Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Voorbeschouwing Formule E-seizoen 2022

220127 Formule E veld
Class of 2022: De Formule E-rijders bijeen in Diryah

Met twee races in Saoedi-Arabië – op vrijdag en zaterdag, het weekeinde in de Arabische regio, waar alleen de Emiraten sinds kort van afwijken - begint deze week het nieuwe seizoen in het ABB FIA WK Formule E. Met Nyck de Vries, de eerste Nederlandse wereldkampioen in de autosport, als titelverdediger, met Robin Frijns, erop gebrand om revanche te nemen voor een teleurstellend seizoen 2021 en met nieuwe regels, vooral ten aanzien van de kwalificatie, die voor een eerlijker verloop moeten zorgen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Voordat we kijken naar wie erbij is, ontkomen we er niet aan om te kijken wie er niet meer bij is. Het stopzetten van de fabrieksprogramma's van Audi en BMW aan het eind van vorig jaar betekent zonder meer een forse aderlating voor het kampioenschap, niet alleen als het gaat om uitstraling en prestige, maar ook met betrekking tot activatie en media-ondersteuning. Tenslotte namen beide fabrikanten met enige regelmaat journalisten mee naar de races, wat voor de nodige media-aandacht zorgde, ook in publicaties die normaliter niet uit eigen beweging over de Formule E zouden schrijven. Het nieuwtje is er na zeven jaar inmiddels immers wel af en het aanspreken van nieuwe mediakanalen blijkt ook moeilijker dan velen hadden gehoopt. Een teken aan de wand is dat twee enkele jaren ambitieus gestarte Engelstalige Formule E-websites inmiddels alweer offline zijn, en wat er nog aan media is, kent een vrij hoog hobbyniveau.

220127 Formule E De Vries
Nyck de Vries verdedigt bij Mercedes zijn titel

Niettemin moet gezegd dat de races over het algemeen afwisselend en onderhoudend zijn. Wel was er vorig jaar vrij veel kritiek op het kwalificatieformaat, waarvoor het veld in vier groepen werd ingedeeld, gebaseerd op de kampioenschapsstand. Omdat de grip – op stratencircuits toch al een schaars goed – gaandeweg de kwalificatieheats altijd beter werd, werden de snelste tijden vrijwel altijd in de vierde en laatste sessie verreden en hadden de anderen nauwelijks kansen op een plek vooraan. Daarin moet nu verandering komen, waarvoor een systeem is bedacht. De rijders op de oneven posities in het kampioenschap (1, 3, 5 enz.) starten in de eerste groep, de rijders op even posities (2, 4, 6 enz.) starten in de tweede groep. De vier snelste rijders uit elke groep gaan vervolgens door voor vier 'Duels', terwijl de rijders op de plaatsen 5 tot en met 11 van elke groep worden geklasseerd op basis van hun rondetijd en de startposities 9 tot en met 22 innemen. De winnaars van de vier duels gaan door naar een halve finale, waarna er een laatste duel is, de 'shootout' voor de pole-position. Mensen die er verstand van hebben, zeggen vaak dat een van de redenen voor de grote populariteit van voetbal is, dat het zo eenvoudig is dat vrijwel iedereen het meteen snapt.

220127 Formule E Frijns
Nu in het groen: Robin Frijns, opnieuw bij Envision

Natuurlijk leidde het vertrek van Audi en BMW tot de nodige transfers op de rijdersmarkt. Lucas di Grassi verruilde Audi voor het Venturi-team, waar hij naast Edoardo Mortara de plek innam van Norman Nato, voor wie ook het winnen van de laatste race van het afgelopen seizoen niet genoeg bleek. Maximilian Günther stapte van BMW over naar Nissan, waar hij Oliver Rowland vervangt, die op zijn beurt Alex Lynn bij Mahindra opvolgde. De plek van Günther bij het ex-BMW-fabrieksteam Andretti ging naar Oliver Askew. Nieuw in de serie is Dan Ticktum, die achteraan het veld bij NIO in plaats van Tom Blomqvist aan boord kwam en teamgenoot van Oliver Turvey werd. Bij Dragon Penske, ook meestal in de achterste gelederen, tekende ex-Alfa-Formule 1-coureur Antonio Giovinazzi naast Sergio Sette Câmara. Ongewijzigd ten opzichte van vorig seizoen zijn de bezettingen bij DS-Techeetah (Antonio Félix da Costa en Jean-Eric Vergne), Envision Racing (nu zonder Virgin, met Robin Frijns en Nick Cassidy), Jaguar (Mitch Evans en Sam Bird), Mercedes (Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries) en Porsche (André Lotterer en Pascal Wehrlein).

220127 Formule E Venturi trackwalk
Trackwalk voor Venturi-rijders Lucas di Grassi (l.) en Edoardo Mortara

Bij Porsche begint het geduld een beetje op te raken: na twee seizoenen moet er nu toch eindelijk wel eens gewonnen worden, en of Porsche er volgend jaar – wanneer de nieuwe generatie auto's zijn opwachting maakt – nog bij is, is nog allerminst zeker, zo vernamen we uit goed ingelichte kringen. Dat ondanks het feit dat Porsche officieel nog voor drie jaar een 'commitment' heeft afgegeven. Op managementgebied deed Porsche een interessante zet door Florian Modlinger van het voormalig Audi-fabrieksteam Abt binnen te halen. Modlinger is projectleider Formule E, waarmee hij de helft van de taak van de inmiddels naar Multimatic vertrokken Pascal Zurlinden overneemt. De Fransman was verantwoordelijk voor alle fabrieksprojecten van Porsche Motorsport, maar dat bleek, zeker met de toevoeging van het LMDh-programma, toch wel wat erg veel. Vandaar dat Porsche nu voor de grote programma's elk een afzonderlijke projectleider heeft aangesteld. Ook bij Mercedes is er een nieuwe functionaris in de persoon van Gary Paffett, die de rol van teammanager vervult.

220127 Formule E Techeetah
Het DS-Techeetah-team wil weer terug naar het oude succesniveau

Technisch zijn de Gen2-auto's, die hun laatste seizoen beleven, grotendeels identiek aan die van vorig jaar. Nieuw is wel een toename van het maximum toegestane vermogen tijdens de race tot 220 kW, een stijging van tien procent. Bij de 'Attack Mode' mogen de rijders nu de maximale 250 kW benutten.

220127 Formule E Nissan
Meer rood in het veld dit jaar: naast Nissan (foto) ook bij Mahindra, Dragon en Andretti

Tussen deze week en medio augustus staan, onder voorbehoud van corona en andere narigheid, 16 races op tien locaties op het programma. Nieuw op de kalender zijn Jakarta in Indonesië en Seoul in Zuid-Korea. Voor het seizoen 2023 streeft ook de organisatie in Eindhoven naar een race, wat de première van de Formule E in ons land zou betekenen. Voorlopig blijven we het via de televisie volgen: Ziggo en Eurosport zenden alle wedstrijden uit. Overigens laat de organisatie in Saoedi-Arabië voor het eerst sinds het begin van de pandemie weer de maximaal mogelijke hoeveelheid bezoekers toe.

220127 Formule E Dyriah
Mooie locatie in Diryah, al kun je bij races in Saoedi-Arabië nog steeds vraagtekens zetten

Oh ja, en dan was er ook nog een 'trailer': een filmpje dat de Formule E-organisatie maakte om mensen enthousiast te maken voor het komende seizoen. Een onsamenhangend rommelig geheel van drie minuten, waarbij voor ons de voornaamste boodschap leek te zijn dat je als coureur te voet sneller bent dan in een Formule E-auto. En de voornaamste raceactie die te zien is, toont beelden van een crash waarbij een auto de lucht in gaat, iets waarvoor veel mensen, met name bij de FIA, redelijk panisch zijn. Niet echt promotie, lijkt ons zo. Voor de rest is het van een nog lager niveau dan 'Driven', ook al een draak van een racefilm. Maar oordeel zelf:

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet