Formule 1: Ferrari lanceert rood-zwarte F1-75
Ferrari is het zevende Formule 1-team dat het doek heeft getrokken van zijn auto voor het seizoen 2022. De F1-75 valt op door het gebruik van zwart als steunkleur, maar ook door allerlei afwijkingen van het ontwerppatroon dat we tot nu toe hebben gezien.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari
Ferrari keert terug naar het rood-met-zwart na het terugtrekken van Philip Morris en zijn groene 'bewustwordingsmerk' Mission Winnow als grootste aanwezige sponsor op de auto – al zorgde juist het Mission Winnow-logo in zwart wel voor de aanwezigheid van wat zwarte accenten in 2019 en 2020. Voor dezelfde hoeveelheid zwart moeten we echter terug naar 2015, toen Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen nog de coureurs bij Ferrari waren. De beelden die vorige week naar buiten kwamen van de huidige coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz in hun teamtenue, gaf de terugkeer naar een grootschalig gebruik van zwart al prijs.
Verder springt de auto in het oog door de zeer spitse neus, die naar het uiterste puntje van de gekromde voorvleugel toeloopt. Ferrari heeft de neus bovendien in twee delen gesplitst: het deel tot aan de voorvleugel dat vastzit aan de monocoque, en daarvoor het puntige deel dat de vleugel vasthoudt. Dat betekent dat Ferrari het voorste deel niet door de verplichte crashtest hoeft te laten gaan en dus voor zichzelf meer bewegingsvrijheid heeft gecreëerd ten aanzien van het aerodynamisch essentiële deel van de neus. Waarschijnlijk vertaalt deze vrijheid zich bovendien door in lagere doorontwikkelingskosten – een potentieel dubbel voordeel dus.
Verder zijn de luchtinlaten van de sidepods veel verder naar buiten getrokken dan bij de meeste concurrenten en zijn die (opmerkelijk badkuipvormige) sidepods zelf bovendien vrij robuust in vergelijking met de slankere alternatieven die we op andere auto's hebben gezien. Net als Aston Martin heeft Ferrari gekozen voor ventilatielamellen boven op de sidepods. Ook bij Aston Martin zijn de sidepods langer en breder dan bij andere auto's – het lijkt erop dat Ferrari wat dat betreft op hetzelfde 'ground effect'-spoor zit.
Zoals gewoonlijk heeft Ferrari weer eigenzinnig voor een typenummer gekozen dat het vorige nummer niet automatisch opvolgt. Project 674 staat komend jaar bekend als de F1-75, zo genoemd omdat het in 2022 75 jaar geleden is dat Ferrari zijn eerste eigen productiemodel lanceerde.