NASCAR: Villeneuve hoopt op start met Hezeberg in Daytona 500
Voor velen in Amerika kwam de inschrijving van Jacques Villeneuve voor de Daytona 500 met Team Hezeberg als een verrassing. De inmiddels alweer 50 jarige Canadees reed met de No 27 Hezeberg Ford Mustang tijden die goed waren voor het middenveld.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's NASCAR/PR
Jacques Villeneuve moet nog één horde voor de Daytona 500 overwinnen. En dit zijn de kwalificaties en de Duels. Toch heeft de Canadees er alle vertrouwen in. Een Nederlands team dat zich op Daytona International Speedway voorbereid op "The Great American Race." Hoe mooi is dit wel niet?
Villeneuve hoopt op start met Hezeberg in Daytona 500
Behalve in de NASCAR Whelen Euroseries is het alweer jaren geleden dat Jacques met een Cup-auto op Daytona racete. In 2008 wist hij zich niet te kwalificeren nadat als 23e in de Duels eindigde. De elfvoudige Grand Prix-winnaar heeft voor dit jaar veel op om met Hezeberg aan de Daytona 500 deel te nemen.
Bovendien was hij behoorlijk bemoedigd door de wijze waarop deze nieuwe Next Gen-auto's op Daytona rijden. In totaal nam Jacques viermaal aan de Cup deel. De laatste maal was in 2013 op Sonoma in Californië. In de NASCAR Xfinity-series behaalde hij in negen roadcourse starts viermaal een top 5 klassering met driemaal een derde plek. Montreal in 2010/2012 en Road America 2011.
Jacques Villeneuve: "Ik ben nooit met racen gestopt. Ik woon in Europa en het is gewoon een kwestie van kansen. Dus dit maakt het voor mij een beetje moeilijker om mij op het racen in Amerika te concentreren." Tevens wees Villeneuve erop dat hij het nodige F1-commentaar doet en dat er onlangs familie-uitbreiding was.
Toch wel even kippenvel als je dit op je computerscherm ziet. Normaal is het toch Hendrick Motorsports, Team Penske, Joe Gibbs Racing..........
Jacques Villeneuve: "Ik voel me geweldig. Tijdens de ROVAL-test heb ik een aantal ronden gereden maar het is geweldig om weer op de Speedway te komen want dit is "De Race". Er zijn een paar wedstrijden in de wereld die eruit springen en dit zijn de Indy 500, de Daytona 500 en 24U Le Mans. Het maakt deel uit van een zeer kleine groep speciale races en circuits om op te rijden.
Het zou geweldig zijn. Het was al heel lang geleden dat ik mij in de NASCAR-garage bevond. Het is een hele speciale race en moeilijk om in de show te komen. Je moet je op tijd kwalificeren of het goed doen in de Duels. Het maakt het wat stressvoller. Maar het zou heel bijzonder zijn om het in de Show te maken.'
Dale Earnhardt verheugd over de Next Gen Test
Een andere oud gediende die aan beide testdagen deelnam was Dale Earnhardt Jr. De NASCAR-legende reed niet alleen single runs maar nam ook aan de "demowedstrijd" en drafting-sessies deel. Na vrijwel de gehele dag in de auto gezeten te hebben stapte Earnhardt met een grote glimlach uit en wilde graag delen wat hij over de Next Gen. auto geleerd had.
Goede informatie die hij komend seizoen als TV commentator wel kan gebruiken.Earnhardt had enkele sterke reacties op de nieuwe auto en over het potentieel waarover hij beschikt. Hij bood interessante details en vergelijkingen over de nieuwe en vorige auto's.
Dale Earnhardt Jr.: "Ik heb op Daytona nog nooit gereden met zulke grote spoilers achter. Ik was behoorlijk verrast over de weerstand van de auto. De besturing is chirurgisch. Iemand gebruikte gisteren die term en ik denk dat dit een goede omschrijving is. Zeer delicate, kleine bewegingen zullen je dezelfde reactie in de auto geven als een grote of kleine beweging aan het stuur. Net zoals in de oude auto overigens.
Dale Earnhardt Jr. waarschuwt dat vooral de kleine dingen zijn veranderd. Meer geperfectioneerder dus waardoor je de fout kunt ingaan.
Al die gasten die met een manuele stuurinrichting reden. Daar kreeg je spierballen van. Maar als je auto "loose" is heb je instinctief een idee hoeveel je aan het stuur moet draaien om het glijden van de auto te corrigeren om de auto op te vangen. Je weet wat je moet doen maar de nieuw tandheugel op de auto moet je dit ook allemaal weer opnieuw leren. Je kunt niet op je instinct of spiergeheugen vertrouwen. Sommigen zullen in de fout gaan waardoor het in de wedstrijd wat rommelig kan worden."
Verder verklaarde Earnhardt Jr. dat hij in de 24-uursrace van Daytona niets te zoeken had. In 2001 deed hij dit samen met zijn vader en stond toen met het Corvette-team op het podium. Dale Earnhardt Jr: "Dit zijn de beste roadracers ter wereld. De pure snelheid van die gasten is vergeleken met 20 jaar geleden een stuk groter geworden dan toen ik er reed.
Ik bewonder hun kunnen en vaardigheid om het 24U lang op die snelheid vol te houden. Om eerlijk te zijn een ongelofelijk tempo. Toen ik daar reed zeiden ze dat je maar voor 80 procent behoefde te pushen. Dit is nu wel even iets anders geworden."
Earnhardt Jr. verbaasde vriend en vijand door zelfs de vijfde tijd te laten noteren. "Ik heb ervan genoten. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik mijn TV-uitzendingen kon verbeteren. Maar het was een enorm voordeel om nu in de auto gezeten te hebben."
Joey Logano heeft hoge verwachtingen
2018 NASCAR Cup-kampioen en 2015 Daytona 500-winnaar heeft hoge verwachtingen voor Team Penske in 2022. Logano behaalde overigens vier speedway-overwinningen, drie op Talladega en één op Daytona.
Joey Logano: "Er is niets opgevallen. Alleen kleine verschillen. Je begint de dingen op te stapelen en dan wordt toch wel behoorlijk anders. Het zijn een hele hoop kleine dingen, maar Wauw, dit is niet zo anders dan vroeger.
Met het nemen van het 550 pakket zijn er veel dingen die ik en het team kunnen doen. Dit opent zeker de deur om naar de top te stijgen. De besten van de besten gaan races winnen en zo moet het zijn. Daar kan onze sport op bouwen en ik verwacht dat het die richting uit zal gaan."
Erik Jones met de Petty GMS Focus Factor Chevrolet in actie.
NASCAR-organisatie enthousiast na tweedaagse test
De snelste tijden werden door de Ford-fractie opgeëist. Met een snelheid van 195.304 mph was Harrison Burton de snelste man gevolgd door Austin Cindric (195.152 mph), Ryan Blaney (191.898 mph).
John Pobst van de NASCAR-organisatie was bijzonder enthousiast na de tweedaagse test. "Het zijn twee behoorlijk lange dagen geweest en ik ben erg verheugd met de uitkomst en ik denk dat dit een behoorlijk goede uitbreiding was van de test die we vorige week in Atlanta hielden. We hebben het pakket met weer iets meer kunnen aanvullen als toen we hier eind 2021 waren. Ook over de uitkomsten van de snelheden zijn we tevreden.
Voor iedereen die dit online gezien heeft. Dit was fantastisch racen en sommige van de rijders bevestigden dat ze hard aan het werk waren. En er waren nog niet eens bekers of geld te verdelen. Als we hier in februari terugkomen ben ik er zeker van dat we een goede show gaan bieden." De NASCAR-organisatie had nog meer goed nieuws te melden. De Daytona 500 is geheel uitverkocht.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's NASCAR/PR
Jacques Villeneuve moet nog één horde voor de Daytona 500 overwinnen. En dit zijn de kwalificaties en de Duels. Toch heeft de Canadees er alle vertrouwen in. Een Nederlands team dat zich op Daytona International Speedway voorbereid op "The Great American Race." Hoe mooi is dit wel niet?
Villeneuve hoopt op start met Hezeberg in Daytona 500
Behalve in de NASCAR Whelen Euroseries is het alweer jaren geleden dat Jacques met een Cup-auto op Daytona racete. In 2008 wist hij zich niet te kwalificeren nadat als 23e in de Duels eindigde. De elfvoudige Grand Prix-winnaar heeft voor dit jaar veel op om met Hezeberg aan de Daytona 500 deel te nemen.
Bovendien was hij behoorlijk bemoedigd door de wijze waarop deze nieuwe Next Gen-auto's op Daytona rijden. In totaal nam Jacques viermaal aan de Cup deel. De laatste maal was in 2013 op Sonoma in Californië. In de NASCAR Xfinity-series behaalde hij in negen roadcourse starts viermaal een top 5 klassering met driemaal een derde plek. Montreal in 2010/2012 en Road America 2011.
Jacques Villeneuve: "Ik ben nooit met racen gestopt. Ik woon in Europa en het is gewoon een kwestie van kansen. Dus dit maakt het voor mij een beetje moeilijker om mij op het racen in Amerika te concentreren." Tevens wees Villeneuve erop dat hij het nodige F1-commentaar doet en dat er onlangs familie-uitbreiding was.
Toch wel even kippenvel als je dit op je computerscherm ziet. Normaal is het toch Hendrick Motorsports, Team Penske, Joe Gibbs Racing..........
Jacques Villeneuve: "Ik voel me geweldig. Tijdens de ROVAL-test heb ik een aantal ronden gereden maar het is geweldig om weer op de Speedway te komen want dit is "De Race". Er zijn een paar wedstrijden in de wereld die eruit springen en dit zijn de Indy 500, de Daytona 500 en 24U Le Mans. Het maakt deel uit van een zeer kleine groep speciale races en circuits om op te rijden.
Het zou geweldig zijn. Het was al heel lang geleden dat ik mij in de NASCAR-garage bevond. Het is een hele speciale race en moeilijk om in de show te komen. Je moet je op tijd kwalificeren of het goed doen in de Duels. Het maakt het wat stressvoller. Maar het zou heel bijzonder zijn om het in de Show te maken.'
Dale Earnhardt verheugd over de Next Gen Test
Een andere oud gediende die aan beide testdagen deelnam was Dale Earnhardt Jr. De NASCAR-legende reed niet alleen single runs maar nam ook aan de "demowedstrijd" en drafting-sessies deel. Na vrijwel de gehele dag in de auto gezeten te hebben stapte Earnhardt met een grote glimlach uit en wilde graag delen wat hij over de Next Gen. auto geleerd had.
Goede informatie die hij komend seizoen als TV commentator wel kan gebruiken.Earnhardt had enkele sterke reacties op de nieuwe auto en over het potentieel waarover hij beschikt. Hij bood interessante details en vergelijkingen over de nieuwe en vorige auto's.
Dale Earnhardt Jr.: "Ik heb op Daytona nog nooit gereden met zulke grote spoilers achter. Ik was behoorlijk verrast over de weerstand van de auto. De besturing is chirurgisch. Iemand gebruikte gisteren die term en ik denk dat dit een goede omschrijving is. Zeer delicate, kleine bewegingen zullen je dezelfde reactie in de auto geven als een grote of kleine beweging aan het stuur. Net zoals in de oude auto overigens.
Dale Earnhardt Jr. waarschuwt dat vooral de kleine dingen zijn veranderd. Meer geperfectioneerder dus waardoor je de fout kunt ingaan.
Al die gasten die met een manuele stuurinrichting reden. Daar kreeg je spierballen van. Maar als je auto "loose" is heb je instinctief een idee hoeveel je aan het stuur moet draaien om het glijden van de auto te corrigeren om de auto op te vangen. Je weet wat je moet doen maar de nieuw tandheugel op de auto moet je dit ook allemaal weer opnieuw leren. Je kunt niet op je instinct of spiergeheugen vertrouwen. Sommigen zullen in de fout gaan waardoor het in de wedstrijd wat rommelig kan worden."
Verder verklaarde Earnhardt Jr. dat hij in de 24-uursrace van Daytona niets te zoeken had. In 2001 deed hij dit samen met zijn vader en stond toen met het Corvette-team op het podium. Dale Earnhardt Jr: "Dit zijn de beste roadracers ter wereld. De pure snelheid van die gasten is vergeleken met 20 jaar geleden een stuk groter geworden dan toen ik er reed.
Ik bewonder hun kunnen en vaardigheid om het 24U lang op die snelheid vol te houden. Om eerlijk te zijn een ongelofelijk tempo. Toen ik daar reed zeiden ze dat je maar voor 80 procent behoefde te pushen. Dit is nu wel even iets anders geworden."
Earnhardt Jr. verbaasde vriend en vijand door zelfs de vijfde tijd te laten noteren. "Ik heb ervan genoten. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik mijn TV-uitzendingen kon verbeteren. Maar het was een enorm voordeel om nu in de auto gezeten te hebben."
Joey Logano heeft hoge verwachtingen
2018 NASCAR Cup-kampioen en 2015 Daytona 500-winnaar heeft hoge verwachtingen voor Team Penske in 2022. Logano behaalde overigens vier speedway-overwinningen, drie op Talladega en één op Daytona.
Joey Logano: "Er is niets opgevallen. Alleen kleine verschillen. Je begint de dingen op te stapelen en dan wordt toch wel behoorlijk anders. Het zijn een hele hoop kleine dingen, maar Wauw, dit is niet zo anders dan vroeger.
Met het nemen van het 550 pakket zijn er veel dingen die ik en het team kunnen doen. Dit opent zeker de deur om naar de top te stijgen. De besten van de besten gaan races winnen en zo moet het zijn. Daar kan onze sport op bouwen en ik verwacht dat het die richting uit zal gaan."
Erik Jones met de Petty GMS Focus Factor Chevrolet in actie.
NASCAR-organisatie enthousiast na tweedaagse test
De snelste tijden werden door de Ford-fractie opgeëist. Met een snelheid van 195.304 mph was Harrison Burton de snelste man gevolgd door Austin Cindric (195.152 mph), Ryan Blaney (191.898 mph).
John Pobst van de NASCAR-organisatie was bijzonder enthousiast na de tweedaagse test. "Het zijn twee behoorlijk lange dagen geweest en ik ben erg verheugd met de uitkomst en ik denk dat dit een behoorlijk goede uitbreiding was van de test die we vorige week in Atlanta hielden. We hebben het pakket met weer iets meer kunnen aanvullen als toen we hier eind 2021 waren. Ook over de uitkomsten van de snelheden zijn we tevreden.
Voor iedereen die dit online gezien heeft. Dit was fantastisch racen en sommige van de rijders bevestigden dat ze hard aan het werk waren. En er waren nog niet eens bekers of geld te verdelen. Als we hier in februari terugkomen ben ik er zeker van dat we een goede show gaan bieden." De NASCAR-organisatie had nog meer goed nieuws te melden. De Daytona 500 is geheel uitverkocht.