NASCAR: Ryan Blaney sluit tweedaagse test in Phoenix als snelste af
De afgelopen twee dagen vond de allerlaatste Goodyear bandentest met de NextGen. Auto in Phoenix plaats. De Team Penske-rijders Ryan Blaney en Joey Logano sloten de tweedaagse sessie als snelste af. De laatste tests voordat het seizoen volgend weekend met de Busch Light Clash in het Los Angeles Memorial Colosseum begint. Regerend kampioen Kyle Larson was op de eerste test dag voor het team van Hendrick Motorsport de snelste man op de baan.
Loris Hezemans met de Hezeberg Ford Mustang op Phoenix in actie. Het team kwam iets aan snelheid tekort.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR
Ryan Blaney sluit tweedaagse test in Phoenix als snelste af
De countdown naar het seizoen is begonnen. Volgend weekend is er nog een Showevent in Los Angeles en daarna gaan de kaarten geschud worden. Naar aanleiding van de tests op Daytona en Phoenix International Raceway werd het volgende bepaald. Voor Daytona, Talladega en de Atlanta Motor Speedway gebruikt men 7-inch achterspoiler (510 pk) terwijl voor banen als Phoenix de 4-inch achterspoiler gebruikt gaat worden. Daarbij levert de motor ongeveer zo'n 670 pk. De test op Phoenix was overigens meer voor de teams dan voor de NASCAR-organisatie.
De meningen over de nieuwe auto zijn gevarieerd want er zijn nog veel onbekende parameters. Hoewel de beide Penske Ford Mustangs snel waren, heerst er onzekerheid. Joey Logano: "We hebben wat algemene ideeën welke kant het uit moet gaan maar er is nog niets concreets. Comfortabel voelen wij ons zeker niet"
Team Hezeberg was met Loris Hezemans vertegenwoordigd. De Nederlander sloot beide sessies als 18e af. Op dit niveau mag je in het begin geen al te hoge verwachtingen hebben. Het enige dat telt is om zoveel mogelijk ervaring te verzamelen.
De Chevrolet-teams lijken hun huiswerk goed gedaan te hebben.
Chevrolet-coureurs tevreden
Tevredenheid bij Trackhouse Racing (voorheen Chip Ganassi Racing). De Mexicaan Daniel Suarez was meer dan tevreden. "Eigenlijk is niets dat mij aan deze auto stoort. Ik ben blij met deze veranderingen en in welke richting deze sport gaat. Ik kan nauwelijks wachten" aldus Suarez. Regerend kampioen Kyle Larson verklaarde dat er qua rijeigenschappen weinig verschil heerst met de voorgaande generatie auto's. Wel is de besturing iets sneller. Ook het onderstuur lijkt iets sneller te gaan maar moeten de remmen iets verbeterd worden. Een opmerking die de afgelopen twee dagen bij meerdere teams gehoord werd.
De commentaren van de fans op de social media verschilden nogal. De sport gaat natuurlijk terug in de richting "Stock" waarbij de auto's overeen komen met het standaardproduct zoals men het bij de NASCAR-organisatie zo graag ziet. Een grote groep fans ziet het inmiddels na de eerste tests liever anders.....hoewel de Daytona 500 is uitverkocht.
Kyle Busch in actie met het TRD Development chassis.
Onzekerheid bij Joe Gibbs Racing
Bij Joe Gibbs Racing heerst er nog onzekerheid. Bij de eerste tests in December in Charlotte gleed de Toyota van Denny Hamlin ongecontroleerd richting muur. Het bleek zeker geen rijdersfout te zijn maar een montagefout in de stuurarm die later hersteld werd. Ook Kyle Busch ging op de eerste testdag in Phoenix achterstevoren echter zonder iets te raken. Maar hier lag de oorzaak iets anders. Busch probeerde duidelijk met een vrij agressieve lijn het uiterste uit zijn Toyota te halen en ging vervolgens achterstevoren. Todd Gilliland ging met de Front Row Ford Mustang echter wel achterstevoren en raakte achterwaarts in de muur. De schade bleef beperkt.
Chip Ganassi Racing is definitief historie. Een nieuw tijdperk begint met Trackhouse Racing.
Tijden dag 2
1 12 Ryan Blaney Ford Team Penske 27.292 131.907
2 22 Joey Logano Ford Team Penske 27.327 -0.035 131.738
3 14 Chase Briscoe Ford Stewart-Haas Racing 27.376 -0.084 131.502
4 9 Chase Elliot Chevrolet Hendrick Motorsports 27.413 -0.121 131.325
5 4 Kevin Harvick Ford Stewart-Haas Racing 27.457 -0.165 131.114
6 19 Martin Truex Jr. Toyota Joe Gibbs Racing 27.481 -0.189 131.000
7 38 Todd Gilliland Ford Front Row Motorsports 27.594 -0.302 130.463
8 5 Kyle Larson Chevrolet Hendrick Motorsports 27.607 -0.315 130.402
9 1 Ross Chastain Chevrolet Trackhouse Racing 27.641 -0.349 130.241
10 18 Kyle Busch Toyota Joe Gibbs Racing 27.645 -0.353 130.222
11 17 Brad Keselowski Ford RFK Racing 27.688 -0.396 130.020
12 23 Bubba Wallace/Kurt Busch Toyota 23XI Racing 27.705 -0.413 129.940
13 21 Harrison Burton Ford Wood Brothers Racing 27.713 -0.421 129.903
14 31 Justin Haley Chevrolet Kaulig Racing 27.748 -0.456 129.739
15 42 Ty Dillon Chevrolet Petty GMS Motorsports 27.781 -0.489 129.585
16 8 Austin Dillon Chevrolet Richard Childress Racing 27.786 -0.494 129.562
17 47 Ricky Stenhouse Jr. Chevrolet JTG Daugherty Racing 27.826 -0.534 129.375
18 27 Loris Hezemans Ford Team Hezeberg 27.928 -0.636 128.903
Regerend kampioen Kyle Larson was direct snel. In principe ziet hij weinig verschillen tussen de oude auto en het nieuwe concept.
Tijden dag 1
1 5 Kyle Larson Chevrolet Hendrick Motorsports 27.329 131.728
2 8 Tyler Reddick Chevrolet Richard Childress Racing 27.474 -0.145 131.033
3 22 Joey Logano Ford Team Penske 27.500 -0.171 130.909
4 47 Ricky Stenhouse Jr. Chevrolet JTG Daugherty Racing 27.534 -0.205 130.747
5 23 Kurt Busch/Bubba Wallace Ford 23XI Racing 27.563 -0.234 130.610
6 12 Ryan Blaney Ford Team Penske 27.583 -0.254 130.515
7 17 Chris Buescher Ford RFK Racing 27.592 -0.263 130.473
8 9 Chase Elliott Chevrolet Hendrick Motorsports 27.611 -0.282 130.383
9 4 Kevin Harvick Ford Stewart-Haas Racing 27.648 -0.319 130.208
10 18 Kyle Busch Toyota Joe Gibbs Racing 27.743 -0.414 129.762
11 1 Daniel Suarez Chevrolet Trackhouse Racing 27.781 -0.452 129.585
12 19 Martin Truex Jr. Toyota Joe Gibbs Racing 27.784 -0.455 129.571
13 14 Chase Briscoe Ford Stewart-Haas Racing 27.809 -0.480 129.454
14 31 Daniel Hemric Chevrolet Kaulig Racing 27.848 -0.519 129.273
15 21 Austin Cindric Ford Wood Brothers Racing 27.894 -0.565 129.060
16 38 Michael McDowell Ford Front Row Motorsports 28.004 -0.675 128.553
17 42 Ty Dillon Chevrolet Petty GMS Motorsports 28.147 -0.818 127.900
18 27 Loris Hezemans Ford Team Hezeberg 28.721 -1.392 125.344
Loris Hezemans met de Hezeberg Ford Mustang op Phoenix in actie. Het team kwam iets aan snelheid tekort.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR
Ryan Blaney sluit tweedaagse test in Phoenix als snelste af
De countdown naar het seizoen is begonnen. Volgend weekend is er nog een Showevent in Los Angeles en daarna gaan de kaarten geschud worden. Naar aanleiding van de tests op Daytona en Phoenix International Raceway werd het volgende bepaald. Voor Daytona, Talladega en de Atlanta Motor Speedway gebruikt men 7-inch achterspoiler (510 pk) terwijl voor banen als Phoenix de 4-inch achterspoiler gebruikt gaat worden. Daarbij levert de motor ongeveer zo'n 670 pk. De test op Phoenix was overigens meer voor de teams dan voor de NASCAR-organisatie.
De meningen over de nieuwe auto zijn gevarieerd want er zijn nog veel onbekende parameters. Hoewel de beide Penske Ford Mustangs snel waren, heerst er onzekerheid. Joey Logano: "We hebben wat algemene ideeën welke kant het uit moet gaan maar er is nog niets concreets. Comfortabel voelen wij ons zeker niet"
Team Hezeberg was met Loris Hezemans vertegenwoordigd. De Nederlander sloot beide sessies als 18e af. Op dit niveau mag je in het begin geen al te hoge verwachtingen hebben. Het enige dat telt is om zoveel mogelijk ervaring te verzamelen.
De Chevrolet-teams lijken hun huiswerk goed gedaan te hebben.
Chevrolet-coureurs tevreden
Tevredenheid bij Trackhouse Racing (voorheen Chip Ganassi Racing). De Mexicaan Daniel Suarez was meer dan tevreden. "Eigenlijk is niets dat mij aan deze auto stoort. Ik ben blij met deze veranderingen en in welke richting deze sport gaat. Ik kan nauwelijks wachten" aldus Suarez. Regerend kampioen Kyle Larson verklaarde dat er qua rijeigenschappen weinig verschil heerst met de voorgaande generatie auto's. Wel is de besturing iets sneller. Ook het onderstuur lijkt iets sneller te gaan maar moeten de remmen iets verbeterd worden. Een opmerking die de afgelopen twee dagen bij meerdere teams gehoord werd.
De commentaren van de fans op de social media verschilden nogal. De sport gaat natuurlijk terug in de richting "Stock" waarbij de auto's overeen komen met het standaardproduct zoals men het bij de NASCAR-organisatie zo graag ziet. Een grote groep fans ziet het inmiddels na de eerste tests liever anders.....hoewel de Daytona 500 is uitverkocht.
Kyle Busch in actie met het TRD Development chassis.
Onzekerheid bij Joe Gibbs Racing
Bij Joe Gibbs Racing heerst er nog onzekerheid. Bij de eerste tests in December in Charlotte gleed de Toyota van Denny Hamlin ongecontroleerd richting muur. Het bleek zeker geen rijdersfout te zijn maar een montagefout in de stuurarm die later hersteld werd. Ook Kyle Busch ging op de eerste testdag in Phoenix achterstevoren echter zonder iets te raken. Maar hier lag de oorzaak iets anders. Busch probeerde duidelijk met een vrij agressieve lijn het uiterste uit zijn Toyota te halen en ging vervolgens achterstevoren. Todd Gilliland ging met de Front Row Ford Mustang echter wel achterstevoren en raakte achterwaarts in de muur. De schade bleef beperkt.
Chip Ganassi Racing is definitief historie. Een nieuw tijdperk begint met Trackhouse Racing.
Tijden dag 2
1 12 Ryan Blaney Ford Team Penske 27.292 131.907
2 22 Joey Logano Ford Team Penske 27.327 -0.035 131.738
3 14 Chase Briscoe Ford Stewart-Haas Racing 27.376 -0.084 131.502
4 9 Chase Elliot Chevrolet Hendrick Motorsports 27.413 -0.121 131.325
5 4 Kevin Harvick Ford Stewart-Haas Racing 27.457 -0.165 131.114
6 19 Martin Truex Jr. Toyota Joe Gibbs Racing 27.481 -0.189 131.000
7 38 Todd Gilliland Ford Front Row Motorsports 27.594 -0.302 130.463
8 5 Kyle Larson Chevrolet Hendrick Motorsports 27.607 -0.315 130.402
9 1 Ross Chastain Chevrolet Trackhouse Racing 27.641 -0.349 130.241
10 18 Kyle Busch Toyota Joe Gibbs Racing 27.645 -0.353 130.222
11 17 Brad Keselowski Ford RFK Racing 27.688 -0.396 130.020
12 23 Bubba Wallace/Kurt Busch Toyota 23XI Racing 27.705 -0.413 129.940
13 21 Harrison Burton Ford Wood Brothers Racing 27.713 -0.421 129.903
14 31 Justin Haley Chevrolet Kaulig Racing 27.748 -0.456 129.739
15 42 Ty Dillon Chevrolet Petty GMS Motorsports 27.781 -0.489 129.585
16 8 Austin Dillon Chevrolet Richard Childress Racing 27.786 -0.494 129.562
17 47 Ricky Stenhouse Jr. Chevrolet JTG Daugherty Racing 27.826 -0.534 129.375
18 27 Loris Hezemans Ford Team Hezeberg 27.928 -0.636 128.903
Regerend kampioen Kyle Larson was direct snel. In principe ziet hij weinig verschillen tussen de oude auto en het nieuwe concept.
Tijden dag 1
1 5 Kyle Larson Chevrolet Hendrick Motorsports 27.329 131.728
2 8 Tyler Reddick Chevrolet Richard Childress Racing 27.474 -0.145 131.033
3 22 Joey Logano Ford Team Penske 27.500 -0.171 130.909
4 47 Ricky Stenhouse Jr. Chevrolet JTG Daugherty Racing 27.534 -0.205 130.747
5 23 Kurt Busch/Bubba Wallace Ford 23XI Racing 27.563 -0.234 130.610
6 12 Ryan Blaney Ford Team Penske 27.583 -0.254 130.515
7 17 Chris Buescher Ford RFK Racing 27.592 -0.263 130.473
8 9 Chase Elliott Chevrolet Hendrick Motorsports 27.611 -0.282 130.383
9 4 Kevin Harvick Ford Stewart-Haas Racing 27.648 -0.319 130.208
10 18 Kyle Busch Toyota Joe Gibbs Racing 27.743 -0.414 129.762
11 1 Daniel Suarez Chevrolet Trackhouse Racing 27.781 -0.452 129.585
12 19 Martin Truex Jr. Toyota Joe Gibbs Racing 27.784 -0.455 129.571
13 14 Chase Briscoe Ford Stewart-Haas Racing 27.809 -0.480 129.454
14 31 Daniel Hemric Chevrolet Kaulig Racing 27.848 -0.519 129.273
15 21 Austin Cindric Ford Wood Brothers Racing 27.894 -0.565 129.060
16 38 Michael McDowell Ford Front Row Motorsports 28.004 -0.675 128.553
17 42 Ty Dillon Chevrolet Petty GMS Motorsports 28.147 -0.818 127.900
18 27 Loris Hezemans Ford Team Hezeberg 28.721 -1.392 125.344