Sportscars: Nielsen Racing wint ook tweede race plus LMP3, GT3-winst Rinaldi-Ferrari
De Nielsen Racing-Oreca eindigde ook in de tweede ALMS-race in Dubai als eerste
Na het succes van gisteren behaalde Nielsen Racing nu ook de overwinning in de tweede race van de Asian Le Mans Series op Dubai Autodrome. Ditmaal echter was de voorsprong van Ben Hanley, Matt Bell en Rodrigo Sales iets minder afgetekend: de High Class Racing-Oreca van Dennis Andersen, Anders Fjordbach en Kevin Weeda had één ronde achterstand. Ook in LMP3 was Nielsen Racing succesvol, hier wonnen Colin Noble en Tony Wells met de Ligier de klasse. De winst in GT3 was voor Davide Rigon, Rino Mastronardi en David Perel in de Rinaldi Racing-Ferrari, waarbij de beslissing pas in de laatste tien minuten viel. De Walkenhorst-BMW met Nicky Catsburg werd ditmaal als zevende geklasseerd, de Saalocin by Kox Racing-Porsche van Stéphane en Peter Kox en Nico Pronk werd 20e in de klasse.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Het was voor Nielsen Racing niet echt een probleemloze race, want de pitstops bij het team duurden wat langer dan gebruikelijk, ondermeer omdat het linker portier moest worden vervangen, maar de schade bleef dankzij 'full-course yellows' relatief beperkt. Bovendien lag de snelheid bij Nielsen Racing, het enige team dat slechts één 'brons'-rijder binnen de gelederen had, duidelijk hoger dan bij de overige teams in de LMP2-klasse, die allemaal in de Pro-Am-categorie reden en derhalve allemaal twee 'brons'-rijders aan boord hadden. Zo kwam na de laatste neutralisatie de Nielsen-Oreca in handen van Matt Bell weer relatief gemakkelijk aan de leiding en stelde Bell vervolgens de overwinning veilig. Achter de High Class-Oreca completeerde de Graff Racing-Oreca van David Droux, Eric Trouillet en Sébastien Page het podium, de ARC Bratislava-Ligier eindigde wederom als vierde, al had het team tussentijds wel even de tweede plaats in handen.
In LMP3 was er opnieuw technisch malheur voor de DKR-Duqueine, die net als gisteren aan de leiding rijdend in het laatste uur met een ongedefinieerd probleem op de baan tot stilstand kwam. Daarmee was de weg naar de klassezege voor de Nielsen-Ligier van Colin Noble en Tony Wells vrij, hoewel het nog even spannend werd als gevolg van een 'stop-and-go' penalty van tien seconden in het laatste halfuur vanwege het niet voldoen aan de minimale pittijd. De overwinning kwam hierdoor echter niet meer in gevaar. De beide CD Sport-Ligiers completeerden het podium.
In GT3 werd de strijd om de overwinning tussen de beide Ferrari's van AF Corse en Rinaldi Racing beslist door een 'drive-through penalty' vanwege het overschrijden van 'track limits' voor de AF Corse-Ferrari met Vincent Abril achter het stuur, slechts tien minuten voor het einde van de wedstrijd. Wedstrijdleider Edoardo Freitas was op dit gebied vandaag duidelijk actiever dan gisteren. De overwinning ging daarmee naar het Rinaldi-trio Mastronardi, Rigon en Perel, nadat Rigon in het laatste halfuur een verbeten strijd met Abril om de leiding had uitgevochten. De Inception Racing-McLaren van Brendan Iribe, Ollie Milroy en Ben Barnicoat, gisteren klassewinnaar, eindigde ditmaal als tweede, voor de AF Corse-Ferrari van Louis Prette, Vincent Abril en Conrad Grunewald.
Nicky Catsburg werd met zijn beide Amerikaanse teamgenoten Chandler Hull en Jonathan Miller in de Walkenhorst-BMW M4 GT3 als zevende geklasseerd en zei: "Ik heb weer de laatste twee uur gereden. Het was vandaag wat kouder, zodat de rondetijden een stuk sneller waren dan gisteren. Ook vandaag kwamen we echter wel weer tekort om echt mee te kunnen doen voor de podiumplaatsen. We hebben de auto iets aangepast na gisteren. We zijn nog steeds bezig met het leren kennen van de auto, omdat we er als team nog nauwelijks mee gereden hebben. Over één ronde waren we wel wat sneller, maar minder constant dan gisteren. Qua BOP zijn de McLaren en de Ferrari gewoon echt sneller dan de rest, we kunnen ze echt niet bijhouden. Dat wordt hopelijk voor Abu Dhabi beter."
Na de schade als gevolg van een aanrijding door de D'Station Racing-Aston Martin gisteren – waarvoor de Aston Martin-rijder ook bestraft werd – was de Porsche van Saalocin by Kox Racing weer klaar voor de race van vandaag. "Al met al was het een lastig weekeinde, niet goed", zegt Peter Kox. "We zijn gewoon niet snel genoeg: we komen topsnelheid tekort en de handling krijgen we ook niet voor elkaar, om welke reden dan ook. Ten opzichte van de andere Porsches verliezen we acht tienden tot een seconde per ronde, dus het is een beetje vechten tegen de bierkaai. Nico is ook eenmaal gespind. Maar goed, gelukkig is de auto heel en kunnen we in ieder geval naar Abu Dhabi, dat wordt voor ons waarschijnlijk iets makkelijker, dus we gaan er het beste van maken." Het seizoen in de Asian Le Mans Series wordt volgende week op het Yas Marina Circuit afgesloten met opnieuw twee races van elk vier uur.
De uitslag van de race is hier te vinden.