Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: IMSA presenteert vol veld voor 'Roar' in Daytona met acht Nederlanders

220103 IMSA veld
Ook dit jaar wordt er weer een vol veld verwacht in Daytona

Op dezelfde dag dat de FIA en de ACO de deelnemerslijst voor het FIA WEC-seizoen 2022 presenteerden kwam ook de IMSA-organisatie met de inschrijflijst voor 'The Roar before the Rolex 24', de traditionele test voorafgaand aan de 24-uursrace als seizoensstart in Daytona. De driedaagse test, die voor het tweede jaar op rij ook een kwalificatierace omvat voor het bepalen van de startposities van de 24-uursrace, vindt van 21 tot en met 23 januari plaats. Met Renger van der Zande, Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Rinus van Kamthout, Tijmen van der Helm, Kay van Berlo, Nicky Catsburg en Jeroen Bleekemolen is er sprake van een grote Nederlandse delegatie in Daytona!

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: IMSA

De DPi-klasse als hoogste divisie omvat zeven auto's, waarbij Cadillac duidelijk de favoriete smaak is: de Acura's van Wayne Taylor Racing en Meyer Shank Racing zijn de enige uitzonderingen. De overige teams, Chip Ganassi Racing, JDC Miller Motorsports, Whelen Engineering en Ally komen allemaal met Cadillac in actie. Opmerkelijk is dat de beide auto's van Chip Ganassi Racing nu onder de inschrijving 'Cadillac Racing' aan de start verschijnen. In de auto met het nummer 01 komt Renger van der Zande samen in actie met Sébastien Bourdais, Scott Dixon en regerend IndyCar-kampioen Alex Palou. "Ik richt me dit jaar vooral op het IMSA-kampioenschap en daarnaast ook het testwerk met de geplande LMDh, dat een flink programma wordt", zei Van der Zande in gesprek met AUTOSPORT.NL. De andere auto van het team wordt in Daytona bestuurd door Earl Bamber, Alex Lynn, Marcus Ericsson en Kevin Magnussen.

Het team JDC/Miller Motorsports heeft als enige DPi-team een rijder met 'brons'-status aan boord in de persoon van Ben Keating. Hij rijdt samen met Tristan Vautier, Richard Westbrook en Loïc Duval. In de Whelen-Cadillac zijn Pipo Derani, Tristan Nuñez en Mike Conway ingeschreven. De Ally-Cadillac heeft met Mike Rockenfeller, Kamui Kobayashi, Jimmie Johnsson en José María López eveneens een zeer sterke bezetting. Van het Acura-front noteren we bij Meyer Shank Racing Oliver Jarvis, Tom Blomqvist, Helio Castroneves en Simon Pagenaud als rijders, de WRT-Konica Minolta-Acura wordt bestuurd door Ricky Tayor, Filipe Albuquerque, Alexander Rossi en Will Stevens.

Natuurlijk is de deelname van Racing Team Nederland vanuit nationaal perspectief het interessantst in de LMP2-klasse. De Oreca zal net als in de afgelopen WEC-seizoenen worden gerund door het Franse TDS. Naast Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Rinus van Kalmthout doet RTN een beroep op de Amerikaan Dylan Murry als rijder met 'zilver'-status. Er staan nog negen andere LMP2's aan de start, zonder uitzondering Oreca's. Tot de rijders behoort ook Tijmen van der Helm, die als 'zilver'-rijder is ingeschreven in de nummer 69-G-Drive-Oreca, die hij deelt met John Falb, James Allen en Luca Ghiotto. Interessant ook de deelname van DTM-rijders René Rast en Nico Müller alsmede IndyCar-coureur Pato O'Ward.

Kay van Berlo in Riley-LMP3
In LMP3 zijn er negen auto's ingeschreven: vier Duqueines en vijf Ligiers. De rijders vormen een mix van oudgedienden, zoals João Barbosa, John Bennett en Nic Jonsson, en jonge talenten, zoals de Belg Ugo de Wilde, die uitkomt in een van de twee auto's van Mühlner Motorsports. Met Seb Priaulx en Kay van Berlo treffen ook de twee grootste concurrenten uit de Porsche Carrera Cup North America van vorig jaar elkaar weer. Priaulx rijdt bij Sean Creech Motorsport, Van Berlo start voor Riley Motorsports, samen met Gar Robinson, vorig jaar met Riley klassewinnaar in Daytona, en routiniers Felipe Fraga en Michael Cooper. "Een geweldige optie, Riley Motorsports is een van de meest ervaren teams in de paddock", aldus Van Berlo. "Bill Riley loopt al jaren mee in de racerij. We hebben een mooie line-up. Het meedoen aan de 24 Uur van Daytona is iets waarvan ik al lang heb gedroomd. En om dan mee te kunnen doen met zo'n team is een geweldige optie! Mijn doel is duidelijk: we gaan gewoon voor de winst. Ik moet zorgen dat ik snel ben, geen gekke dingen doe. Ik heb al LMP3 gereden in de Europese en de Asian Le Mans-Series, dat liep super, dus ik heb er alle vertrouwen in!"

In de IMSA-competitie is de GTLM-klasse verleden tijd, zodat het GT-veld uitsluitend nog uit GT3's bestaat. Daar vinden we een onderverdeling in 13 GTD-Pro's en niet minder dan 22 GT Daytona's, die als 'Am'-klasse kunnen worden beschouwd met minimaal één rijder met 'brons'-status aan boord. Het Pro-veld ziet er enorm sterk uit, met drie Porsches, twee Corvettes, twee BMW's, twee Mercedessen, één Lexus, één Ferrari, één Lamborghini en één Aston Martin. De rijdersbezetting is een keurkorps van fabrieksrijders, onder wie Laurens Vanthoor, Patrick Pilet, Dennis Olsen, Matt Campbell, Mathieu Jaminet, Felipe Nasr, Julien Andlauer en Matteo Cairoli bij Porsche, António García, Jordan Taylor, Nicky Catsburg, Tommy Milner, Nick Tandy en Marco Sørensen biuj Corvette, Philipp Eng, Marco Wittmann, Nick Yelloly, Sheldon van der Linde, Connor De Philippi, John Edwards, Augusto Farfus en Jesse Krohn bij BMW, Alessandro Pier Guidi, James Calado, Davide Rigon en Daniel Serra bij Ferrari, Marco Mapelli, Andrea Caldarelli en Mirko Bortolotti bij Lamborghini en Daniel Juncadella, Maro Engel en Jules Gounon bij Mercedes.

In GTD bestaat het veld uit vier Porsches, vier Lamborghini's en vier Mercedes-AMG's, drie Aston Martins, twee Ferrari's en McLarens en elk één Lexus, Acura en BMW. Ook hier tal van bekende namen, inclusief fabrieksrijders als Richard Lietz bij Porsche, Toni Vilander bij Ferrari, Darren Turner en Nicki Thiim bij Aston Martin, Philip Ellis, Lucas Auer, Raffaele Marciello, Luca Stolz en DTM-kampioen Maximilian Götz bij Mercedes, Bi Auberlen en Jens Klingman bij BMW. Jeroen Bleekemolen komt in actie met de Porsche van GMG Racing, die hij deelt met Kyle Washington en James Sofronas en de Oostenrijker Klaus Bachler.

De volledige inschrijflijst voor de 'Roar' is hier te vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet