Gerard du Pré, scheidsrechter achter de schermen
Waar gesport wordt, zijn regels en in een technische sport als de autosport zijn dat er best wel veel. Wie de regels overtreedt, komt in aanraking met de officials, de wedstrijdleider of soms zelfs de sportcommissarissen. Gerard du Pré is niet alleen sportcommissaris en uit dien hoofde regelmatig bij evenementen van V-Max Racing Management in de wedstrijdtoren te vinden, de Achterhoeker is ook voorzitter van de Commissie Sportcommissarissen van de KNAF.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
"Er zijn evenementen waarbij je het heel rustig hebt en soms is het heel druk, dat wisselt nogal", begint Gerard du Pré. De nu 63-jarige Winterswijker kan het weten, want met zijn meer dan 25 jaar ervaring als sportcommissaris heeft hij zo ongeveer alles al wel een keer meegemaakt.
Hoewel het streven is om iedere sportcommissaris bij zoveel mogelijk takken van autosport te betrekken, is Du Pré wat vaker bij evenementen van V-Max Racing Management te vinden. "Ik was in het verleden nog wel eens bij de toenmalige Dutch Supercar Challenge en ken Dick van Elk dus al heel lang. Toen de Mazda's en Fiesta's erbij kwamen werd het al weer een stuk serieuzer en de belangen groter en met de BMW's ging dat natuurlijk nog weer een stapje verder. Het is dan belangrijk dat er iemand bij is die veel ervaring heeft en de valkuilen van problemen die zich in het verleden met vooraanstaande raceklassen hebben voorgedaan al eens heeft meegemaakt. Zodoende kwam ik in beeld en ben ik wat vaker dan gemiddeld bij Dick's kampioenschapsraces."
De werkzaamheden van een sportcommissaris blijven nagenoeg altijd buiten de schijnwerpers, maar zijn wel uiterst belangrijk en vereisen nauwkeurigheid en goede kennis van de diverse reglementen. "Voorafgaand aan de wedstrijd controleren we bijvoorbeeld of de inschrijving correct is verlopen en de rijders dus over de juiste licentie beschikken. Pas als wij die lijsten hebben afgetekend mag een rijder de baan op. Verder controleren we de uitslagen en of veranderingen daarin correct zijn doorgevoerd. Iemand kan tot een half uur na de publicatie van de uitslag nog een protest indienen tegen bijvoorbeeld een beslissing van de wedstrijdleiding of een tegenstander. Als die tijd verstreken is, tekenen wij de uitslag af en is deze definitief. Als iemand protest aantekent komt dat bij ons als sportcommissarissen terecht. Bij dit soort wedstrijden zijn er meestal drie sportcommissarissen. Die kunnen het protest toekennen, waarna een eventuele straf wordt teruggedraaid, of afwijzen. In het laatste geval kan de deelnemer binnen een uur na de uitspraak nog aangeven dat hij in beroep gaat. Dan komt de zaak voor bij het College voor Autosport Rechtspraak, het CAR, een onafhankelijke instantie die dan over de kwestie een uitspraak doet. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om een onafhankelijk oordeel over een geschil te krijgen", aldus Du Pré. "We zijn er als sportcommissarissen niet om te frustreren, maar we proberen te helpen, mee te denken en een wedstrijd zo goed mogelijk te laten verlopen. Maar we zullen altijd tot een onafhankelijk oordeel komen. Dat daar soms een partij bij is die in het ongelijk gesteld wordt en dan niet blij met je is, dat is vervelend, maar is niet te voorkomen."
Net als bij zoveel officials kwam Du Pré al vrij jong via een plaatselijke club met de autosport in aanraking. "Ik was een jaar of twintig toen ik bij de autocrossclub in mijn woonplaats betrokken raakte. Na enige tijd werd ik voorzitter van die club. We organiseerden toen al aardig wat wedstrijden per jaar, allemaal zwarte crossen. We hadden inmiddels ruim 160 leden en wilden een stapje hogerop richting een wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap. Daarvoor moesten we naar de KNAF en zo kwam ik in contact met André Slotboom. Eerst wilde hij helemaal niet met me praten want er waren net wat vervelende zaken gepasseerd met mensen uit het oosten van het land. Uiteraard kwam dat snel weer goed, hebben we ons aangesloten bij de KNAF en rond Winterswijk diverse NK-wedstrijden georganiseerd. Daarna was het tijd voor de volgende stap, een wedstrijd voor het Europees kampioenschap. Na een proefwedstrijd hebben we rond 1996 of 1997 drie EK-wedstrijden mogen organiseren. Daarbij hebben we veel steun gehad van André Slotboom. Hij was toen al verantwoordelijk voor de sportcommissarissen binnen de KNAF en door ons goede contact kwam voor mij de functie van sportcommissaris in beeld. Na twee jaar adjunct sportcommissaris te zijn geweest, werd ik sportcommissaris, nu zo'n 25 jaar geleden. Ik werd in die periode begeleid en opgeleid door Wolf Berger, destijds voorzitter van de Commissie Sportcommissarissen. Toen Wolf in 2007 afscheid nam, vroeg hij of ik hem als voorzitter wilde opvolgen. Hij was van oorsprong Duitser en ik woon tegen de Duitse grens en werk al 45 jaar bij een Duitse werkgever. We hadden allebei die Duitse duidelijkheid, misschien was dat wel de reden. De Commissie Sportcommissarissen regelt onder andere de indeling van welke sportcommissarissen naar welke wedstrijd gaan. Dat doen we met een commissie van vijf, ik als voorzitter, twee vaste en twee ieder jaar wisselende leden. Daarbij is het streven om iedere sportcommissaris bij zoveel mogelijk takken van autosport te betrekken. Het ene weekend kun je dus bij de autocross staan en een paar weken later bij de karting of een rally."
"Binnen de KNAF is tegenwoordig een heel opleidingsplan en -schema voor officials, waarbij iemand die over de juiste instelling en capaciteiten beschikt kan doorgroeien tot sportcommissaris. Het zijn allemaal vrijwilligers, maar dichter bij de sport kom je niet en zonder deze officials zou de sport niet mogelijk zijn", breekt Du Pré tot slot nog een lans voor het officialcorps binnen de autosport.