heuvel ELE1

Weijs voorkomt thuiswinst Van Deijne
En dus zijn er nog twee over voor de overwinning, maar is het plaatje al duidelijk. Niemand had in de aanloop naar 't seizoen zien aankomen dat Hans Weijs uiteindelijk een volledig seizoen zou gaan rijden. Het resultaat in Assen was uiteindelijk de trigger voor een volledig seizoen van Weijs en dus had Kevin van Deijne zich de ELE Rally mogelijk anders voorgesteld. "Het zijn twee dingen eigenlijk, je wilt 'm winnen. Anderzijds als je kijkt wie je achter je laat voelt het wel als een overwinning. Het is een beetje een dubbel gevoel. Er zit sowieso nog meer in die auto, maar ik ben blij met de tweede plaats" aldus een realistische Van Deijne. Pluspunt; de pace ten opzichte van de testwedstrijd in Sulingen was aanzienlijk beter, maar daar ontbraken nog de juiste onderdelen voor de juiste setup. "We hebben een stukje setup gevonden ten opzichte van Sulingen, maar we zijn ook dingen tegen gekomen waar we denken 'daar kunnen we nog meer uit halen'. Ik weet niet wat het gaat brengen en of we dan ook Hans kunnen aanvallen" zegt Van Deijne met een grijns op zijn gezicht

Deijne ELE3

Titelprolongatie
De winst voor Weijs had een bijzonder randje. Dat van de pauzerende Bjorn Degandt, die vorig jaar de ELE Rally als voorlopig laatste wedstrijd reed. En dus was het interessant dat hij wél zijn titel weet te verdedigen. "Ja mooi he, het was geen definitief afscheid maar even op een pauzeknop drukken, maar als m'n vriend en oude piloot Hans Weijs belt dan is het moeilijk weerstaan. Hans voelde zich vanaf de tweede boucle één met de auto en ik denk dat we met een minuut voor winnen tegen toch sterke piloten, perfect voor ons" aldus de Belgische navigator. Zo reed het duo solide naar de winst. "We zijn echt heel erg blij met het resultaat. Ik denk dat 't in Assen ook mooi verdiend was. Dit is gewoon de nieuwere R5, de auto's zijn gewoon doorontwikkeld. Deze auto hebben we ook voor de verhuur in onze samenwerking met Bjorn Satorius; zo zijn ook de Yarissen ontstaan. We moeten kijken of we nog meer nodig hebben, maar ik denk dat dit een goede basis is" verklaart Weijs. Hij is toch echt de grootste uitdager en de vraag blijft wie dichtbij genoeg kan komen om Weijs onder druk te zetten.

Weijs ELE1

Rally 3, 4, 5
Langzaamaan komt de vernieuwing tot stand zoals de FIA die op dit moment voorstaat. Zelfs voor de vaste volgers is het lastig te duiden waar dan de nieuwe klassen weer in het oude framewerk passen, maar eenvoudig is het zeker. Ook vermakelijk. Kijk eens naar de Rally3 auto's van Ingo ten Vreegelaar en, tijdens de ELE Rally, ook Jan de Winkel. Goed voor de top 8 en onderling, tot het uitvallen van Ten Vreegelaar, een mooi gevecht. "Het is een superleuke ervaring. We weten nu in het onverhard wat we missen met de tweewiel aangedreven auto. Renault komt ook nog met de Rally3. Daar gaan we ook nog naar kijken. Ik hoop dat er nog een paar bijkomen, dat is hartstikke leuk" aldus De Winkel. In Rally4 was er ook een Fiesta die debuteerde. Daar waar de Rally3 vierwiel aangedreven is, is de Rally4 tweewiel aangedreven. Martijn van Hoek liet die debuteren en liet mooie doorkomsten zien. En Rally5? Daar zijn inmiddels wel de meeste auto's van in Nederland met de Motul Clio Rally Trophy.

Winkel ELE

Yaris en Clio
In die Clio Trophy ging de winst naar de Belg Benoit Verlinde, die eerder de GTC Rally reed en van plan is de Trophy ook af te maken. "Leuk parcours, leuk met Strijpse Kampen, enkel jammer dat het flink uitgereden wordt, maar we hebben ons goed geamuseerd. De jongens hier hebben minder ervaring dan bij ons in België dus laten we eens enkele wedstrijden wachten en dan opnieuw vergelijken" meent hij. Onder de debutanten in de ELE Rally bevonden zich Anja en Ben van de Laar. Anja inmiddels getrouwd met Erik van Loon, Ben uiteraard bekend uit Dakar. "Super tevreden, mooi resultaat. De opbouw was heel leerzaam. Ik heb elke proef genoten en ik vind 't echt super! Een thuiswedstrijd met al die bekenden maakt het extra bijzonder" aldus Ben van de Laar, die moest toegeven dat het voor herhaling vatbaar is. Hij werd tweede Clio voor nóg een rijder die normaal met een Dakar voertuig onderweg is, Ronald van Loon.

VdLaar ELE

Bij de Yarissen was het niet Michiel Becx maar iemand met meer Yaris ervaring, Yannick Vrielink "Over het algemeen was 't super, elke rally is weer meer leerzaam. Winnend afsluiten is 't leukste wat je kan doen. We hebben een superleuke groep in de cup en leren veel van elkaar" betoogt Vrielink. Becx eindigt op ruim anderhalve minuut als tweede en achter hem vindt hij Van den Burg.

Vrielink-2

Limburgs onderonsje
50 jaar geleden is het dat Henk Vossen voor het eerst aan de start stond van een ELE Rally, een bijzondere mijlpaal die hij vierde met startnummer 50. En zeg je Vossen, dan zeg je Limburg en zijn speelmaatjes uit de regio. Lambert Parren en... Richard Pex. De ondernemer uit het karten die we sinds Max Verstappen allemaal ineens leerde kennen als een van de krachten op de achtergrond, heeft net als Jos Verstappen de weg naar de rallysport gevonden. Zo zorgde hij voor het debuut van de C3 Rally2 op Nederlandse bodem. Vossen startte sneller, maar gedurende de dag leerde Pex bij en wist Vossen te achterhalen. Voor het ingaan van de laatste boucle had hij zeven seconden marge, maar helaas moest Vossen opgeven met een gebroken stuurhuis. En Parren? Die werd zevende, maar mag zich langzaam zorgen gaan maken over de auto's in Rally3 als serieuze bedreiging. Pex? Die vermaakte zich. "Hartstikke leuk met het zand en verhard. In België waren de proeven heel moeilijk en daarmee ook heel leerzaam. Dit was makkelijker rijden en het industrieterrein is vergelijkbaar met karten. Iedere rally leer ik bij, daarom is het goed om veel te rijden. Ik had niet meer verwacht, want Henk heeft veel ervaring. Lambert, die jongen weet wel wat gasgeven is, en ik had niet verwacht dat ik 'm kon bijhouden" verklaarde Pex. Naar verluid zijn er plannen om later in het seizoen met meer teamleden naar Nederland te trekken en dus mogen we hopen dat de Nederlandse top ook te maken krijgt met Jos Verstappen... alsnog..

Pex-1

Elektrisch debuut, ontknoping onder hoogspanning
Een klasse die in Duitsland al wedstrijd op wedstrijd toont dat seconde gevechten eerder regel dan uitzondering zijn is de Opel Corsa e-Rallycup. Zo ook bij hun debuut in de ELE Rally. Met Nederlandse troeven Timo van der Marel en regionale junior Jari van Hoof was het hopen op een Nederlandse ereplaats. Tot halverwege de wedstrijd zit de top 4 binnen 10 seconden waarbij Van der Marel die vierde positie inneemt, Jari van Hoof ligt dan achtste. Op Strijpse Kampen begint Timo's opmars en voor de voorlaatste proef ontbreken nog 5,5 seconden op de leider. En dus kiest hij de aanval in het donker op Sint-Oedenrode. "Heel bizar dit. We hebben op 't laatste moment ingeschreven met hulp van de organisatie, Opel Motorsport en mijn sponsor Traffic & more. Mijn plan was om alles uit de kast te halen op Sint-Oedenrode. Dat lukte, maar het bleek dat op het onverhard diverse deelnemers de diepe knippen hebben gepakt door in het spoor te rijden, wij hebben daar helemaal geen last van gehad" legt Timo uit. Echter de nummer 1 en 2, die op dat moment vóór Timo reden, vielen beide stil en waren not amused. Kort gezegd, mooi evenement, maar dat onverhard moest anders. Door alle gebeurtenissen slaagde Jari van Hoof erin om door te schuiven naar de laatste podiumplek. "Dit had ik niet durven dromen. Voor de eerste keer met een nieuwe navigator en de tweede wedstrijd met de auto, dus het is erg wennen, maar gedurende de wedstrijd ging het steeds beter" aldus Jari.

Resized-2

Historisch en Short
In de historische rally was er een verrassende ontknoping. Dominant leek Marcel Ludwig de Audi Quattro naar de finish te sturen, maar op Son gaat het mis en verliest hij minuten. Normaal zou de winst dan voor de Lancia van Van der Heijden zijn, maar ook die verloor met de Delta al aanzienlijk op Spoordonk en zo heet de verrassende winnaar de Escort Cosworth van Geert Bakkers. In de Shortrally leidde Ramon van de Lindeloof en Marcel van Elven van start tot finish met de Honda Civic. Bart Geerdink strandde met de 106 Maxi op iets minder dan 15 tellen.

Bakkers ELE
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet