Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton met grote marge naar sprintracepole, Verstappen naast hem

Hamilton

Er staat tot dusver geen maat op Lewis Hamilton in Sao Paolo. De wereldkampioen was in de kwalificatie elke sessie flink sneller dan Verstappen en behaalde dan ook fluitend de pole voor de sprintrace: 0.438 is de grootste marge die Hamilton dit jaar heeft gehad. Voor de hoofdrace van zondag zal de Brit echter vijf startplaatsen straf krijgen, de sprintrace start hij morgen naast Verstappen. Die had geen super rondje in Q3, maar mag van geluk spreken dat Bottas dat ook niet had. Bottas en Perez starten vanaf de tweede rij. 


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Hamilton krijgt gridstraf
Lewis Hamilton neemt in Sao Paolo een gridstraf van vijf plekken, om nieuwe motoronderdelen te krijgen. De Mercedes-krachtbron verliest vermogen als hij ouder wordt, en Mercedes heeft liever in de laatste drie races topvermogen dan in Brazilië een goede startpositie – inhalen is hier immers best mogelijk. Voor de kwalificatie maakt het nog niets uit, want vandaag wordt de startopstelling voor de sprintrace bepaald. En Hamilton hoeft zijn straf pas in te lossen bij de hoofdrace. Hij mag morgen de sprintrace dus starten vanaf de positie waarop hij zich vandaag kwalificeert.

Als Q1 een voorbode is voor het weekend, dan is er voor Hamilton nog veel mogelijk: hij is een halve seconde sneller dan Verstappen en Bottas. En gezien het korte rondje is dat een enorm gat, al was Verstappens rondje ook niet geweldig. De Ferrari's zijn zelfs sneller dan hem. En terwijl Hamilton en Bottas gedurende de sessie blijven finetunen, staat Verstappen rustig binnen. Het is een opvallend verschil dat we dit jaar al vaak tijdens de kwalificatie hebben gezien.

Een rondje duurt op dit circuit maar 68 seconden, dus elk klein foutje kan grote gevolgen hebben. Leclerc maakte zo'n foutje; hij ging net over de track limits en zag zijn tweede tijd geschrapt. Hij moet in de slotfase in de herkansing en pakt de derde plek.

Onder de streep staan dan Mazepin, Giovinazzi, Schumacher, Russell en Latifi. Beide Williams' weten met een snellere tijd boven de streep te springen, maar ze worden daarna ook weer snel teruggeduwd. Latifi weet echter wel zijn teamgenoot Russell te verslaan – voor het eerst in de kwalificatie. Beide heren verslaan ook de twee Haas'. Stroll is de vijfde uitvaller van Q1.

Verstappen komt terug
Was het verschil tussen Verstappen en Hamilton in Q1 nog angstaanjagend groot, in Q2 zit Verstappen er een stuk beter bij. Hij is bij de eerste poging iets sneller dan Hamilton, die op herkansing moet omdat hij in bocht 4 te wijd ging. De tweede poging is wel binnen de lijntjes en een tiende sneller dan Verstappen.

Bottas klokt de derde tijd, Perez daarentegen zit er nog niet lekker bij – net als in Q1 al het geval was. De eerste poging brengt hem niet verder dan p8 en de nummers 11 tot 15 – Ocon, Tsunoda, Vettel, Räikkönen en Giovinazzi – volgen al op iets meer dan een tiende. De Mexicaan moet aan de bak om Verstappen aan het front te assisteren.

Perez weet in ieder geval dat Alonso onder hem blijft staan. Tsunoda verbetert zijn tijd ook niet. Ocon wel, maar hij wint slechts een plaatsje van Norris en die verbetert zich daarna ook, waardoor Ocon toch uitvalt. Vettel blijft steken op p12, Räikkönen en Giovinazzi winnen geen plek.

Perez is dus veilig, maar voor de zekerheid verbetert hij zijn tijd ook. Het brengt hem echter nog steeds niet verder dan p6, achter Gasly en Leclerc. Verstappen blijft steken op p3, vlak achter Bottas, en wederom een heel eind (bijna 4 tienden) achter Hamilton.

Geen maat op Hamilton
Q1 gaf al het vermoeden, Q2 bevestigde het: Lewis Hamilton heeft een flinke op dit circuit. De frisse krachtbron geeft hem extra vermogen en die maakt hier net het verschil. Cristian Horner ziet de bui al hangen: "Als we hier een plekje op de voorste startrij weten te pakken, teken ik daarvoor."

Wat kan Verstappen doen? Een extra tow pakken misschien? Hij probeert het in ieder geval; hij volgt zijn ronde achter de twee Mercedessen. Maakt dat verschil? Sector 1 is voor Hamilton, sector 2 is ook voor Hamilton en op het lange rechte stuk is hij oppermachtig. 1:08.107. Bottas volgt op 0.362, Verstappen nestelt zich ertussen op 0.265. Perez volgt op 7 tienden, maar wel op p4.

Is Verstappen tevreden? Nee, hij meldt dat zijn voorbanden zijn oververhit en hij daardoor veel tijd heeft verloren. Dat belooft nog wat voor de tweede run. Daarbij gaat Red Bull niet weer wachten tot ze achter Mercedes komen te zitten; ze gaan eerder. Met Verstappen op kop. Ook bij Mercedes gaat Hamilton op kop. Vrij baan in plaats van de slipstream. En Verstappen zal niet net als in Mexico zijn lap verpest willen zien worden.

Sector 1 van Verstappen is niet goed. Twee tienden erboven. Dat is al te veel voor de hele ronde. Dat kan hij in sector 2 niet meer goedmaken. Die sector is wel iets beter dan de vorige keer, maar het is zeker niet genoeg. Verstappen gaat het niet redden en moet hopen dat Bottas hem niet van de voorste startrij wipt.

Hamilton verbetert zijn tijd wel en pakt een dikkevette pole. Bottas verprutst zijn rondje ook, dus dat is een opluchting. De sprintrace zal dus weer starten met de twee titelkandidaten samen vooraan. Perez verbetert zijn tijd wel en komt slechts 0.014 te kort voor p3.

Achter de vier start Gasly als vijfde – de Fransman blijft maar goede resultaten halen. De Ferrari's volgen en houden hun grote concurrenten van McLaren achter zich. Alonso start als tiende.

Hamilton terug op pole
Lewis Hamilton is de absolute polepositionkoning, met 101 stuks. Zijn laatste stamde echter van Hongarije. "Het is even geleden. Vandaag was een erg goede kwalificatie, daar ben ik super blij mee. Uiteindelijk ga ik echter de penalty krijgen, we gaan zien wat dat brengt. Volgen is hier niet gemakkelijk, dus als Max weg is, zal hij moeilijk te volgen zijn. En het wordt ook nog warmer, dat maakt het ook niet makkelijker. Maar we gaan het zien."

Verstappen zag het aankomen
Het snelheidsverschil lijkt gigantisch, maar Verstappen raakt niet in paniek. "Als ze een nieuwe motor hebben zie je altijd dat ze het eerste weekend extra power hebben. Dat is niet schokkend. Ik ben blij om tweede te starten, dat is een goede plek. Je wilt natuurlijk altijd meer, maar moet ook realistisch zijn en meer zat er vandaag niet in. Morgen zijn er niet zo veel punten te winnen, ik hoop op een goede start en een cleane race. Zondag is het belangrijkst. De rest van het weekend wordt het een stuk warmer, dat komt onze auto wel ten goede."

Bottas had het niet
Valtteri Bottas had geen extra pk's door een nieuwe motor en kwam ook niet zo lekker uit de verf. "In de trainingen ging de eerste sector niet lekker. Nu was het iets beter, maar nog lang niet perfect. Ik ben niet helemaal tevreden, ik had niet het tempo van Lewis. Toch is het een goede startplaats, er is genoeg om voor te knokken. Hopelijk is het een eerste ronde vol actie."

Uitslag kwalificatie
1. Lewis Hamilton, 1:07.934
2. Max Verstappen, op 0.438
3. Valtteri Bottas, op 0.535
4. Sergio Perez, 1:08.483
5. Pierre Gasly, 1:08.777
6. Carlos Sainz, 1:08.986
7. Charles Leclerc, 1:08.960
8. Lando Norris, 1:08.980
9. Daniel Ricciardo, 1:09.039
10. Fernando Alonso, 1:09.113

11. Esteban Ocon, 1:09.189
12. Sebastian Vettel, 1:09.399
13. Yuki Tsunoda, 1:09.483
14. Kimi Räikkönen, 1:09.503
15. Antonio Giovinazzi, 1:10.227

16. Lance Stroll, 1:09.663
17. Nicholas Latifi, 1:09.897
18. George Russell, 1:09.953
19. Mick Schumacher, 1:10.329
20. Nikita Mazepin, 1:10.589
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet