V8 Supercars: Supercars onthult Gen 3 Mustang en Camaro
De Supercar-organisatie heeft vanavond de nieuwe Gen3 Mustang en Camaro onthuld. Deze auto's zullen in 2023 in het Supercar-kampioenschap tegen elkaar strijden. Vanwege technische problemen en de Corona-situatie werd de introductie maar liefst driemaal uitgesteld. Maar vandaag was het dan toch eindelijk zover.
De nieuwe generatie heeft zich aangekondigd.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Supercars
Supercars onthult Gen 3 Mustang en Camaro
Eigenlijk rommelt het een beetje achter de schermen bij de populaire Supercars. De organisatie van Archer Capital Supercars werd vorige week aan Racing Australia Consolidated Enterprises verkocht. Supercars CEO Sean Seamer: "De auto- en autosportwereld hebben deze aankondiging nauwlettend in de gaten gehouden want het is een enorme kans om deze sport op verschillende niveau's te laten groeien en een nog een breder publiek te trekken.
Met het werk van de Gen3 stuurgroep, de fabrikanten en de homologatieteams zijn we er echt van overtuigd dat deze auto's voor een veel "closer" speelveld zullen zorgen. Zowel de Ford Mustang als de Camaro zijn het eerste hoofdstuk van van een nieuw tijdperk dat voor onze hoofdaandeelhouders en teams kosteneffectief zal zijn, maar ook de kern van ons succes zal handhaven, geweldige en opwindend Supercar races. Dit is waar de fans ons om gevraagd hebben."
De nieuwe Ford Mustang Gen 3.
Van de beide fabrikanten waren Andrew Birkic (Ford AUS/NZ) en Marc Ebolo (GM AUS/NZ) aanwezig. Van het huidige 5.0L motorenconcept wordt na 2022 afscheid genomen en wordt door een nieuwe formule vervangen. Bij Ford maakt men gebruik van en 5.4L Coyote V8 motor terwijl men bij General Motors een 5.7L V8 versie benut. De Ford-motor werd door Mostech Race Engines ontwikkeld. KRE Race Engineering tekende voor de ontwikkeling van de GM Chevrolet-motor.
Volgens Marc Ebolo "is het geluid van de Gen3 Camaro ongelofelijk" Shane van Gisbergen zal voorafgaand aan de trainingen met de Camaro vrijdag een demo geven. Omdat zowel Ford als GM enkele jaren geleden besloten om hun assemblage-fabrieken Down Under te sluiten moest men noodgedwongen op import-modellen terugvallen. Evenals in de DTM bleef de komst van een derde fabrikant een utopie.
De nieuwe Gen3 Camaro voor 2023.
De naam Supercars dekt in ieder geval nog de lading maar van toerwagens is absoluut geen sprake meer, evenals bij de DTM "full blown" GT's. Via Gary Rogers Motorsport (GRM) wint de TCR opvallend genoeg wel steeds meer aan terrein. Chaz Mostert had gisteren aan een negende plek op Bathurst in de eerste wedstrijd voldoende om de titel veilig te stellen.
Tim Schenken
Sinds 1987 bekleedde Tim Schenken de rol van Race Director in de Supercars. Vandaag maakte de voormalige F1-rijder bekend dat hij met ingang van 2022 deze functie niet meer zal vervullen. Zijn taak wordt door James Taylor overgenomen. Overigens leidde Schenken bij de Supercars Michael Masi op. Schenken blijft wel op diverse andere terreinen actief. O.a. voor de FIA en Motorsport Australia.