Formule 1: Wel vernieuwd sprintconcept, nog geen ‘Abu Dhabi’-nieuws
Na een bijeenkomst van de F1-commissie en de nieuwe FIA-president Mohammed ben Sulayem was er wel nieuws te melden over een nieuwe sprintraceconcept, compleet met nieuwe puntentelling. Daarentegen kwam er nog geen nieuws naar buiten over het langverwachte FIA-rapport over de manier waarop het WK 2021 werd beslist in Abu Dhabi. Naar aanleiding van een andere zeer controversiële gebeurtenis van 2021 werden wél knopen doorgehakt: de in het water gevallen GP van België is aanleiding geworden voor een aangepaste puntentelling voor onvoltooide races.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Red Bull Racing
Van alles wat er vandaag in Londen besproken zou worden, keken de F1-wereld en alle fans uiteraard het meest uit naar het rapport dat de FIA heeft opgesteld over de gewraakte finale van het WK 2021 in Abu Dhabi. De uitkomst van het wereldkampioenschap werd daar beïnvloed door beslissingen van wedstrijdleider Michael Masi die meteen zwaar onder vuur kwamen te liggen. Twee maanden later is het publieke debat daarover nog nauwelijks verstomd, dus de nieuwsgierigheid naar de bevindingen van de FIA – en vooral de gevolgtrekkingen daaruit – was begrijpelijkerwijs zeer groot.
Toch besloten de verzamelde teambazen en de FIA-president vandaag om bekendmakingen uit te stellen totdat de teams de kans hebben gekregen hun feedback te geven op het rapport. De FIA zegde in haar persverklaring toe dat Ben Sulayem de input van de teams zou verwerken in zijn analyse en vervolgens met het geheel naar buiten komt. Dat duidt erop dat de teams niet helemaal tevreden zijn met die analyse. De verwachting is overigens niet dat Masi als gevolg van het rapport moet wijken. Eerder zullen de regels voor het gebruik van de safety car verder worden aangescherpt, om daarmee de interpretatie van Masi in het vervolg onmogelijk te maken.
De teams gingen wel akkoord met een voorstel voor een vernieuwd sprintraceconcept. Die race zal in 2022 niet meer bepalen wie er op zondag van pole vertrekt, maar een aparte mini-race worden. De snelste van de kwalificatiesessie op vrijdag start op zondag gewoon vooraan. Daarnaast worden er meer punten vergeven dan in 2021: niet de eerste drie, maar de eerste acht krijgen punten, aflopend vanaf acht punten voor de winnaar. Dit seizoen vinden er drie sprintraces plaats: op Imola, de Red Bull Ring en Interlagos.
Een andere heikele kwestie uit 2021 leidde tot nog eens een beslissing waar een aangepaste puntentelling mee gemoeid is. Of eigenlijk zelfs méér puntentellingen, want de teams keurden een hele staffel aan puntentellingen goed voor verschillende scenario's in het geval een race niet minstens voor 75% verreden is. Tot nu toe werden daarvoor halve punten uitgereikt, ongeacht het feit of er twee ronden of 74% van de race voltooid waren.
De eigenlijk niet verreden GP van België – waarvoor 'winnaar' Max Verstappen 12,5 punten kreeg – maakte duidelijk hoe belachelijk deze oude regel kan uitpakken in een tijdperk waarin F1-auto's niet meer kunnen rijden in zeer regenachtige omstandigheden. Nu is besloten dat een race minstens twee ronden niet achter een safety car moet zijn gereden om in aanmerking te komen voor punten. Dan worden de volgende punten uitgedeeld: 6-5-4-3-2-1. Is er vervolgens meer dan 25% van de raceafstand afgelegd, dan krijgen de eerste negen geklasseerde coureurs punten: 13-10-8-6-5-4-3-2-1. Komen ze voorbij de 50%, maar blijven ze onder de 75%, dan zijn er punten voor de eerste tien: 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1.