Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Winnaars op herhaling en veel schade in Macau Grand Prix

211121 Macau startfase F4
De eigenlijke Grand Prix werd voor het tweede jaar met Formule 4-auto's verreden

Voor het tweede jaar op rij vond de Macau Grand Prix vrijwel volledig zonder inbreng vanuit Europa plaats. Was het vorig jaar nog Rob Huff die de verplichte twee weken quarantaine over zich heen had laten gaan om de kunnen racen, ditmaal bestonden de deelnemersvelden echt alleen maar uit rijders uit Macau, Hongkong en China, hoewel ook die laatste twee groepen eerst in quarantaine moesten. De internationale flair ontbrak en daarmee ook de grote namen, al waren er bij de toerwagens en de GT's nog wel een paar bekenden. En in de beste traditie van Macau werd er natuurlijk weer flink veel schade gereden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Macau Grand Prix

211121 Macau GT Veld
Start van de GT-hoofdrace

Sands China Macau GT Cup
De kwalificatierace werd in de zesde ronden afgebroken en niet meer hervat na een zware crash van Darryl O'Young, die in de Craft Bamboo-Mercedes voor Lisboa crashte op olie, die daar even tevoren was neergelegd door een Lamborghini. De volgorde in de voorafgaande ronde was de basis voor de uitslag, wat resulteerde in de overwinning voor Hong Li Ye met de TORO Racing-Porsche, voor O'Young en Luo Kai Luo met de TORO Racing-Mercedes.

Zie hier beelden van de crash van Darryl O'Young:



Eerder op de dag was er in de warm-up al forse schade, toen Zhang Ya Qi met zijn Audi R8 bij het uitkomen van Reservoir Bend ter hoogte van het Grand Lapa-hotel (voorheen Mandarin) aan de buitenkant hard in de vangrails crashte.

Zie hier de beelden van de crash van Zhang Ya Qi:



In de hoofdrace op zondag stond de Mercedes van Darryl O'Young weer aan de start, nadat zijn team vrijwel de hele nacht bezig was geweest met de reparatie. Vanaf de tweede plaats op de grid nam O'Young de leiding voor Li en hield deze positie vast, ook toen er na een safety-car nog één vrije ronde resteerde. Zo reed O'Young de overwinning naar huis, zijn tweede GT-zege in Macau na zijn winst in de Macau GT Cup in 2008. "Met nog tien seconden te gaan konden we naar de grid rijden", zei O'Young. "De jongens hebben de hele nacht gewerkt, deze overwinning is voor hen. De auto is nog steeds krom, het was lastig. De safety-car heeft me gered."

211121 Macau OYoung actie
Darryl O'Young won mede dankzij heel wat racetape

Hong Li Ye eindigde met zijn Porsche op de tweede plaats en stelde vast dat hij in de slotfase nauwelijks nog iets kon zien door olie die vanuit O'Youngs beschadigde Mercedes lekte. Luo Kai Luo eidigde met de TORO Racing-Mercedes als derde.

211121 Macau F4 Leong
Tweede Macau-zege op rij voor Charles Leong

SJM Formula 4 Macau Grand Prix

Voor het tweede jaar op rij werd het hoofdnummer, de eigenlijke Macau Grand Prix, met Formule 4-auto's verreden en net als vorig jaar was het de Macanese rijder Charles Leong die met de overwinning aan de haal ging. Hij leidde van start tot finish en had alleen op de eerste ronde op weg naar Lisboa te maken met wat concurrentie van Andy Chang, maar Leong beef aan de binnenkant en behield zo de leiding, die hij uiteindelijk vertaalde in de overwinning.

Chang kreeg in de derde ronde een 'drive-through' opgelegd vanwege een valse start, waarop Leong nog verder kon uitlopen. Tussentijds bedroeg zijn voorsprong zelfs meer dan een halve minuut, waarvan aan de finish uiteindelijk nog een riante 24 seconden over waren. Chang wist na zijn straf toch weer op te klimmen naar de tweede plaats (wat iets zegt over het niveau van de overige rijders in het veld), terwijl Li Si Cheng het podium completeerde.

211121 Macau Guia
Lynk & Co-rijder Zhang Zhi Qiang won net als in 2020 de Guia-toerwagenrace

Galaxy Entertainment Macau Guia Race

Evenals vorig jaar zorgde de TCR Asia Series voor het veld in de Macau Guia Race, de traditionele toerwagencompetitie. Met twaalf uitvallers en één diskwalificatie werd uiteindelijk minder dan de helft van het veld geklasseerd, want slechts twaalf rijders kwamen in de officiële uitslag terecht. De overwinning was voor Zhang Zhi Qiang, uitkomend voor het Shell Teamwork Lynk & Co Racing-team, die daarmee zijn succes van vorig jaar herhaalde. Teamgenoot Ma Qing Hua startte vanaf pole, maar verloor in de vijfde ronde de leiding, die hij pas in de negende ronde wist te heroveren. In de slotfase liep hij echter een lekke linker voorband op. Aanvankelijk bleef Zhang nog wel achter Ma aan rijden, maar toen Lo Sze Ho met zijn Hyundai bij Police steeds dichterbij kwam, restte er voor Ma geen andere optie dan Zhang voorbij te laten. Zo reed Zhang de overwinning naar huis. Lo kwam als tweede over de eindstreep, maar werd later uit de uitslag gehaald vanwege te hoge turbodruk. Zo erfde Ma alsnog de tweede positie. Yang Xiao Wei eindigde als derde met een Seat.

Grootste chaos van het weekeinde
De grootste chaos van het weekeinde was er in de Melco Macau Touring Cup, waarin het bij een herstart na een safety-car-interventie meteen weer mis ging: in de laatste bocht belandde een rijder in het middenveld in de vangrail, waarop een massacarambolage met een stuk of tien auto's en enorme schade ontstond. Uiteraard werd de wedstrijd gestaakt en niet meer hervat. Vooraan was een paar honderd meter verderop ondertussen de leider in de wedstrijd ook gecrasht, waarbij ook de rijders op de tweede en derde plaats werden meegenomen. De wedstrijd werd gestaakt en niet meer hervat, waardoor Mini-rijder Alves Diaz ondanks zelf te zijn gecrasht alsnog de winnaar werd, vergelijkbaar met de situatie van Laurens Vanthoor bij de FIA GT World Cup in Macau in 2016.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet