Spaans F4: Drie verschillende winnaars bij afsluitende ronde Spaans F4-kampioenschap

Marti snelste
Dat Marti, die tijdens de onlangs gehouden officiële FIA Formule 3-testdagen al zijn eerste F3-meters maakte in een auto van Campos Racing, zich op Barcelona goed thuis voelde, bleek opnieuw in de tweede kwalificatie. De Spanjaard klokte in de slotminuten de snelste tijd, gevolgd door Ogaard, Degnbol en een verrassende Manuel Espirito Santo (MP Motorsport). Achter Arkhangelskiy, Zanfari en Ryabov bleven Van 't Hoff en Koen steken op een tegenvallende achtste en negende positie, terwijl de top tien werd gecompleteerd door Guilherme Oliviera (Drivex).

Eerste winst Filip Jenic
De startvolgorde van race twee werd bepaald door de een-na-snelste ronde uit de eerste kwalificatie. Omdat deze voortijdig met een rode vlag werd beëindigd en diverse rijders daardoor zelfs niet in staat waren geweest om één snelle ronde op de klokken te krijgen, en daarnaast ook nog diverse tijden waren geschrapt wegens track limits, was het even met de ogen knipperen toen de startopstelling verscheen. De rijders die al vroeg in de eerste kwalificatie snelheid hadden gemaakt, werden daarvoor nu beloond. Op poleposition Koen, met naast zich Abramczyck en op rij twee Jenic en Pingasov. Daarachter Michl, Degnbol, Arkhangelskiy, Oliviera, debutant Dimitrov en Branden Lee Oxley (Drivex). Favorieten als Maciá, Van 't Hoff, Marti en Ogaard hadden teveel op elkaar gelet en moesten nu van de 21ste, 22ste, 23ste en 25ste plaats beginnen.

Terwijl Abramczyck vanaf zijn tweede plaats slecht weg was, deed Jenic het uitstekend en wist in de eerste bocht ten koste van Koen de leiding te nemen. Degnbol had ook goede zaken gedaan door op te schuiven naar de derde positie. Aan het eind van de eerste ronde werd Espirito Santo in de rondte getikt waarna de MP Motorsport-piloot met een afgebroken wiel bleef staan. Daarmee was het tijd voor de safetycar, een goed moment om de balans op te maken hoe de favorieten de eerste ronde waren doorgekomen. De top tien werd gevormd door Jenic, Koen, Degnbol, Abramczyck, Pingasov, Lee Oxley, Oliviera, Michl, Zanfari en Arkhangelskiy. Maciá, Van 't Hoff en Ogaard waren als het bekende warme mes door de boter gegaan en lagen na één ronde al op de plekken twaalf, dertien en veertien.

Helaas duurde de safetycarperiode vrij lang waardoor er bij de herstart in ronde vijf nog maar een kleine zes minuten (van de achttien) en één ronde te rijden waren. Jenic was meteen goed weg, maar Koen liet zich verrassen door Degnbol, terwijl Pingasov werd teruggeworpen naar plek twaalf. Koen miste even de snelheid en werd ook nog gepasseerd door Abramczyck waardoor de Nederlander op plek vier terechtkwam. In de strijd om de plekken vijf en zes maakten de Drivex-teamgenoten Lee Oxley en Oliviera het elkaar zo moeilijk dat ze niet alleen twee keer van positie wisselden, maar elkaar ook even buiten de baan duwden. Na een paar ronden hervond Koen zijn snelheid, passeerde met een mooie actie eerst Abramczyck om vervolgens in de laatste ronde met een ultralate remactie ook Degnbol te verrassen en zo de tweede plaats te heroveren. Jenic had van de strijd achter zijn rug kunnen profiteren en zo pakte de Serviër van Teo Martin Motorsport zijn eerste zege. Achter Koen legde Degnbol beslag op de derde plaats, met Abramczyck op vier en Lee Oxley en Oliviera op vijf en zes. Tegen de verwachting in bleven de favorieten in het middenveld hangen en hadden het meer met elkaar aan de stok dan zich te richten op de weg naar voren. Maciá deed het met een negende plaats nog het beste. Marti passeerde uiteindelijk als twaalfde de finish, op plek veertien gevolgd door Van 't Hoff en op vijftien Ogaard. Met een 18de positie was De Heus weer de beste dame in het veld. Net als in race één kwam de snelste ronde op naam van Koen.

Uitslag race 2
1. Filip Jenic, Teo Martin Motorsport
2. Rik Koen, MP Motorsport
3. Noah Degnbol, MP Motorsport
4. Noam Abramczyck, Drivex
5. Branden Lee Oxley, Drivex
6. Guilherme Oliviera, Drivex
7. Oliver Michl, Teo Martin Motorsport
8. Suleiman Zanfari, MP Motorsport
9. Daniel Maciá, Formula de Campeones
10. Maksim Arkhangelskiy, Drivex
14. Dilano van 't Hoff, MP Motorsport
18. Emely de Heus, MP Motorsport

Sebastian Ogaard eindigt sterk
Omdat er uit de tweede kwalificatie geen tijden geschrapt hoefden te worden, stond Marti als snelste man inderdaad op pole met daarnaast zijn Campos Racing-teamgenoot Ogaard. Daarachter Degnbol, Espirito Santo, Arkhangelskiy, Zanfari, Ryabov, Van 't Hoff en Koen, terwijl Oliviera de top tien completeerde. Espirito Santo had weinig plezier van zijn fraaie vierde startplaats want bij het verspringen van de lichten bleef de Portugees van MP Motorsport staan en zag het gehele veld aan zich voorbijtrekken. Beter verging het Ogaard die bij het ingaan van de eerste bocht Marti van de leiding wist te verdringen. Koen sprong met een goede start naar de zevende plaats, terwijl Jenic het nog beter deed door van dertien naar acht te gaan. De twee Nederlanders hadden het in de eerste ronde moeilijk want Koen werd eerst gepasseerd door Jenic en even later door Oliviera, die kort daarvoor al Van 't Hoff een plaats had terugverwezen. Koen en Van 't Hoff kregen het vervolgens om de plekken negen en tien met elkaar aan de stok. Daarvan profiteerde Georg Kelstrup (MP Motorsport) waardoor Van 't Hoff zelfs op plek elf belandde. Bij de derde doorkomst was het weer tijd voor de safetycar omdat dit keer Alejandro Garcia en Campos naast de baan waren beland. De volgorde was daarmee: Ogaard, Marti, Degnbol, Arkhangelskiy, Zanfari, Ryabov, Jenic, Oliviera, Koen, Kelstrup en Van 't Hoff.

Bij de zesde doorkomst werd de race weer hervat en waren er nog elf minuten en één ronde te gaan. Marti viel meteen Ogaard aan maar schoot in de eerste bocht naast de baan en viel terug naar plek zeven. Van 't Hoff en Koen raakten ook weer in gevecht wat er uiteindelijk in resulteerde dat beide Nederlanders nog meer posities verloren zagen gaan. Voor Van 't Hoff betekende het even later zelfs het einde van zijn race toen hij zijn auto met een technisch probleem richting de pits moest sturen, de eerste uitvalbeurt van het seizoen voor de kampioen. Van 't Hoff had zich een beter einde van zijn zo succesvol verlopen seizoen gewenst.

Aan kop was de spanning al snel verdwenen. Degnbol kon Ogaard niet volgen en zo pakte de rijder van Campos Racing zijn vijfde zege van het seizoen. Achter Degnbol was de strijd echter het aanzien meer dan waard. Marti had vanaf plek zeven al snel Jenic te pakken, om vervolgens ook Zanfari te passeren en aan te sluiten bij het om plek drie strijdende duo Arkhangelskiy en Ryabov. Marti was duidelijk de snelste van dit drietal en met nog twee ronden te gaan moest ook Ryabov eraan geloven en lag Marti op vier. Samen met Arkhangelskiy wist Marti in de slotronde nog naar de versnellingsbak van Degnbol te kruipen, maar uiteindelijk bleef de volgorde ongewijzigd en pakte Arkhangelskiy de derde podiumpositie, met Marti op vier, op gepaste afstand gevolgd door Ryabov. Achter de rug van de Rus pakte in een strijdend groepje Zanfari de zesde plaats, voor Oliviera die Jenic nog wist te passeren. De top tien werd gecompleteerd door Kelstrup en Maciá. Koen zag in de slotfase nog meer plekken verloren gaan en passeerde als achttiende de finish, terwijl De Heus genoegen moest nemen met de 22ste positie en in het damesklassement dit keer Lola Lovinfosse (Drivex) voor moest laten gaan.

Uitslag race 3
1. Sebastian Ogaard, Campos Racing
2. Noah Degnbol, MP Motorsport
3. Maksim Arkhangelskiy, Drivex
4. Pepe Marti, Campos Racing
5. Vladislav Ryabov, GRS
6. Suleiman Zanfari, MP Motorsport
7. Guilherme Oliviera, Drivex
8. Filip Jenic, Teo Martin Motorsport
9. Georg Kelstrup, MP Motorsport
10. Daniel Maciá, Formula de Campeones
18. Rik Koen, MP Motorsport
22. Emely de Heus, MP Motorsport
Uitgevallen Dilano van 't Hoff, MP Motorsport

Door zijn scores in Barcelona verzekerde Ogaard zich achter Van 't Hoff van de tweede plaats in de titelstrijd, terwijl Marti het kampioenschapspodium completeerde.

Emely de Heus mocht de trofee voor best geklasseerde dame in het kampioenschap in ontvangst nemen.
