Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Lamborghini Super Trofeo: Basz en Michelotto domineren World Finals op Misano

211031 Start
Maar liefst 49 Lamborghini Huracáns namen deel aan de Super Trofeo World Finals

De traditionele afsluiting van de Lamborghini Super Trofeo-kampioenschappen zijn de World Finals, waarin deelnemers van de Europese en de Noord-Amerikaanse series tegen elkaar strijden, verdeeld in races voor Pro- en Pro-Am-klasses en voor Am- en Lamborghini Cup-klasses. Wie in twee races van ieder vijftig minuten op de Misano World Circuit Marco Simoncelli de meeste punten scoorde, werd Super Trofeo-wereldkampioen van het bekende Italiaanse merk. Karol Basz en Mattia Michelotto (VS Racing) wonnen beide World Final-races in de Pro-klasse. Super Trofeo North America-rijders zegevierden in de andere klasses.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Pro en Pro-Am
Michelotto ving World Final 1 van de Pro- en Pro-Am-klasses aan vanaf pole positie voor Danny Kroes (Bonaldi Motorsport). Glenn van Berlo (Target Racing) begon als vierde voor Maxime Oosten (Bonaldi Motorsport). Max Weering (Johan Kraan Motorsports) startte vanaf P13, een plek voor Stevan McAleer (Change Racing) die een auto deelde met Jeroen Mul. Michelotto bouwde een voorsprong op van meer dan vijf seconden in de openingsfase. Richard Antinucci (Dream Racing Motorsport) haalde Kroes in voor de tweede plek. Europees kampioen Leonardo Pulcini (Oregon Team) viel terug van de negende positie naar P16 na een tik van Dario Capitanio (Dream Racing Motorsport).

211031 BaszMichelotto
Basz en Michelotto waren niet te verslaan en pakten de wereldtitel met het team van Vincenzo Sospiri

Na de rijderswissels was Antinucci iets sneller dan Basz, maar de Noord-Amerikaanse kampioen had iets meer tijd nodig gehad, wilde hij de Pool voorbij kunnen gaan, dus de zege ging naar Basz en Michelotto. Kroes en Daan Pijl werden derde voor Van Berlo en Raúl Guzmán. Mul maakte een aantal posities goed in de slotfase om als zevende over de streep te komen, terwijl Weering het moest doen met P12 voor Kevin Gilardoni en Pulcini. Oosten en Milan Teekens werden geklasseerd op een ronde achterstand.

Ook in World Final 2 leidden Basz en Michelotto van start tot finish en werden dus wereldkampioen. Basz had een gat van drie seconden naar Antinucci en Capitanio voor de pit stops. Michelotto nam vervolgens de auto over en won met een voorsprong van bijna tien seconden. Antinucci werd tweede voor McAleer en Mul, nadat McAleer in de slotfase Capitanio inhaalde. Van Berlo en Guzmán scoorden wederom een top vijf-finish. Andere Nederlanders hadden minder succes. Weering viel uit met een gebroken ophanging na een crash met Gilardoni in de openingsronde. In de chaos bij de herstart raakten Pijl en Teekens verzeild in een aanrijding met Kikko Galbiati (Novamarine – GSM Racing) en ook zij vielen allemaal uit.

211031 GdovicOrtiz
Gdovic en Ortiz zijn naast Pro-Am-kampioen in Super Trofeo North America, ook kampioen in die klasse van de World Finals

Brandon Gdovic en Bryan Ortiz (PPM Precision Performance) werden World Final-kampioen in de Pro-Am-klasse. Ze wonnen de zaterdagsrace in het donker, voordat ze tweede werden op de zondagmiddag. Oscar Lee en Dan Wells (Leipert Motorsport) kwamen als eerste over de streep in World Final 2 om de tweede plek in de puntenstand veilig te stellen. Claudinei Senhoreti en Loris Spinelli (MCR Racing) werden derde.

UITSLAG PRO(-AM) WORLD FINAL 1
UITSLAG PRO(-AM) WORLD FINAL 2

Am en Lamborghini Cup
World Final 1 voor de amateurrijders in de Am- en Lamborghini Cup-klasses begon op spectaculaire wijze. Massimo Ciglia (Oregon Team) begon vanaf pole positie, maar Jordan Missig (Wayne Taylor Racing) zette meteen de aanval in. Net na de start kwam de Amerikaan op het gras tussen de Tramonto- en Curvone-bochten, toen hij een weg langs Ciglia probeerde te vinden. Hij verloor de controle over zijn Huracán en kwam hard in de vangrails terecht. Hij zou de rest van het weekend niet meer in actie komen.

211031 Gomez
Gómez, op de hielen gezeten door Ciglia, strijdend om de World Final-titel in de Am-klasse

Ciglia won de race op zaterdagavond, terwijl Víctor Gómez IV (Change Racing) en Gabriele Rindone (Leipert Motorsport) het podium afmaakten voor Ashton Harrison (Wayne Taylor Racing) en Andrezj Lewandowski (VS Racing) die in de Europese series kampioen was geworden in de Pro-Am. Lewandowski zou de zwart-wit geblokte vlag niet zien op zondag na een zware crash door remproblemen.

Gómez won World Final 2 op zondag. Ciglia verloor een positie na een spin en kwam achter Raffaele Giannoni (Automobile Tricolore) terecht. Ciglia was veel sneller dan zijn landgenoot, maar moest veel tijd goedmaken. Toen hij eindelijk achter Giannoni zat, kwam de Safety Car op de baan voor een incident en de race werd beëindigd. Omdat Gómez P2 en P1 als resultaten had geboekt en Ciglia P1 en P3 was gefinisht, werd de Puerto Ricaan kampioen in de Am-klasse. Ciglia werd nog wel tweede in de puntenstand voor Giannoni, Harrison en Rindone.

211031 Hennessy
Net als Basz en Michelotto, won Lamborghini Cup-deelnemer Hennessy beide races in zijn klasse op weg naar het wereldkampioenschap voor 'gentlemen drivers'

John Hennessy werd World Final-kampioen in de Lamborghini Cup na op beide dagen zijn klasse te hebben gewonnen. Op de zondag kreeg de Amerikaan de zege in zijn schoot geworpen, omdat die Safety Car-periode namelijk werd veroorzaakt door de leider in de Lamborghini Cup, Terry Olsen (PPM Precision Performance) die crashte door een lekke band bij het opkomen van het rechte stuk. Vader-en-zoon-duo Luciano en Donovan Privitelio (Rexal FFF Racing Team) werden tweede in de puntenstand voor Gerard van der Horst, de Nederlander die voor zijn eigen team rijdt.

UITSLAG AM/CUP WORLD FINAL 1
UITSLAG AM/CUP WORLD FINAL 2

In het 2022 seizoen van de Lamborghini Super Trofeo Europe zullen Paul Ricard en Spa-Francorchamps wederom bezocht worden. Misano krijgt ook een plek op de kalender, maar als vervanger van Zandvoort als normaal race weekend, dus daar zullen niet de World Finals gehouden worden. Imola vervangt Monza als seizoensopener, nadat ook de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS het besluit heeft genomen om op Autodromo Enzo e Dino Ferrari hun seizoen te beginnen. Barcelona-Catalunya komt op de plaats van de Nürburgring. De World Finals zullen volgend jaar gehouden worden op Autódromo do Algarve in Portugal.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet