Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: United wint ook slotrace, Nielsen Racing kampioen in Asian Le Mans Series (UPD 2: reactie Peter Kox)

220220 ALMS Nielsen
Nielsen Racing, voor het eerst in LMP2, won de titel in de Asian Le Mans Series

Was het vorige week in Dubai Nielsen Racing dat beide races van de Asian Le Mans Series won, in Abu Dhabi was het dit weekeinde United Autosports dat een 'clean sweep' behaalde. Josh Pierson en Paul Di Resta wonnen met een voorsprong van een ronde op de Oreca van Nielsen Racing, bestuurd door Rodrigo Sales, Matt Bell en Ben Hanley. Nielsen Racing haalde met twee overwinningen en twee tweede plaatsen ook de kampioenstitel en daarmee een automatisch startbewijs voor de 24 Uur van Le Mans binnen. In LMP3 was het de G-Drive-Ligier van Fabrice Rossello, Xavier Lloveras en Viacheslav Gutak die als winnaar over de eindstreep kwam. Voor het team was het een mooie beloning voor hard werk in de nacht, nadat de auto gisteren door brand tijdens de race zwaar beschadigd raakte. De titel en het Le Mans-startbewijs was voor CD Sport met Christophe Cresp, Antoine Doquin en Steven Palette. In de GT-klasse behaalde het Herberth Porsche-team de eerste en tweede plaats, met de overwinning opnieuw voor Robert en Alfred Renauer en Ralf Bohn, gevolgd door Klaus Bachler, Antares Au en Yfei Ye in de zusterauto. De Garage 59-McLaren van Alexander West, Frank Bird en Marvin Kirchhöfer completeerde het podium. De Walkenhorst-BMW met Nicky Catsburg, Chandler Hull en Jonathan Miller eindigde als twaalfde in de GT-klasse, de Saalocin by Kox Racing-Porsche van Stéphane en Peter Kox en Nico Pronk werd 18e.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Net als daags tevoren nam Josh Pierson in de United Autosports-Oreca vanaf de pole-position bij de start de leiding, waarna het Anglo-Amerikaanse team tot aan de finish de eerste plaats in handen hield. Halverwege de race nam Paul Di Resta de auto over, waarna Pierson ook het laatste uur voor zijn rekening nam en de overwinning naar huis reed. Het enige dat het Nielsen Racing-trio behoefde te doen om de titel binnen te halen, was de race te starten. Dat lukte uiteraard probleemloos: net als gisteren eindigden Ben Hanley, Matt Bell en Rodrigo Sales op de tweede plaats en scoorden daarmee andermaal het maximale aantal punten, omdat United Autosports niet alle vier de wedstrijden reed en derhalve niet voor punten in aanmerking kwam. De derde plaats ging naar de Graff Racing-Oreca van David Droux, Eric Trouillet en Sébastien Page, die daarmee ook de LMP2-Am-klasse wonnen.

In LMP3 behaalde G-Drive de eerste overwinning van het seizoen in de Asian Le Mans Series. Rijders in de Ligier, die werd gerund door het Franse Graff Racing, waren Fabrice Rossello, Xavier Lloveras en Viacheslav Gutak. De tweede plaats was voor het CD Sport-trio van Christophe Cresp, Antoine Doquin en Steven Palette, waarbij laatstgenoemde met een achterstand van een seconde of tien op Lloveras als tweede werd afgevlagd. Daarmee wonnen de CD Sport-rijders ook de kampioenstitel in de LMP3-klasse en een LMP2-startbewijs voor de 24 Uur van Le Mans, waarbij we begrepen dat ARC Bratislava, dat naast de permanent voor het WEC ingeschreven Oreca ook nog over een Ligier beschikt, in dit verhaal een rol zou kunnen spelen.

De Herberth-Porsches kwamen er vorige week in Dubai niet aan te pas, maar nu kon het Herberth-team na de overwinning van gisteren vandaag zelfs een 1-2 vieren. Opnieuw waren het Alfred en Robert Renauer en Ralf Bohn die met de eerste plaats aan de haal gingen, maar voor een succesvolle verdediging van de kampioenstitel van vorig jaar waren er afgelopen weekeinde in Dubai al teveel punten blijven liggen. Zo hadden Ben Barnicoat, Brendan Iribe en Ollie Millroy in de Inception-McLaren aan de zesde plaats ruim genoeg voor de titel en daarmee een GTE-startplaats in Le Mans voor het team. De GT-Am-titel ging naar SPS automotive performance met de Mercedes-AMG, bestuurd door Valentin Pierburg, John Loggie en de kersverse Mercedes-AMG-fabrieksrijder Mikael Grenier.

Peter Kox, die de Porsche 911 GT3 R van Saalocin by Kox Racing deelde met zijn dochter Stéphane en Nico Pronk, blikte terug op de vier races in het Midden-Oosten: "We hebben de auto nog niet voor elkaar, hoewel we daar wel alles aan hebben gedaan. Het is voor ons eigenlijk ook gewoon een nieuwe auto en de Porsche staat er niet om bekend dat hij een makkelijk rijkarakter heeft. Dat vergt dus wat tijd. Het gaat wel steeds beter, maar onder de streep zijn we gewoon niet snel genoeg. In beide races dit weekeinde reed ik de start en kon ook goed naar voren komen. Zaterdag hadden we ook gewoon pech, want ik kwam in aanraking met de Interception-McLaren, die ik probeerde in te halen. Die zag mij niet en reed er tegenaan. In eerste instantie dacht ik dat we een lekke band hadden, dus ik kwam de pits in en gaf de auto over aan Nico, maar toen die wegreed, zag ik dat het stuur scheef stond. Het voelde niet goed, maar hij kon wel verder rijden. Net op dat moment kwam er echter een 'full course yellow', dus we waren net wat te vroeg. Dat gebeurde bij de tweede stop weer, precies hetzelfde verhaal, en daarmee hadden we helemaal geen kans meer. Dat was erg jammer. Stéphane komt steeds beter in haar ritme. We hebben veel geleerd, we hebben dit project toch maar neergezet, ondanks dat we er erg laat mee waren, dus wat dat betreft was het een leuke en goede ervaring."

De volledige uitslag van de race is hier te vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet