Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Eerste test Porsche LMDh, V8-biturbo bevestigd

220127 Porsche LMDh 1
De 'roll-out' vond plaats op het Porsche-testcentrum in Weissach

Over vrijwel exact een jaar, eind januari 2023, maken de nieuwe LMDh-prototypes hun opwachting tijdens de 61e editie van de Rolex 24 At Daytona. Naast de Amerikaanse merken Cadillac en Acura, die nu al met DPi's in het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap actief zijn, worden dan ook de LMDh's van de Duitse fabrikanten Audi, BMW en Porsche aan de start verwacht. Porsche is de eerste die al kilometers gemaakt heeft met de nieuwe LMDh, eerder deze maand op het eigen ontwikkelingscentrum in Weissach. Vandaag maakte Porsche ook meer details bekend over de LMDh, die wordt aangedreven door een V8-biturbomotor.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

220127 Porsche LMDh 3

Hoewel dat niet met zoveel woorden wordt gezegd (het Porsche-persbericht volstaat met de vermelding van "een V8-biturbomotor met groot volume") mag ervan worden uitgegaan dat het hierbij om de vierliter V8-motor gaat, die wordt gebruikt in de Porsche Panamera en de Porsche Cayenne. Het LMDh-reglement schrijft voor dat als basis voor de wedstrijdmotor een krachtbron uit de serieproductie moet worden gebruikt. Thomas Laudenbach, hoofd van Porsche Motorsport, legt uit: "We hadden bij de keuze van de motor voor ons LMDh-prototype meerdere mogelijkheden, want ons productieprogramma biedt meerdere veelbelovende basismotoren. We hebben voor de V8-biturbomotor gekozen, omdat die volgens ons de beste combinatie van prestaties, gewicht en kosten biedt. De start van het actieve testprogramma was voor ons project een belangrijke stap."

220127 Porsche LMDh 2

Volgens het reglement mag het maximale vermogen tussen de 480 en 520 kW (653 tot 707 pk) bedragen. Het systeemvermogen van de hybride-aandrijving ligt in de races rond de 500 kW (680 pk), met de mogelijkheid tot aanpassingen in het kader van de 'balance of performance'. De uniforme componenten voor het terugwinnen, opslaan en afgeven van de elektrische energie komen van Williams Advanced Engineering (accu), Bosch (motor-generator-unit en elektronica van het motormanagement) en Xtrac (versnellingsbak).

220127 Porsche LMDh 4
Fred Makowiecki nam de eerste test voor zijn rekening

De 'roll-out' van de nieuwe Porsche LMDh in Weissach was tevens de eerste circuit-activiteit van het nieuw gevormde team Porsche Penske Motorsport, dat namens de fabriek de prototypes zowel in het FIA WEC als in de Noord-Amerikaanse IMSA-serie zal inzetten. Daarnaast wil Porsche vanaf het begin de auto ook aan klantenteams aanbieden. Een groot deel van de ontwikkeling van de auto vond in samenwerking met Audi plaats, het chassis is afkomstig van Multimatic – en is dus in de basis een Riley. Saillant detail: Multimatic trok onlangs de Fransman Pascal Zurlinden aan als directeur performance engineering. Zurlinden stond de afgelopen jaren aan het hoofd van de fabriekssportactiviteiten van Porsche in de Formule E en de GT-racerij en was voordien nauw betrokken bij het LMP1-project. Afgelopen najaar trad hij geheel onverwacht en ook vrij plotseling terug van zijn activiteiten voor Porsche, waarbij destijds "persoonlijke redenen" werden aangevoerd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet