Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
ESports

Esports: Danny Guisa pakt zege vanuit de slipstream in DNLS openingswedstrijd

Perfect virtueel racen. De eerste wedstrijd van de Digitale Nürburgring Endurance Serie gepresenteerd door Goodyear was aangrijpend, gevarieerd en vermakelijk. De seizoenstart beschikte over alle ingrediënten om er op de Nordschleife een mooie wedstrijd van te maken. Uiteindelijk zegevierde de AMG Mercedes GT3 van het AMG Mercedes Esports-team met de combinatie Daniel Juncadella, Florian Denzer, Danny Guisa. Zij hadden een voorsprong van 13, 28 seconden op de BMW M4 GT3 van BS Competition met de combinatie Elias Seppänen, Laurin Heinrich en de Est Rainer Talvar. De Porsche 911 GT3 R van CoreSim Racing van de combinatie Dennis Olsen (N) en de Fin Oskar Rinne eindigde als derde.

DNLS 1

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: VLN

Danny Guisa pakt zege vanuit de slipstream in DNLS openingswedstrijd
Daniel Juncadella: "Ik ben erg blij met onze prestatie. Het was een geweldige wedstrijd. Na drie uur racen werd alles pas in de twee laatste bochten beslist. Dit is gewoon niet te geloven. De afgelopen twee weken hebben wij hard voor dit succes gewerkt. Dit is mijn tweede DNLS-wedstrijd en beide keren hebben wij gewonnen. Ik kijk naar het verdere verloop van het seizoen uit en zal zoveel mogelijk aan de start staan." Ook in de andere klasses vielen er vele duels te genieten.

Marcus Jirak, die met Martin Ascher de Cup2 klasse won (Ascher Racing Porsche 911 GT3 Cup: "Qua snelheid bevinden wij ons nog niet aan de top maar die gasten van Coanda SimSports zijn een klasse apart. Ook de Simracing Academy Red deed het uitstekend en wij moesten ons behoorlijk inspannen. Vandaag hebben we geprofiteerd van de anderen dat we konden domineren. Uiteindelijk is het resultaat voor ons een beetje vleiend."

In de SP3T klasse zege Team Heusinkveld in de Audi RS3 LMS met de combinatie Patrick Kubinji, Marcel Tie en Marcel Schöttler. Marcel Tie: "Ondanks het duidelijke voordeel van 29 seconden moesten wij hard voor de klasse-overwinning vechten. Onze concurrent CoRe Sim Racing SP3T, die ook de leiding had, kreeg in de tweede stint een stop/go straf opgelegd. Dus uiteindelijk was het niet zo strak als gewoonlijk. Wij zijn er met één incident doorheen gekomen en dit heeft ons toch wel sterk gemaakt."

2021 DNLS 2

CoreSim wint SP10 klasse met duidelijke voorsprong
Voor CoreSim Racing verliep het in de SP10 klasse duidelijk beter. Samen met zijn nieuwe Nederlandse partner Maxim Ramsteijn won de Oostenrijker Pascal Stix met een Porsche Cayman GT4. Pascal Stix: "Ik weet ook niet wat er met onze concurrentie allemaal aan de hand was maar op een gegeven moment beschikte wij over een reuzenvoorsprong. Ik moet de stream nog een keer bekijken maar voor ons verliep het uitstekend."

In de kwalificatie bleven 17 GT3 auto's onder de acht minuten. En dit onderstreept de enorme competitiviteit binnen de DNLS. Daniel Juncadella liet tweemaal de snelste ronde noteren. De Spanjaard zette in de AMG Mercedes GT3 van Mercedes AMG Esports Team HRT met 7.47.984 de maatstaf. Daarachter volgden de Porsche 911 GT3 R van het Mahle Racing Team met Paul Denes die na een spin naar de zesde plek terugviel. De Fin Elias Seppänen was in de BS Competition BMW M4 GT3 als derde slechts 0.666 secs. langzamer.

DNLS 3

Walkenhorst BMW voortijdig kansloos
Polesitter Daniel Juncadella wist na de start direct afstand te nemen. Achter de ervaren coureur volgde Elias Seppänen. Pech voor de Walkenhorst BMW M4 GT3 met Will Tragurtha achter het stuur. Na een touché in de Hatzenbach ging de Walkenhorst BMW achterstevoren en hij werd samen met Seppänen uiteindelijk nog als zevende geklasseerd. In de slofase ging het duel om de overwinning tussen Paul Denes en Danny Guisa. In de onderlinge strijd raakten beiden auto's elkaar meermaals. In de allerlaatste ronde profiteerde Guisa van een slipstream op het lange rechte stuk van de Döttnger Höhe en passeerde de Porsche perfect. Het was een precisielanding.

2021 DNLS 4

Giusa was later opgelucht: "Ik had het graag een beetje anders gewild, dat had me meer zenuwen bespaard. Achteraf moet ik zeggen dat het allemaal eerlijk was. Voor het publiek was het echter de finale waar ze op hadden gehoopt. "Ik had veel vertrouwen in Danny dat hij het goed zou doen, ook al was ik in de laatste ronde erg gespannen. Ik had in de aanloop nooit een overwinning verwacht", aldus teamgenoot Florian Denzler.

In plaats van over de finish te komen, reed Denes vervolgens de pits in. Hij had de afgelopen ronden te veel incidenten gehad en werd door de iRacing-organsatie met een drive-through penalty bestraft, die uiteindelijk werd omgezet in een vervangende penalty van 35 seconden. Zo eindigde het Mahle Racing Team rond Denes en Ryan Barneveld slechts op de zesde plaats overall. De DNLS gaat verder met de tweede run op 12 december met de Nimex 3h race.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet