Sportscars: Meyer-Shank Acura wint Daytona, tweede plaats Racing Team Nederland in LMP2, LMP3-klassezege Kay van Berlo, Porsches in GT (UPD)
Het Meyer-Shank-team bezorgde Acura de tweede Daytona-zege op rij
De 60e editie van de Rolex 24 At Daytona resulteerde in een glansrijke overwinning voor de Meyer-Shank Racing-Acura DPi van Oliver Jarvis, Tom Blomqvist, Helio Castroneves en Simon Pagenaud. Na een prachtig duel in de slotfase tussen Castroneves en Ricky Taylor in de Konica Minolta-WTR-Acura hield Castroneves in het verkeer het hoofd koel en reed de overwinning naar huis. Het WTR-team, dat naast Taylor ook Filipe Albuquerque, Alexander Rossi en Will Stevens omvatte, eindigde op de tweede plaats. Het was de tweede Daytona-overwinning op rij voor Acura na het WTR-succes van vorig jaar. De LMP2-klasse resulteerde in de overwinning voor de nummer 81-DragonSpeed-Oreca van van Eric Lux, Devlin Defrancesco, Pato O'Ward en Colton Herta. Racing Team Nederland eindigde op slechts zeven seconden als tweede met Frits van Eerd, Giedo van der Garde, Dylan Murry en Rinus van Kalmthout. In LMP3 was er een Nederlandse klassewinnaar in de persoon van Kay van Berlo, die bij zijn Daytona-debuut de Riley-Ligier deelde met Gar Robinson, Felipe Fraga en Michael Cooper. Voor het vijfde jaar op rij gaat er daarmee tenminste één Nederlander met een Rolex naar huis. In GTD-Pro was het een 1-2 voor Porsche-teams met de overwinning voor de Pfaff Motorsport-911 van Matt Campbell, Mathieu Jaminet en Felipe Nasr. Jaminet vocht in de slotfase een bloedstollend duel uit met Laurens Vanthoor in de KCMG-Porsche, dat pas in de laatste ronde werd beslist. In GTD won de Wright-Porsche van Ryan Hardwick, Zach Robichon, Jan Heylen en Richard Lietz.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR, Porsche AG/Jürgen Tap, Rolex/Stephan Cooper
Passend bij het jubileum gaat de 60e editie van de lange-afstandsrace in Daytona gaat de boeken in als een echte kraker, waarbij de strijd om de overwinning in drie van de vijf klassen pas aan het eind werd beslist. Natuurlijk weten de Amerikanen wel hoe je een race met snelle 'full-course cautions' en de mogelijkheid om een verloren ronde terug te pakken lang spannend kunt houden, maar dat maakt het wel bijzonder vermakelijk en onderhoudend om te volgen. En wat dat betreft liet de race van dit jaar niets te wensen over.
Cadillac was in de DPi-klasse getalsmatig in de overmacht met vijf auto's tegen de twee Acura's, maar het waren de beide Acura's van Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian (voor de volledigheid één keer de officiële teamnaam) en Wayne Taylor Racing die in de slotfase de strijd om de overwinning uitvochten. Daarbij had Helio Castroneves in de uiteindelijk winnende Meyer Shank Racing-Acura nog geluk dat hij niet geraakt werd toen de beide Porsche-kemphanen in de strijd om de GTD-Pro-overwinning, Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor, in de laatste ronde samen van de baan gingen en Castroneves de op drift geraakte Porsches maar net kon ontwijken.
Mooi succes voor het team van Michael Shank, tien jaar na de eerste winst in de Rolex 24
Voor het team van Michael Shank was het een prachtig succes, tien jaar na de overwinning in de 50e editie van de Rolex 24 At Daytona. Met Castroneves, vorig jaar winnaar met Wayne Taylor Racing, en Pagenaud, die voor het eerst de 24-uursrace in Daytona won, maakten twee van de Indycar-rijders van het team deel uit van de winnende combinatie.
Finish van de winnende Acura (Foto: Rolex/Stephan Cooper)
Uniek: Castroneves won zo binnen een tijdsbestek van een jaar twee keer de Rolex 24 en de Indy 500. Voor Tom Blomqvist was de overwinning een fraaie bekroning van zijn debuut in het evenement. Achter de beide Acura's eindigde de JDC Miller Motorsports-Cadillac van Tristan Vautier, Richard Westbrook, Loïc Duval en Ben Keating op de derde plaats.
Bij Chip Ganassi Racing had men zich het optreden met de beide Cadillac DPi's ongetwijfeld anders voorgesteld. Vorig jaar nog tot aan het einde meestrijdend om de overwinning moest het team nu genoegen nemen met de laatste twee plaatsen in de klasse. Renger van der Zande eindigde samen met zijn teamgenoten Sébastien Bourdais, Scott Dixon en Alex Palou met een achterstand van 39 ronden.
Racing Team Nederland op het LMP2-podium na een zeer sterk gereden race
Ook in LMP2 bleef de strijd tot het einde toe spannend. Giedo van der Garde kwam met een furieuze slotstint – inclusief de snelste raceronde van het team, op twaalf ronden voor de finish - nog tot op zeven seconden van Colton Herta, maar kon uiteindelijk de overwinning van het DragonSpeed-team met Herta, Devlin Defrancesco, Pato O'Ward en Eric Lux niet meer voorkomen. Niettemin is de tweede plaats voor Racing Team Nederland met naast Van der Garde ook Frits van Eerd, Dylan Murry en Rinus van Kalmthout een prachtig resultaat. Met de behaalde punten (ook tussentijds werden er punten verdeeld na zes en twaalf uur) staat het Nederlandse team bovenaan in de tussenstand van de IMSA Michelin Endurance Cup. De Tower Motorsport-Oreca eindigde als derde in de klasse.
Voor Tijmen van der Helm, die samen met zijn G-Drive-teamgenoten John Falb, James Allen en Luca Ghiotto in de eerste helft ook goed voorin meereed, was de race na 556 ronden voortijdig ten einde. "Ik wilde net instappen voor mijn triple-stint, maar toen was er de uitval. Er was een lager in de versnellingsbak gebroken en we hadden ook al een paar uur lang een olielek in de bak, dus daarmee konden we niet verder", zei Van der Helm, hoorbaar teleurgesteld. Het team werd nog als negende in LMP2 geklasseerd.
Een Rolex Daytona voor Kay van Berlo (geheel rechts) en zijn Riley-LMP3-teamgenoten
De andere Nederlandse debutant, Kay van Berlo, kende daarentegen een glansrijke première. Van tevoren had hij al aangegeven, met het enorm ervaren team van Bill Riley te kunnen meestrijden om de overwinning in de LMP3-klasse en inderdaad reed de Riley-Ligier het grootste deel van de race aan de leiding in de klasse. In een nagenoeg probleemloze race legden Van Berlo en teamgenoten Gar Robinson, Felipe Fraga en Michael Cooper in totaal 723 ronden af en hadden aan de finish een ronde voorsprong op de als tweede geklasseerde auto van Sean Creech Motorsport. Na de successen van Rik Breukers in 2018 en 2019, Renger van der Zande in 2019 en 2020 en Indy Dontje vorig jaar gaat er voor het vijfde jaar op rij een Nederlander met een Rolex Daytona aan de haal.
Het zinderende duel in GTD-Pro tussen de Porsches van Pfaff en KCMG
De première van de dit jaar nieuwe GTD-Pro-klasse was een eclatant succes. De strijd om de overwinning tussen de beide Porsches van Pfaff Motorsports en KCMG gedurende de laatste anderhalf uur met respectievelijk Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor aan het stuur was een genot om naar te kijken. Rondenlang reden de twee bumper aan bumper, maar drie ronden voor het einde plaatste Vanthoor een aanval. Met succes, want hij nam de leiding over, maar natuurlijk gaf Jaminet zich niet zo snel gewonnen. In de 'International Horseshoe', waar Vanthoor het twee ronden ronde eerder deed, heroverde de Fransman de leiding. Een paar honderd meter verderop probeerde Vanthoor de eerdere volgorde te herstellen, maar dat ging mis.
Beide Porsches moesten door het gras, Jaminet behield de leiding en Vanthoor ging in de rondte, waarop hij nog de tweede plaats verloor aan Alessandro Pier Guidi met de Risi-Ferrari. De Pfaff-Porsche, met naast Jaminet ook Matt Campbell en de kersverse Porsche-fabrieksrijder Felipe Nasr in de bezetting, stelde de overwinning veilig, voor de Risi-Ferrari en de KCMG-Porsche. Nicky Catsburg, de enige Nederlander in deze klasse, werd samen met teamgenoten António García en Jordan Taylor na technische problemen met 13 ronden achterstand als zesde geklasseerd.
De Wright-Porsche won de GTD-klasse
Porsche, dat sinds 2018 in IMSA-competities Daytona niets meer gewonnen had (destijds in de tweede divisie, toen IMSA Continental Tire Challenge geheten, de laatste overwinning in het hoogste kampioenschap dateerde zelfs uit 2017, toen Alegra Motorsports de GTD-klasse won), kende ditmaal een perfect weekeinde. Op vrijdag was er al de 1-2 in de IMSA Michelin Pilot Challenge bij het racedebuut van de nieuwe Cayman GT4 en naast de winst in GTD-Pro dankzij Pfaff Motorsports won een Porsche-team, Wright Motorsports, ook de GTD-klasse, waarmee de 100-procent score voor het Duitse merk een feit was. De blauwe Wright-Porsche reed lange tijd aan de leiding in de klasse en uiteindelijk zegevierde slotrijder Jan Heylen met een voorsprong van ruim twaalf seconden op de Magnus Racing-Aston Martin. Heylen, die in de slotfase vlak achter de strijdende Pfaff- en KCMG-Porsches uit de GTD-Pro-klasse reed, deelde de GTD-winnende 911 met Ryan Hardwick, Zach Robichon en Richard Lietz. Achter de winnende Porsche en de als tweede geklasseerde Aston Martin eindigde de Mercedes van Gilbert Korthoff Motorsports op de derde plaats.