Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

Supercars: Zeges voor de Pasquale en Whincup in Sydney. R25 afgebroken

Anton de Pasquale en Jamie Whincup pakten de winst in R24 en R25 op Sydney Motorsports Park. R25 werd na erbarmelijke weersomstandigheden acht ronden voor het einde definitief afgebroken. 

2021 Start
Hier valt weinig meer aan toe te voegen..........R25 was bijna een equivalent van de Belgische Grand Prix.


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Shell V Power Racing/Tickford/Wau/PR/ Kelly Grove Racing

2021 Mostert Podium
Derde seizoenszege van Jamie Whincup. Links De Pasquale rechts Chaz Mostert.


Zeges voor De Pasquale en Whincup in Sydney. R25 afgebroken
In R23 ging de volle winst naar de DJR Shell V Power Racing Ford Mustang van Anton de Pasquale die in de tweede ronde de leiding van SVG overnam. SVG eindigde op 8.039 seconden achterstand als tweede in een wedstrijd waarin alle 26 deelnemers het zwart-wit geblokt zagen. SVG's teamgenoot Jamie Whincup werd als na een lekke band als laatste geklasseerd.

Onzekere weersomstandigheden zorgden ervoor dat de helft van de startgrid voor regenbanden opteerde. De andere helft koos voor slicks. SVG nam direct bij de start op het langzame rubber de leiding maar het was geen verrassing dat De Pasquale al in de tweede ronde in Turn 8 aan de Red Bull Commodore voorbij ging.

In de vierde ronde beschikte De Pasquale al over een voorsprong van meer dan een seconde op de Red Bull Holden van SVG die op zijn beurt weer over een voordeel van twee seconden op de #7 Kelly Grove Mustang van André Heimgartner had. Daarachter volgden James Courtney in de #44 Boost Mobile Mustang en Will Davison. Beiden op de soft compound. Met een achterstand van ruim acht seconden op Anton De Pasquale maakte SVG in de 13e ronde zijn eerste stop. SVG switchte van de harde compound naar de zachte en kwam als zeventiende weer terug op de baan.

2021 Waters
Donkere wolken voorafgaande aan de avondwedstrijd.

James Courtney en Davison gingen in de 19e ronde voor hun stop naar binnen terwijl De Pasquale dit drie ronden later deed. Bij het team van DJR opteerde men voor de hard compound en met een marge van iets minder dan drie seconden kwam De Pasquale weer terug de baan op. SVG mocht van zijn vertrekkende engineer David Cauchi geen risico meer nemen waardoor de voorsprong van DJR Shell V Power Ford Mustang tot meer dan vijf seconden opliep.

Achter De Pasquale en SVG volgden James Courtney, Scott Pye (#20 DeWalt ZB Commodore), Will Brown (#9 Erebus ZB Commodore), Heimgartner en Mostert. De Pasquale slaagde erin om van SVG meer afstand te nemen. In de laatste vijf wedstrijden pakte de DJR Ford Mustang-coureur zijn derde overwinning. Anton De Pasquale: " De hemel zegende ons met de regen maar de auto was een straaljager. Het was goed om dit te laten zien. Gisteren lukte het ons niet. Goed om vandaag de overwinning te pakken."

2021 De Pasquale actie
Anton De Pasquale troefde SVG af.

Van Gisbergen kon het tempo van de #11 Ford Mustang gewoon niet bijbenen." Ik had hem bij de hairpin waarschijnlijk gewoon niet moeten laten gaan maar ik zag zijn neus in mijn spiegels dus liet ik hem maar gaan. Hij was gewoon te goed voor ons." Met zeven seconden achterstand op SVG eindigde James Courtney als derde. Daarachter volgden Will Davison, Scott Pye, William Brown, Andre Percat, Chaz Mostert, Nick Percat en Mark Winterbottom.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet