Sportscars: Recordveld van 39 auto's voor FIA WEC-seizoen 2022
Een sterke bezetting voor het FIA WEC-seizoen 2022
Zo'n twee maanden voor de geplande seizoensstart in Sebring hebben de FIA en de Automobile Club de l'Ouest als promotor de inschrijflijst voor het FIA World Endurance Championship 2022 gepresenteerd. Met in totaal 39 permanent ingeschreven teams is er sprake van het grootste startveld sinds het begin van het WEC in zijn huidige vorm in 2012. Opnieuw is de LMP2-klasse met 15 inschrijvingen getalsmatig het sterkst, gevolgd door GTE-Am met 13 auto's. Na het vertrek van Racing Team Nederland naar de Noord-Amerikaanse IMSA-competitie staat er geen Nederlands team op de lijst. Als voorlopig enige Nederlandse coureur staat Tijmen van der Helm vast, die in LMP2 zal uitkomen voor ARC Bratislava. Een aantal vacante rijdersplaatsen moet echter nog worden ingevuld.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
In de hypercar-klasse is titelverdediger Toyota er met twee auto's bij, inclusief de al eerder aangekondigde vervanging van de gestopte Kazuki Nakajima door landgenoot Ryo Hirakawa. Het Alpine-team mag nog een jaar door met de oude Oreca-LMP1, die eerder ook Rebellion heette, en opnieuw als Alpine A480-Gibson rijdt. Glickenhaus Racing is voor het seizoen met één Glickenhaus 007 LMH ingeschreven, terwijl Peugeot met twee 9X8's staat ingeschreven. Daarbij wordt wel het voorbehoud van homologatie gemaakt, terwijl het ook nog allerminst vaststaat of Peugeot voor, danwel na de 24 Uur van Le Mans zijn WEC-campagne start.
Zoals de afgelopen dagen al duidelijk werd ontbreekt het "eeuwige probleemkind" ByKolles op de inschrijflijst. Het Duitse team onder Oostenrijkse vlag wilde een hypercar onder de historische Formule 1-naam Vanwall inschrijven, maar naar verluidt ontbreekt ook hier nog de homologatie. Wat dan het verschil is met Peugeot blijft onduidelijk, afgezien van de macht van een groot (en Frans) concern.
In LMP2 vallen de inschrijvingen van Team Penske en AF Corse op. Van Team Penske is bekend dat het vanaf 2023 de Porsche-LMDh-fabrieksauto's gaat runnen, AF Corse wordt het team voor de fabrieks-hypercars van Ferrari. Beide teams kunnen dus dit jaar al kilometers maken. Voor Penske zijn Dane Cameron, Emmanuel Collard en Felipe Nasr ingeschreven, voor AF Corse rijden François Perrodo, Nicklas Nielsen en Alessio Rovera. Cameron en Nasr werden recent als nieuwe Porsche-fabrieksrijders aangekondigd, Collard heeft ervaringen bij Penske met de Porsche RS Spyder in de ALMS. Bij LMP2-titelverdediger WRT zijn er twee auto's, één op eigen naam en één onder de inschrijving van Real Team WRT, waarvoor respectievelijk de Indiër Sean Gelael (met KFC-geld) en de Portugees Rui Andrade zijn ingeschreven. De naam van onze landgenoot Robin Frijns ontbreekt vooralsnog.
Ook bij United Autosports is er geen Nederlander meer te vinden, nu Job van Uitert is opgewaardeerd. Hier vormen Phil Hanson, Filipe Albuquerque en Will Owen respectievelijk Alex Lynn, Oliver Jarvis en Joshua Pierson de bezettingen van de beide auto's. Nieuw is het Prema Orlen-team, waarvan de auto wordt gerund door Iron Lynx. Rijders zijn Robert Kubica, Louis Déletraz en Lorenzo Colombo. Het nieuwe Vector Sport komt ook sterk voor de dag met Nico Müller, Ryan Cullen en Sébastien Bourdais. Bij het Poolse Inter Europol Competition staat Renger van der Zande niet langer op de lijst, zijn plaats naast Kuba Smiechowski en Alex Brundle ging naar de Mexicaanse oud-F1-rijder Esteban Gutierrez. Verdere inschrijvingen zijn er van het Richard Mille Racing Team (vooralsnog zonder Beitske Visser, maar wel met de Française Lilou Wadoux), G-Drive, Ultimate, Jota en ARC Bratislava, zoals gemeld met Tijmen van der Helm.
In het naar alle waarschijnlijkheid laatste jaar van de LMGTE-Pro-klasse bestaat het deelnemersveld uit vijf auto's: twee fabrieks-Porsches, twee fabrieks-Ferrari's, gerund door AF Corse, en één fabrieks-Corvette. Ferrari heeft met Alessandro Pier Guidi en Miguel Molina per auto tot nu toe één rijder aangemeld. Corvette, dat voor het eerst een volledig WEC-seizoen rijdt, schreef Tommy Milner en Nick Tandy in. Porsche kondigde al eerder Gianmaria Bruni/Richard Lietz en Michael Christensen/Kévin Estre als rijderscombinaties voor het hele seizoen aan.
In LMGTE-Am vinden we 13 inschrijvingen, verdeed over vijf Ferrari's (twee van AF Corse, twee van Iron Lynx/Iron Dames en één van Spirit of Race), vijf Porsches (twee van Project 1, twee van Dempsey-Proton Racing en één van GR Racing) en drie Aston Martins (van TF Sport, Northwest AMR en D'Station Racing). Geen opvallende namen bij de rijders, waarbij de meeste teams tot nu toe volstonden met de ene verplichte rijder. Alleen één AF Corse-Ferrari (met Simon Mann, Christoph Ulrich en Toni Vilander) en de Northwest-Aston Martin (met Paul Dalla Lana, David Pittard en Nicki Thiim) is al volledig bezet.
Klik hier voor de volledige inschrijflijst.