Mazda MX-5 Cup: Sam Jongejan, wat goed is komt snel
Ik staar verbaasd naar de livetiming in het grote mediacentre van Spa-Francorchamps. De eerste vrije training van de Mazda MX-5 Cup is halverwege. Het zijn nog niet de bekende namen die bovenaan de lijst verschijnen, maar wel éne Sam Jongejan. Mijn eigen zoekarchief naar de rijder geeft geen reactie. Met nog een kwartier te gaan neemt de ervaren Niels Langeveld de koppositie over, gelijk gevolgd door een code rood. De voor mij onbekende coureur is met zijn wagen op weg naar Stavelot over de kop gegaan en wordt gelukkig ongedeerd uit zijn benarde positie bevrijdt, waarna het vervolg van de vrije training wordt afgeblazen.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR en familie Jongejan
Nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe naam loop ik naar de achterste pitbox waar Dekker Racing zijn wagens heeft gestald. Ik word verwezen naar een hele jonge jongen die een beetje beteuterd voor de garagedeur staat te drentelen. Voordat ik mij kan voorstellen en mijn eerste vraag kan stellen, mengt een enthousiaste teambaas en teamgenoot Marcel Dekker zich in het nog niet eens begonnen gesprek. "Heb je het gezien? Pas zijn vijfde wedstrijd ooit, nog nooit op Spa-Francorchamps gereden, nog nooit op slicks gereden, pas zijn eerste training in deze nieuwe wagen en dan zo presteren, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt!"
We hebben te maken met de net 16 jaar geworden Sam Jongejan uit Zoetermeer, die volwassen het gesprek vervolgt. "Ik heb vorig jaar een cursus indoorkarten gedaan en ook Sim Racen vind ik hartstikke leuk om te doen. Halverwege dit seizoen ben ik ingestapt in de Mazda MX-5 Cup van de DNRT, waar de resultaten heel goed zijn. Mijn vader zag een paar dagen geleden op facebook dat Dekker Racing zijn tweede Mazda aanbood voor dit weekend. Hij heeft alles snel in orde gemaakt, sponsors en de stickers geregeld. Ik was zo blij, een droom kwam uit."
"Ik vind de auto fantastisch, hij stuurt heel direct en alles was zeer vertrouwd, gewoon een makkelijke raceauto. De wegligging is helemaal top. Het enige waar ik goed op moest letten was het opwarmen van de banden. Het ging gelijk goed en de rondtijden gingen steeds meer naar beneden. Ik leerde de grens van de auto snel kennen, maar jammer genoeg kende ik mijn eigen limiet niet en ging te veel pushen. Bij het uitkomen van Fagnes zat ik te vroeg aan de binnenkant, de auto brak uit en ik ving hem weer op, maar mijn snelheid van 120 km/per uur was te hoog, waardoor ik te wijd ging. Ik schoot door de grindbak en vloog tegen de vangrail. Met mijn stuur helemaal naar rechts hapte de wagen en daardoor vloog ik over de kop. Ik was al boos op mezelf toen ik omgekeerd op de rollbar in de grindbak lag. Waarom risico's nemen al in de eerste vrije training, waarom niet rustig alles opbouwen. Ik ga dit nooit meer vergeten. Ik moest hierna nog naar het medische centrum voor een check, maar ik had helemaal niets. Een veilige auto en de perfect geplaatste sterke rollbar heeft erger doen voorkomen."
Na de foto van Sam voor de nog hele Mazda van Marcel Dekker wenkt vader Richard mij om even mee te komen. "Ik wil je even wat laten zien. Wij zijn al een flink aantal jaren fan van autosport en we kwamen met drie broers, zwagers en negen neefjes veel naar Robert de Graaff in de Supercar Challenge wedstrijden kijken. Grote animator was opa Peter, door zijn kleinkinderen Opa Boy genoemd, die het fantastisch vond om met zijn familie en vooral kleinkinderen naar de racebaan te gaan. Op deze foto zie je Sam links staan in zijn rode jack. Mijn vader was ondanks dat hij al ernstig ziek was er bij toen Sam in mei zijn racedebuut maakte in de DNRT.
Op 10 juni stierf mijn vader en daar hebben we met de familie nog steeds heel veel moeite mee", vertelde de licht geëmotioneerde Richard. "We hebben voor dit weekend nog speciale stickers gemaakt, die we op de auto hebben geplakt. Maar toch is het zo jammer dat Sam nu niet verder kan."
Wat goed is komt snel, zeggen de insiders. Voor Sam ging de uitschakeling iets te snel. Wie biedt hem een herkansing, want met de juiste begeleiding en ondersteuning hopen we deze ongepolijste racediamant weer snel op een racebaan te zien.