Sportscars: Prema wint ook tweede ELMS-race Imola, LMP3-klassewinst Kay van Berlo (lang)

De Prema-Oreca pakt bij de start de leiding en wint vier uur later de ELMS-race
Na de overwinning tijdens de seizoensopening op Circuit Paul Ricard wonnen Prema-coureurs Lorenzo Colombo, Louis Delétraz en Ferdinand Habsburg ook de tweede race van de European Le Mans Series op het circuit van Imola. Ondanks twee 'drive-through penalties' won het trio met een voorsprong van 4,6 seconden op de United Autosports-Oreca van Phil Hanson, Tom Gamble en Duncan Tappy. Job van Uitert werd samen met zijn Panis Racing-teamgenoten als vierde geklasseerd en kwam slechts 0,8 seconden tekort voor het podium. In de LMP2-Pro-Am-klasse werd Tijmen van der Helm met de TDS Racing x Vaillante-Oreca tweede. Nederlands succes was er in de LMP3-klasse met winst voor Kay van Berlo en Andrew Bentley in de United Autosports-Ligier. De GTE-winst was voor Ahmad Al Harthy, Marco Sørensen en Sam De Haan in de Oman Racing with TF Sport-Aston Martin.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS/JEP
In de openingsronde van de race passeerde Lorenzo Colombo in de Prema-Oreca François Perrodo in de pole-winnende AF Corse-Oreca, maar het Prema-team kreeg al snel de eerste 'drive-through' omdat Colombo niet de juiste startprocedure had gevolgd. De tweede straf voor Prema was het gevolg van het kruisen van de witte lijn bij het uitrijden van de pitstraat na de eerste reguliere stop. Vervolgens streden Cool Racing en Panis Racing om de leiding, waarbij Job van Uitert in het derde uur de leiding in anden had, maar deze in het laatste uur verloor aan Yfei Ye. Een late "full-course yellow" stelde Prema en United in staat om hun laatste pitstop onder neutralisatie te maken, waarop de beide teams op de eerste en tweede plaats kwamen en die klasseringen vervolgens ook naarhuis brachten. De Cool Racing-Oreca van Nicolas Lapierre, Nicklas Krütten en Yfei Ye eindigde als derde.

Job van Uitert, die als vierde met zijn Panis Racing-teamgenoten Julien Canal en Nico Jamin net naast het podium greep, zei na afloop: "Het was best een chaotische race. We hadden een goede start, lagen meteen tweede, maar mijn teamgenoot spinde, waardor we terugvielen naar de tiende plek. Van daar af kozen we voor een gewaagde strategie door de hele race maar op twee in plaats van drie sets banden te rijden. Dat pakte goed uit. Het gevecht met Cool Racing om de leiding was supercool, hard maar fair, maar helaas trokken we aan het kortste eind door die FCY laat in de race, waaroor Prema en United nog voor ons kwamen en wij net het podium misten."
Voor Bent Viscaal, vorige keer sterk tweede met Algarve Pro Racing, zat er ditmaal niet meer in dan de achtste plaats. "Heel jammer van een 'full-course yellow'", zei hij. "Gestart vanaf de 15e plek lag ik na mijn eerste stint al vierde. We probeerden een 'undercut', maar toen kwam net die 'full-course yellow', dus toen hadden we er niets aan. We klommen wel weer lekker op, maar toen kregen we aan het eind nog een lekke band, dus zo zat er niet meer in dan de achtste plaats, maar ik ben wel tevreden over de progressie die we hebben geboekt."
Tijmen van der Helm, wiens TDS Racing x Vaillante-Oreca als tweede was gekwalificeerd, kende eveneens een lastige race, die hij met zijn teamgenoten nog wel als tweede in de Pro-Am-klasse en tiende algemeen afsloot. "Onze amateurrijder kreeg de auto niet op tijd naar de grid, zodat we met een ronde achterstand vanuit de pitstraat moesten starten", berichtte hij. "Voor de rest hadden we wel het geluk aan onze kant: we hadden veel safety-cars, waarbij we onze amateur konden inzetten, zodat Mathias en ik konden rijden als het nodig was. Toen zijn we nog naar P2 gereden, wat meer was dan we van tevoren hadden verwacht. We hebben zeker het maximale eruit gehaald."

LMP3-klassewinst voor Kay van Berlo (l.) en Andrew Jordan
In LMP3 was de winst voor United Autosports met Kay van Berlo en Andrew Bentley. "Een super-weekeinde voor ons", aldus Van Berlo. "Tijdens de vrije trainingen zat de snelheid er al in. Jim McGuire kon er dit keer niet bij zijn, zodat ik alleen met Andrew reed. De kwalificatie ging niet echt goed met de elfde plaats, maar we wisten dat het qua 'race-pace' goed zat, dus het doel was om zo ver mogelijk naar voren te komen. Andrew deed de eerste twee uur en wist de auto met een goede strategie naar P1 te brengen. Vervolgens ben ik ingestapt en konden we de leiding vasthouden. Geen fouten maken, goed opletten in het verkeer. Er gebeurde best veel, maar bij ons viel alles onze kant op, zodat we met anderhalve minuut voorsprong konden winnen. Mooi voor het team!" Met een ronde achterstand eindigden de beide Cool Racing-Ligiers op de tweede en derde plaats in de klasse.
Max Koebolt had met de nummer 11-Eurointernational-Ligier na een sterke inhaalrace lange tijd zicht op een podiumplaats, maar een technisch probleem in de slotfase zorgde voor veel tijdverlies. In ieder geval werd hij nog als zevende in de categorie geklasseerd en zei: "We wisten dat we de 'race-pace' hadden. Mijn teamgenoot Jerôme deed de start, dat ging best goed, we konden langzaam naar voren. Hij bracht hem binnen op P5. We konden strijden voor het podium, maar tijdens de laatste pitstop begaf de startmotor het, dus daardoor hebben we best lang binnen gestaan om de startmotor te wisselen. Daar hebben we veel mee verloren. De snelheid zat er echt goed in, we weten dat we competitief zijn, dus nu alle hoop op Monza, hopelijk gaat het daar een keer zonder problemen."
Voor Glen van Berlo in de andere Eurointernational-Ligier was de race al na 27 ronden over. "Een tegenvallend weekeinde", stelde hij vast. "Ik heb heel weinig gereden. Gisteren deed mijn teamgenoot Xavier de kwalificatie, omdat ik op Paul Ricard gekwalificeerd had. Vandaag de race, we moesten vanaf P8 beginnen. De brons-rijder begon en reed goed naar voren, waardoor we op P4 lagen. Bij de eerste 'virtual safety-car' maakte het team een goede 'call' door een lange stop te maken, waardoor we best veel tijd wonnen, dus dat zag er goed uit, maar aan het einde van het eerste uur maakte hij een flinke fout, wat ons uiteindelijk de race kostte. Een bak schade waardoor we niet meer verder konden rijden. Het weekeinde had goed af kunnen lopen, want we hadden hard gewerkt voor de race, maar ook dit soort dingen kunnen gebeuren."

GTE-winst voor Oman Racing by TF Racing-Aston Martin
In GTE behaalde Oman Racing with TF Sport met de Aston Martins de eerste en de tweede plaats, met winst voor Ahmad Al Harthy, Marco Sørensen en Sam De Haan en de tweede plaats voor Jonny Adam, Henrique Chaves en John Hartshorne. De derde plaats was voor de Kessel-Ferrari met Kimura/Schandorff/Jensen.