Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

S5000: Joey Mawson klasse apart in Melbourne

Oud VAR-coureur Joey Mawson was tijdens de wedstrijden die in het kader van de AGP plaatsvonden een klasse apart. In het S5000-kampioenschap won hij zowel de eerste als de laatste wedstrijd. Overigens was het een veelbelovend teken dat er dit keer zestien auto's op de startgrid stonden.

2022 Start
De S5000 klasse zorgde in Melbourne voor enkele goede shows.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ARG

Joey Mawson klasse apart in Melbourne
Of de S5000-klasse van de Australian Racing Group nu verder gaat groeien moet worden afgewacht. De Corona pandemie heeft voor de organisatoren veel roet in het eten gegooid. Twee jaar geleden werd het bezoek aan Melbourne door pandemie voortijdig afgebroken. Een spannende eerste wedstrijd gaf een prachtig duel om de kop te zien tussen Dane Cameron en regerend kampioen Joey Mawson. In een spectaculaire thriller bleef Cameron tot aan het einde druk uitoefenen op de ALABAR Form Team BRM-auto van Mawson. In de voorlaatste bocht was er bijna een touché tussen de koplopers waarbij een aanrijding nipt voorkomen kon worden. Uiteindelijk won Mawson met een voorsprong van slechts 0.4584 secs.

Mawson verklaarde achteraf dat een gebroken elementje in de voorvleugel mogelijk de oorzaak was dat hij snelheid verloor. Joey Mawson: " Voor de S5000-klasse was het goed om eindelijk voor de F1 een show te kunnen geven. Vanuit de cockpit was het een beetje gespannen maar het was een prachtig gevecht. Nadat de elementen in de vleugel beschadigd waren wist ik niet hoeveel ik nog in de "medium en highspeed" bochten moest pushen. In de allerlaatste ronde zat Aaron dicht achter mij en het was super intens om mijn positie te verdedigen en zonder risico de leiding te behouden. Alle lof voor hem. Het was een prachtig en eerlijk gevecht om met de overwinning weg te komen."

2022 Mawson Pole
Tweemaal pole voor Mawson.

Mawson brak tevens bij de F1 voor de S5000 categorie: "Prachtig om eindelijk voor de F1-show te staan. Er lag nogal wat druk op ons omdat wij hier de enige eenzitter categorie waren. In principe zijn we het meest vergelijkbaar met de F1. Dus alle ogen waren wel op ons gericht. En iedereen heeft zich goed aangepast, geen rode vlaggen en safetycars. De nieuwe baan lay-out is voor deze auto's perfect geschikt. Je kunt echt gezien hoe capabel deze auto's nu op het vernieuwde Melbourne zijn. Echt geweldig."

Zane Goddard eindigde in de wedstrijd als derde gevolgd door Nathan Herne, Tim Macrow, Cooper Webster, Kaleb Ngatoa en James Golding die zich na een spin wist te herstellen en alsnog als achtste wist te eindigen. James Davison was de enige uitvaller.

De tweede wedstrijd moest na vertragingen in de F1 kwalificaties helaas ingekort worden en vond bij zonsondergang plaats. Na een crash van James Davison en Zane Goddard werd de wedstrijd onder safetycar beëindigd. Het leverde Shea Davis als verrassende winnaar op. Mawson eindigde als negende.

2022 Mawson AP Mawson een klasse apart in Albert Park.

Mawson wint R3
Vanwege zijn negende plek in de tweede wedstrijd mocht Mawson voor de laatste wedstrijd vanaf pole starten en nam direct de leiding voor de beide GRM Team Valvoline auto's van James Golding en Nathan Herne. Achter het leidende trio waren er prachtige gevechten te zien terwijl Mawson een voorsprong van 4,4 secs. wist op te bouwen. Uiteindelijk schreef Mawson ook deze wedstrijd op zijn naam gevolgd door Nathan Herne en Tim Macrow. Saillant detail de pole-time van Charles Leclerc was 1.17.868 en die van de S5000 gemiddeld 1.40. Het is een principe een verstevigd F3 chassis dat van een 5,2 L Ford Coyota V8 motor is voorzien.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet