Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT4: Schrey/Piana stellen met P20 GT4 Germany-titel veilig. Dubbelzege voor Ortmann/Sasse

Met de banden om de titel pokeren en pakkende duels voor de overwinning. De zondagwedstrijd van de ADAC GT4 Germany liet prachtige autosport en een prachtige titelbeslissing zien. De combinatie Michael Schrey (D/38)/Gabriele Piana beiden Hofor by Bank Motorsport) kwam als 20e over de finish maar beiden konden zich alsnog op de titel verheugen. Gabriele Piana: "Dit is de grootste triomf in mijn carriere. Michael en ik hebben het gehele seizoen werkelijk had gewerkt. Ik verheug me voor ons Team Hofor by Bonk Motorsport. Ook zij hebben de titel verdiend. In de allerlaatste seizoenswedstrijd ging de titel naar de combinatie Hugo Sasse (17)/Mike David Ortmann (D22 beiden ProSport Racing). De tweede plek werd ingenomen door W&S Porsche 718 Cayman-duo Nicolaj Moller Madsen (DK/28)/ Lukas Schreier (D/26) voor hun merkencollega's Joel Sturm (D/19)/ Paul Aurel-König (D/17 beiden Team Allied Racing) Ook wonnen Ortmann/Sasse afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd


2020 Winnende AM R2
Tweede Aston Martin-zege dit weekend.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ADAC Motorsport

Schrey/Piana stellen met P20 GT4 Germany-titel veilig. Dubbelzege voor Ortmann/Sasse
De wedstrijd kende een turbulent begin. Philipp Springob (D/20 T3 Motorsport Audi R8 LMS) nam direct de leiding. Michael Schrey produceerde een overtuigende eerste door vanaf P14 direct acht posities goed te maken. Daarna volgde een safetycar procedure om de gestrande Mercedes AMG GT4 van Robin Falkenbach (D/19) te bergen. Na de herstart waren er talrijke positiewisselingen. Polesitter Springob, Schrey en Theo Nouet (F/19 Team Zakspeed) hadden voor regenbanden gekozen. Maar dit bleek bij een opdrogende baan een foute beslissing te zijn.

Springob viel daardoor naar de 17e plek terug. Schrey en Nouet vielen nog verder terug, zelfs naar P21 en P22. Beiden kwamen zelfs op een ronde achterstand te staan. Jan Marschalkowski (D/18) had bij de reguliere stop de Mercedes van Nouet overgenomen maar kwam niet verder dan een 19e plek. Hetzelfde gold voor Giorgio Piana die van Schrey had overgenomen. In de tussenstand van het kampioenschap veranderde er weinig meer. Nouet mocht nog blij zijn dat hij de Juniorentitel won en de teamtitel voor Zakspeed kon veilig stellen.

WS Motorsport 2 De W&S Motorsport Porsche 718 eindigde als tweede.

Vanaf startplek nam Moller Madsen de leiding met kort daarachter de Aston Martin Vantage GT4 van Mike David Ortmann. " Ik heb geprobeerd het tempo bij te houden. Daarin ben ik geslaagd. Op het einde van mijn stint wilde ik de banden nog een beetje sparen voor Hugo. Daarin zijn we super geslaagd."

Bij de verplichte rijderswissel nam Lukas Schreier de leidende Porsche van Moller Madsen over maar moest de leiding aan de Porsche van Sturm afstaan. Die veroverde met een goed getimede stop de leiding. De laatste tien minuten werden gekenmerkt door een boeiend duel tussen König, Schreier en Sasse. Met vakkundige inhaalmanoeuvres veroverde Sasse de kop en kwam met een voorsprong van 1.634 secs. over de finishlijn.Ook Schreier wist König nog te overvleugelen en pakte de tweede plek.


  Hugo Sasse: "Ik heb in de tweede stint al vroegtijdig bemerkt dat we in de tweede stint over een super Pace beschikten. Mike wist de banden uitstekend voor mij te sparen. Dit betekende uiteindelijk de sleutel tot het succes. Ik kon mijn concurrenten inhalen en zo hebben we de overwinning kunnen vieren." Ook pakte Sasse de Junior-titel.

2021 Vol Startveld
Volle startvelden daar worden we altijd blij van.

De vierde plek werd opgeëist door de Team Allied Porsche van de combinatie Moritz Wisskirchen (D/19)/ Phill Hill (D/19). Daarachter volgde de Dörr Aston Martin Vantage GT4 van Andreas Wirth (D/36)/ Phil Dörr (D/20) gevolgd door de zusterauto van Ben Dörr (D/16) / Nico Hantke (D/17). De zevende plek werd ingenomen door de Overdrive Porsche van de Bulgaren Pavel Lefterov (23)/ Stefan Bostandjiev (17) met daarachter een tweede Porsche van de combinatie Jacob Riegel (D/17)/ Dennis Richter (D/26 beiden Team Speed Monkeys).

De Hofor by Bonk BMW motorsport van de combinatie Christopher Rink (D/33) / Philipp Stahlschmidt (D/28) eindigde als negende. De Top 10 werd gecompleteerd door de combinatie Lorenz Stegmann (D/18) / Robert Heger (D/27 Van Berghe Porsche) De Cup Trophy werd door de Luxemburgse combinatie Tom Kieffer (46)/Christian Kosch (44) gewonnen. Zij eindigden als twaalfde. In het Trophy klassement behaalden zij hun zevende achtereenvolgende zege.

2021 Sasse  Ortmann
Voor de tweede maal winnaar dit weekend.

Commentaren:
Gabriele Piana: " Voor ons was het duidelijk dat slicks de juiste beslissing geweest was maar eigenlijk wilden wij hetzelfde doen als Zakspeed en wilden op safe gaan. Na tien minuten was het kampioenschap al beslist. Nog voor de pitstop werden we al op een ronde gezet. De vreugde was natuurlijk onbeschrijfelijk. Na in 2019 en 2020 tweemaal tweede geworden te zijn hebben eindelijk de GT4 Germany-titel binnengehaald. Grandioos."

Michael Schrey: " De bandenkeuze was de beste verkeerde keuze in mijn leven. Omdat Theo ook die beslissing nam deden wij het ook. Uiteindelijk duelleerden we om de 20e positie. Toen was de titelstrijd beslist. Ik werd gewoon door emoties overweldigd. In de eerste minuten kon ik nog niet echt blij zijn omdat er zoveel van mij afviel.Ik werd gewoon door emoties overweldigd. De vreugde is natuurlijk onbeschrijfelijk. Nu zijn we erg gelukkig."

2021 Schrey Piana
De kersverse kampioenen Gabriele Piana en Michael Schrey.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet