Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Michael Masi vertrekt na controverse Abu Dhabi

SI202112120573 news

Michael Masi is niet langer de wedstrijdleider in de Formule 1. Dat is de opvallendste uitkomst van de maatregelen die de FIA heeft genomen naar aanleiding van het controversiële einde van de GP van Abu Dhabi van 2021, die beslissend bleek voor het wereldkampioenschap. Masi maakt plaats voor Eduardo Freitas, de wedstrijdleider in het FIA WEC, en Niels Wittich, voorheen wedstrijdleider in de DTM.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing

De positie van Masi stond na de race in Abu Dhabi blijvend onder druk, al hielden de meeste F1-volgers er wel rekening mee dat de Australiër toch zou mogen aanblijven. Zijn vertrek maakt duidelijk dat de FIA in ieder geval geen halve stappen neemt om de put te dempen. Het kalf blijft voor de fans van Lewis Hamilton en Mercedes echter verdronken: Max Verstappen blijft de wereldkampioen van 2021.
  SI202112150396 news

Eduardo Freitas is al 20 jaar FIA-wedstrijdleider en wordt binnen het WEC alom erkend als man van kalmte en gezag. Afgelopen winter ging er zelfs een petitie aan de FIA rond om Freitas te benoemen als de nieuwe F1-wedstrijdleider. Of dat heeft meegespeeld in de uiteindelijke besluitvorming, is uiteraard niet bekend. Niels Wittich was intussen al aangetrokken als secondant van Masi. Freitas en Wittich zullen afwisselend de rol van wedstrijdleider op zich nemen.

Daarbij worden ze ondersteund door oude rot Herbie Blash. Die vertrok eind 2016 naar Yamaha in de motorsport, maar keert nu terug naar de FIA. Zowel Masi's betreurde voorganger Charlie Whiting als Herbie Blash maakte deel uit van het Brabham-team toen Bernie Ecclestone daar nog de scepter zwaaide. Whiting en Blash zijn beiden vaak 'poacher-turned-gamekeeper' genoemd – ofwel, je moet boeven met boeven vangen. De geslepen Blash zal zeker in de communicatie met de teams zijn autoriteit laten gelden.
  SI202112120551 news

De personeelswisselingen rondom Masi – die een nieuwe rol binnen de FIA krijgt – mogen dan het meest in het oog springen, het is lang niet de enige maatregel die de nieuwe FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem heeft genomen. Zo wordt de communicatie tussen teams en de wedstrijdleiding strikt aan banden gelegd en in het geheel niet meer live uitgezonden. De teams mogen nog wel vragen stellen aan de wedstrijdleider, maar niet meer op een manier die storend of beïnvloedend is. De wedstrijdleider krijgt bovendien vanuit een centrale FIA-locatie in waarschijnlijk Genève ondersteuning van een team dat is te vergelijken met de VAR in het voetbal.

Tot slot liet Ben Sulayem weten dat de huidige safetycarprocedure wordt aangescherpt. De aangepaste procedure wordt nog voor het begin van het nieuwe seizoen aan de F1-commissie voorgelegd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet