Div: Het autosportjaar 2021 van Mattijs Diepraam

En al staat zoiets in een verlaten garage, het blijft mooi om te zien.
De deelnemers hadden gelukkig hun gevoel voor humor niet verloren.
Kort daarna verscheen in Octane een verhaal over de Mustang dat ik in 2020 al had samengesteld, met fotografie van Carlo Senten. Mustang-specialisten Joeri Monné (van Milestone Motorsport) en Ad Verkuijlen (van VA Engineering) kwamen aan het woord, evenals coureurs Roel Korsten, Jasper Izaks en Armand Adriaans.

En toen was het zover: het boek over Ab Goedemans was klaar. Ik vermoed dat ik zelden zo glimmend op een foto heb gestaan als hier.
Begin juli zat ik met uitgever Gerrie Hoekstra op het kantoor van AUTOSPORT.NL in Zandvoort om exemplaren te signeren.

Nog meer corona-tegenslag: de derde golf voorkwam dat de Britten naar Zandvoort konden komen voor de Historic Grand Prix. Dat betekende ook dat ik mijn werk als press officer voor Masters Historic Racing in 2021 nog steeds alleen maar vanuit huis had gedaan, vanachter beeldschermen en appjes uitwisselend met de mensen ter plaatse. De Historic Grand Prix werd in allerijl omgedoopt tot Zandvoort Race Classics en de Duitse kampioenschappen van de FHR kwamen als vervanger van de Britten.

Met daarnaast een prominentere rol voor de nationale klassen, zoals het NK HARC 82-90.

Opnieuw mocht het publiek niet aanwezig zijn, precies tijdens de piek van de derde golf, en dat kostte een paar weken later ook de Historic Grand Prix van Zolder de kop.

En zo duurde het tot eind september voordat ik ter plaatse verslag kon doen van een internationaal evenement. Het was de eerste keer in twee jaar tijd dat ik de grens overging voor mijn werk: de Spa Six Hours van 2019 was de vorige keer en nu was het de Spa Six Hours van 2021 die me opnieuw verwelkomde. Waar in de paddocks zo veel ruimte was dat ik gewoon tussen de teams kon parkeren. Het leek wel een Spa Six Hours van 15 jaar geleden...

Taferelen die ik node had gemist: de Lister 'Costin' van Hans Hugenholtz krijgt op de ouderwetse manier zijn startnummer.

En deze aanblik is opeens weer speciaal als je 'm 48 maanden niet meer hebt gezien.

Dat geldt natuurlijk ook voor je plekje langs de baan weer kunnen innemen.

Door de kalmte rond de baan was het bovendien gemakkelijker dan ooit om met de auto overal te komen.