In memoriam Tony Dron
Vanuit Engeland het trieste bericht dat oud coureur/journalist Tony Dron gisteren op 75 jarige leeftijd overleden is. Medio zeventiger jaren was Dron één van de British Leyland protegees die het in het Britse F3 kampioenschap richting Formule 1 moest opklimmen. Het pakte anders uit.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Archief Willem J. Staat/Guild of Motoring Writers (portret)

In memoriam Tony Dron
Iedereen zal in de diverse media vast wel eens een bijdrage van de Britse auteur Tony Dron gelezen hebben. De F3 droom spatte eind zeventiger jaren al vroeg uiteen. Maar Dron was één van de weinige coureurs die de Triumph Dolomite in het BTCC een winnaar wist te maken. Daarna volgde de overstap naar de GT-sport en met Porsche behaalde Dron een groot aantal successen. Vooral in de historische autosport behaalde hij tevens een groot aantal overwinningen.
De vijfde plek tijdens 24U Spa 1974 leidde tot een F3-zitje in het Britse kampioenschap.
Tevens schreef Dron een groot aantal boeken over Porsche. Het boek Porsche Engineering for Excellence (verschenen bij Haynes) behoorde tot één van zijn toppublicaties. Maar op een ander terrein leverde Brit een formidabele prestatie. Hij is één van de weinige coureurs die in meer dan 24 merken met 41 merken racete. Het aantal overwinningen beloopt waarschijnlijk tot in de honderden. Dan sta je waarschijnlijk wel in het Guinness Book of Records genoteerd.
De naam Dron haalde op het vasteland van Europa in 1974 voor de eerste maal de krantenkoppen toen hij in de 24U van Spa als vijfde wist te eindigen. Het betekende een doorbraak in zijn carrière richting F3 en BTCC. In de BTCC behaalde hij zes overwinningen en eindigde in 1974 en 1978 als derde in het kampioenschap. In 1977 sloot hij zijn BTCC-campagne als tweede af. Ook kwam hij met de Kremer CK-5 Porsche in 1983 op Le Mans uit.
Samen met de inmiddels betreurde Richard Lloyd en de Nederlander Hans Volker leverde Dron in 1982 een geweldige prestatie door met de Canon Porsche 924 Carrera GTR als vijfde tussen het Groep C-geweld te eindigen. Een ongelofelijke prestatie van formaat destijds.

Een geweldige prestatie in 1982 met de Porsche 924R tijdens 1OOO KM Núrburgring samen met Hans Volker en teameigenaar Richard Lloyd.
Helaas heeft de auteur Tony Dron maar slechts enkele malen in actie mogen zien. Maar één optreden steekt er met kop en schouders bovenuit. Tijdens de Historische Eifelrennen 2009 gaf Dron samen met Hans Herrmann voor Mercedes een F1 demonstratie. De demo met de Mercedes W125 Grand Prix auto (1937) was een absoluut onvergetelijk hoogtepunt.
Een ongelofelijke demo van zijn stuurmanskunsten in een vrij moeilijk hanteerbare machine was voor de vele aanwezigen het absolute summum der rijvaardigheid. Kort daarna zette Dron definitief een punt onder zijn lange illustere carrière.

Een onvergetelijke demo op de Nürburgring 2009. Tony Dron met de vooroorlogse Mercedes W125 GP auto.
De oorzaak van het overlijden werd niet bekend gemaakt. Er werd door zijn nabestaanden een filmpje op de social media gepost met de titel "Huil niet om mij" Tony Dron werd 75 jaar.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Archief Willem J. Staat/Guild of Motoring Writers (portret)

In memoriam Tony Dron
Iedereen zal in de diverse media vast wel eens een bijdrage van de Britse auteur Tony Dron gelezen hebben. De F3 droom spatte eind zeventiger jaren al vroeg uiteen. Maar Dron was één van de weinige coureurs die de Triumph Dolomite in het BTCC een winnaar wist te maken. Daarna volgde de overstap naar de GT-sport en met Porsche behaalde Dron een groot aantal successen. Vooral in de historische autosport behaalde hij tevens een groot aantal overwinningen.

Tevens schreef Dron een groot aantal boeken over Porsche. Het boek Porsche Engineering for Excellence (verschenen bij Haynes) behoorde tot één van zijn toppublicaties. Maar op een ander terrein leverde Brit een formidabele prestatie. Hij is één van de weinige coureurs die in meer dan 24 merken met 41 merken racete. Het aantal overwinningen beloopt waarschijnlijk tot in de honderden. Dan sta je waarschijnlijk wel in het Guinness Book of Records genoteerd.
De naam Dron haalde op het vasteland van Europa in 1974 voor de eerste maal de krantenkoppen toen hij in de 24U van Spa als vijfde wist te eindigen. Het betekende een doorbraak in zijn carrière richting F3 en BTCC. In de BTCC behaalde hij zes overwinningen en eindigde in 1974 en 1978 als derde in het kampioenschap. In 1977 sloot hij zijn BTCC-campagne als tweede af. Ook kwam hij met de Kremer CK-5 Porsche in 1983 op Le Mans uit.
Samen met de inmiddels betreurde Richard Lloyd en de Nederlander Hans Volker leverde Dron in 1982 een geweldige prestatie door met de Canon Porsche 924 Carrera GTR als vijfde tussen het Groep C-geweld te eindigen. Een ongelofelijke prestatie van formaat destijds.

Een geweldige prestatie in 1982 met de Porsche 924R tijdens 1OOO KM Núrburgring samen met Hans Volker en teameigenaar Richard Lloyd.
Helaas heeft de auteur Tony Dron maar slechts enkele malen in actie mogen zien. Maar één optreden steekt er met kop en schouders bovenuit. Tijdens de Historische Eifelrennen 2009 gaf Dron samen met Hans Herrmann voor Mercedes een F1 demonstratie. De demo met de Mercedes W125 Grand Prix auto (1937) was een absoluut onvergetelijk hoogtepunt.
Een ongelofelijke demo van zijn stuurmanskunsten in een vrij moeilijk hanteerbare machine was voor de vele aanwezigen het absolute summum der rijvaardigheid. Kort daarna zette Dron definitief een punt onder zijn lange illustere carrière.
Een onvergetelijke demo op de Nürburgring 2009. Tony Dron met de vooroorlogse Mercedes W125 GP auto.
De oorzaak van het overlijden werd niet bekend gemaakt. Er werd door zijn nabestaanden een filmpje op de social media gepost met de titel "Huil niet om mij" Tony Dron werd 75 jaar.