Sportscars: Audi-LMDh-project alleen maar op "pauze", of zelfs volledig gestopt?
Meer dan een 'artist's impression' van de Audi-LMDh kregen we tot nu toe niet te zien
Het lijkt er in het gunstigste geval op dat het aangekondigde LMDh-programma van Audi forse vertraging oploopt, maar in het ongunstigste geval gaat het zelfs helemaal niet door. Aanvankelijk was het plan bij Audi om vanaf volgend jaar deel te nemen aan de hoogste divisie van het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap en de topklasse van het FIA WEC. De ontwikkeling van de Audi-LMDh zou grotendeels parallel lopen met die van zustermerk Porsche, met voor beide auto's een Multimatic-chassis als basis. Maar terwijl Porsche eind vorige maand al ruim 2.000 testkilometers afwerkte, heeft Audi de auto nog niet klaar. En of hij dat ooit zal worden, mag op z'n minst worden betwijfeld.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
"Ja, we hebben officieel een pauze van twee tot drie maanden ingelast voor het programma", verklaarde Stefan Moser, de officiële woordvoerder van Audi Sport, desgevraagd tegenover AUTOSPORT.NL. "Het probleem is vooral dat bepaalde componenten niet leverbaar zijn, net zoals dat bij de serieproductie het geval is. En daar komt bij dat onze ingenieurs ook druk zijn met een nieuwe Dakar-auto, want daar zijn voor volgend jaar door de FIA de reglementen ingrijpend gewijzigd, vooral met het oog op veiligheid. De binnenmaten van het interieur moeten groter, er moet meer hoofdruimte zijn voor de inzittenden en dat betekent gewoon dat er een nieuwe auto moet komen. Daar zijn we nog wel even druk mee, dus dat was ook een van de redenen om het LMDh-programma even te onderbreken."
Andere bronnen, zoals het Franstalige Belgische dagblad La Dernière Heure en de Amerikaanse website Sportscar365.com, spreken echter onomwonden van het volledig stopzetten van het programma, al blijven dat vooralsnog onbevestigde geruchten. "Ja, die hoor ik ook, maar het zijn inderdaad geruchten. Ik heb op dit moment ook nog geen contract met Audi, dus ik ben niet de eerste die ze bellen", zei coureur Robin Frijns desgevraagd. De regerend LMP2-WEC-kampioen en Le Mans-klassewinnaar gold als een geheide kandidaat voor een zitje binnen het LMDh-programma, wat ook Audi-DTM-coureurs René Rast en Nico Müller was toegezegd. Het Belgische team WRT van Vincent Vosse, waarvoor Frijns ook dit jaar weer in het WEC rijdt, leek de aangewezen optie voor het runnen van de Audi's.
Een en ander zou ook te maken kunnen hebben met de aanhoudende geruchten rondom een mogelijke Formule 1-deelname van Audi. Terwijl de samenwerking van Porsche als motorenpartner met het Red Bull-Formule 1-team een beklonken zaak lijkt, wil Audi naar verluidt ook nog steeds heel graag de Formule 1 in, mogelijk samen met Williams. Het eventueel stopzetten van het LMDh-project voordat het goed en wel begonnen is zou voor zo'n plan natuurlijk ook de nodige capaciteiten vrijmaken.