Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Enorme schade uitkering na fataal ongeval Guido Falaschi uit 2011

Op 13 november 2011 stierf het aanstormende Argentijnse racetalent Guido Falaschi bij een enorm dramatisch ongeval in de Turismo Carretera-wedstrijd op het Argentijnse circuit Juan Manuel Fangio Balcarce. De moeder van de overleden rijder die nog ruim een half uur voor zijn leven vocht, spande tegen de organiserende ACTC een rechtszaak aan. Afgelopen weekend werd zij door de rechtbank in het gelijk gesteld.

2022 Faleschi 2
Guido Falaschi werd in 2011 het slachtoffer van slechte veiligheidsvoorzieningen.


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: archief autosport.nl/Solo TC

Enorme schade uitkering na fataal ongeval Guido Falaschi uit 2011
Een dramatisch ongeval in 2011 op het Argentijnse circuit Juan Manuel Fangio Balcarce kostte de toen 22-jarige Argentijnse-coureur Guido Falaschi het leven. Zijn auto kwam destijds in duel met een andere deelnemer in de bandenstapels evenals die van een andere deelnemer die Falaschi terug naar de baan schoof. Daar werd de auto van de onfortuinlijke Falaschi door de Ford van Nestor Girolami volledig door midden gereden. Een crash die vrijwel de gehele Argentijnse sportwereld in zijn ban hield. Op 13 november 2021 zond de Argentijnse televisie een documentaire over het tragische gebeuren uit.

Op het circuit Juan Manuel Fangio Balcarce werd na het tragische gebeuren nooit meer geracet. Falaschi's moeder Graciela Santilli spande tegen de organiserende ACTC een rechtzaak aan en werd afgelopen weekend door een Argentijnse rechtbank volledig in het gelijk gesteld. De ACTC moet aan mevr. Santilli maar liefst een schadevergoeding van ruim twee miljoen U$ uitbetalen. Bovendien werd de ACTC organisatie veroordeeld om het vonnis drie maanden lang op hun website te publiceren.

De toenmalige wedstrijdleider kreeg er in het vonnis stevig van langs. Vanwege het krappe tijdschema vond hij een neutralisatie van de wedstrijd niet noodzakelijk.Bovendien beschikten de ambulances wel over de benodigde apparatuur maar was de medische dienst onvoldoende. M.a.w. het ontbreken van een helicopter.

2022 Faleschi 1
Zowel Falaschi's team als de betrokken deelnemers werd geen enkel verwijt gemaakt.

In het rapport dat door deskundigen uit de autosportwereld werd opgesteld kwam de ACTC er slecht vanaf. Het circuit voldeed niet aan de veiligheidsnormen en was totaal niet voor dit soort race-auto's geschikt. Alleen voor kleine lokale wedstrijden.

Wat Falaschi het leven kostte waren de slecht bevestigde bandenstapels. De banden waren niet volgens de FIA-normen geplaatst. "Ze waren zelfs nog niet eens vastgeschroefd of vastgezet met een kabel of een touw die hadden moeten voorkomen dat een gecrashte auto zou worden teruggeketst of dat ze bij een crash uiteen zouden vallen." valt in het rapport te lezen. Wat dus inderdaad gebeurde. Het dossier "Graciela Santilli" bevat maar liefst 26 bladzijdes. Ook bij de FIA heeft men notie van dit dossier genomen.

2022 Faleschi 3
Het "Graciela Santilli" vonnis is een waarschuwing voor circuitexploitanten weredlwijd. De slecht bevestigde bandenstapels waren de directe oorzaak.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet