Sportscars: Nieuws voorafgaand aan de race in Daytona
Indrukwekkend veld voor de Rolex 24 At Daytona 2022
Om 13.40 uur lokale tijd, 19.40 uur Nederlandse tijd, start de Rolex 24 At Daytona, ook wel bekend als 'The Great American Race'. De wedstrijd is integraal en met Nederlandstalig verslag te volgen via Ziggo Racing en voor het grootste deel via Ziggo Select en Ziggo Sport, plus online via IMSA.tv met Engelstalig commentaar. Voorafgaand aan de race zet AUTOSPORT.NL het nodige nieuws op een rij.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rolex
- Met in totaal 61 auto's, verdeeld over vijf klassen (DPi, LMP2, LMP3, GTD-Pro en GTD) is er sprake van het grootste startveld in Daytona sinds 2014, het debuutjaar van het IMSA SportsCar Championship (toen nog met Rolex-dochter Tudor als titelsponsor) na het samenvoegen van de American Le Mans Series en de Rolex Grand-Am Series).
Scott Pruett, een van de vijf 'Grand Marshals' dit jaar, had die taak in 2019 ook al eens
- Normaal gesproken is er één 'Grand Marshal', een legendarische autosportpersoonlijkheid die tijdens de race voor het voetlicht wordt gehaald, maar bij de 70e editie van de race in Daytona wees de organisatie er maar liefst vijf aan: Mario Andretti, Hurley Haywood, Scott Pruett, Jack Roush en Wayne Taylor.
- Naast de aandacht voor de race van dit jaar wordt er natuurlijk ook al reikhalzend uitgekeken naar 2023, het jaar waarin de nieuwe LMDh-prototypes zowel in de IMSA-racerij als in het WEC hun opwachting maken. De IMSA-organisatie kondigde aan dat het voor de prototype-klasse, waarin ook de 'hypercars' uit het WEC mogen rijden, de aanduiding 'GTP' laat herleven. In de jaren tachtig was IMSA-GTP de klasse waarin auto's als de Porsche 962, de Nissan GPT ZX-Turbo en de Toyota-Eagle MkIII successen vierden.
De historische aanduiding 'IMSA-GTP' herleeft in 2023
- Rondom de 24-uursrace in Daytona maakte IMSA ook bekend dat het de organisatie Historic Sportscar Racing (HSR) heeft overgenomen. HSR organiseert succesvolle evenementen voor historische raceauto's in diverse categorieën, waaronder de 'HSR Classics' op Daytona en Sebring. IMSA is daarmee de tweede organisatie in korte tijd die de overname van een historische raceserie bekendmaakt, want enkele weken geleden maakte de DTM-organisatie ITR de overname van de serie 'Tourenwagen Classics' bekend, die voortaan onder de vlag van 'DTM Classics' tijdens DTM-evenementen rijdt.
- Over DTM gesproken: namens de DTM-organisatie ITR zijn seriemanager Frederic Elsner en directeur competitie en technologie Michael Resl in Daytona. Zo'n tien jaar geleden was IMSA ook een van de partners in het streven naar een gezamenlijk 'Class 1'-reglement door DTM en de Japanse Super GT-serie, maar sindsdien is het contact tussen DTM en IMSA wat afgezwakt.
- Ook in Daytona is een delegatie van de Franse Automobile Club de l'Ouest (ACO), aangevoerd door voorzitter Pierre Fillon. Tijdens de raceweek in Daytona werd de band tussen IMSA en ACO verder aangehaald via de bekendmaking dat op de circuits van Le Mans en Daytona één van de chicanes naar het andere circuit wordt genoemd. De vroegere 'Busstop-chicane' op Daytona heet dus voortaan 'Le Mans-chicane'. In Le Mans wordt de eerste chicane op de Hunaudières voortaan 'Daytona-chicane' genoemd.
In 2024 wil Ford met de Mustang GT3 deelnemen aan de GTD-Pro-klasse
- Ford maakte in Daytona bekend dat het in 2024 met een nieuwe GT3-Mustang in de GTD-Pro-klasse van de partij wil zijn. De ontwikkeling is in handen van Multimatic, dat ondermeer ook de LMDh-chassis voor Porsche en Audi ontwikkelt. Het Britse M-Sport neemt de motor voor zijn rekening. Joey Hand, eerder fabriekscoureur voor Ford met de GT, is aangetrokken als testrijder. Er wordt ook gewerkt aan een Mustang voor de GT4-klasse, die volgend jaar al zijn opwachting moet maken. Eerder waren er geruchten over een mogelijk LMDh-project bij Ford, maar dat lijkt na deze aankondiging voor de komende jaren geen optie meer.
- Florida heeft als officiële ondertitel, ondermeer op kentekenplaten van auto's, 'The Sunshine State', maar daarvan was de afgelopen week in Daytona weinig te merken. Wisselvallig weer en lage temperaturen bepaalden het weerbeeld en tijdens de nacht van de race zou de temperatuur wel eens onder het vriespunt kunnen duikelen.