Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Intercontinental GT: Audi wint na overleven incidentrijke, verwarrende Indianapolis 8 Hour en Bleekemolens op GT4-podium

211017 HaaseNiederhauser
Haase en Niederhauser kussen de 'bricks' van Indy na zege in een acht uur durende strijd

Afgelopen zondag speelde de 'Brickyard' gastheer van de Indianapolis 8 Hour presented by AWS, de tweede van drie rondes van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Christopher Haase, Patric Niederhauser en Markus Winkelhock (Audi Sport Team Saintéloc) zagen als eerste de zwart-wit geblokte vlag in een evenement met veel neutralisaties en regelveranderingen middenin de race zelf, wat Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen (Black Swan Racing) de zege kostte in de GT4-klasse. Robin Frijns (Audi Sport Team WRT) finishte net buiten de top tien door schade in de openingsfase. Na pech voor de Ferrari's op Indianapolis Motor Speedway is Audi weggelopen in het klassement voor de automerken, een belangrijk kampioenschap in de Intercontinental GT Challenge.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Alessandro Pier Guidi, uitkomend voor AF Corse – Francorchamps Motors samen met Côme Ledogar en Nicklas Nielsen, pakte pole positie in de shootout sessie op zaterdagavond. Het Ferrari-trio pakte vorige week de titel in de GT World Challenge Europe Endurance Cup, nadat ze ook de TotalEnergies 24 Hours of Spa op hun naam hadden geschreven. Pier Guidi behield de eerste positie bij de start. Brendan Iribe (Inception Racing) kwam in de grindbak terecht om de spinnende Lamborghini van Jason Harward (Zelus Motorsports) te ontwijken. Iribe werd uit de grindbak getrokken door de marshals, maar zij waren vergeten de sleepkabel van de McLaren af te halen. Die kwam onder het wiel vast te zitten, toen Iribe zijn weg weer vervolgde, waardoor de Amerikaan wederom de grindbak in vloog achter de Safety Car. Na de herstart crashte hij tegen Frijns in de eerste bocht door remproblemen. De Nederlander kwam op meerdere ronden achterstand door de reparaties die verricht moesten worden.

211017 Start
De start van de race met 26 GT3-auto's en dertien GT4-auto's werd aangegeven met de Amerikaanse vlag

Paul Holton (Crucial Motorsports) kwam aan de leiding na de eerste geplande pit stops, maar hij werd vervolgens ingehaald door Dani Juncadella (Mercedes-AMG Team AKKA ASP), Maro Engel (Mercedes-AMG Team Craft-Bamboo Racing), Nielsen, Niederhauser, Charles Weerts (Audi Sport Team WRT). Een Safety Car-periode volgde, nadat Jan Heylen (Wright Motorsports) uit de race werd gekegeld door de GT4-BMW van Dominic Starkweather (Classic BMW) en Juncadella had vervolgens een langzame pit stop. Winkelhock pakte de eerste positie over, terwijl Antonio Fuoco (AF Corse – Francorchamps Motors) P2 overnam, toen Engel en Weerts allebei spinden na een ambitieuze inhaalpoging van de laatstgenoemde. Fuoco en Nielsen passeerden Winkelhock om de Ferrari's weer op de eerste posities te brengen.

211017 Iribe
Ondanks de problemen voor Iribe won hij toch samen met Madsen en Millroy de zogenaamde 'Pro-Am Challenge' na Porsche-trio Boulle, Kingsley en D'Silva te hebben verslagen

Op de helft van de race stuurde Nielsen in op de GT4-Toyota van John Geesbreght (Smooge Racing). De Deen spinde, maar kon verder zonder schade. Geesbreght moest zijn Supra naar de garage brengen met een kapotte ophanging. Het incident leverde Nielsen een stop-en-go-penalty op van dertig seconden. Vervolgens kwam de ene neutralisatie na de ander of zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: "Safety Cars breed Safety Cars". Jason Hart (NolaSport) en Adrian Henry D'Silva (EBM Giga Racing) kwamen elkaar tegen in bocht vier, een ontplofte band van de GT4-Porsche van Pippa Mann (NolaSport with OGH) sloeg de radiator kapot, waardoor koelvloeistof over de baan werd verspreid, Heylen kwam weer stil te staan en de Ferrari van Mark Kvamme (AF Corse) stond voor de tweede maal vast in het zand in bocht zes.

211017 Frijns
Frijns kwam samen met Mattia Drudi en Nico Müller net buiten de punten terecht

Raffaele Marciello (Mercedes-AMG Team AKKA ASP) leidde de herstart met nog anderhalf uur te gaan. Niederhauser haalde de Italiaan in, maar ze gingen allebei wijd. Fuoco's teamgenoot Callum Ilott profiteerde en pakte de eerste positie. Er ontstond een geweldige strijd tussen de Alfa Romeo Formule 1-reserverijder en Niederhauser. Bijna een half uur lang vochten ze zij-aan-zij. De Zwitser ging als eerste naar binnen voor de laatste geplande pit stop. Ilott reed door en kwam in verkeer terecht. Bij het aanremmen van de eerste bocht koos de Brit de buitenkant van GT4-deelnemer Mikel Miller (Automatic Racing), maar hij kwam klem te zitten tussen de muur en de Aston Martin. Een ontzettend teleurgestelde Ilott moest zijn Ferrari aan de kant zetten met een kapotte ophanging. Het Italiaanse merk verloor kostbare punten in het kampioenschap.

211017 LedogarNielsenPierGuidi
Ledogar, Nielsen en Pier Guidi leiden het rijderskampioenschap met twee punten voorsprong op Haase, Niederhauser en Winkelhock

Na de herstart was het wederom chaos. Jules Gounon (Mercedes-AMG Team Craft-Bamboo) lag tweede achter Weerts' teamgenoot Dries Vanthoor, toen er weer met de groene vlaggen werd gezwaaid. Gounon raakte verwikkeld in een strijd met Ben Barnicoat (Crucial Motorsports) die zijn ronde terug wilde pakken. Ze maakten contact en moesten beiden met schade opgeven. Barnicoat's teamgenoot en Crucial Motorsports-teambaas Holton liet op social media blijken dat hij niet onder de indruk was van de Fransman: "Kom langs en verontschuldig je, wanneer je maar wilt. Ik weet echter dat je het jezelf niet toelaat door je enorme ego".

211017 BoguslavskiyJuncadellaMarciello
De Mercedes-AMG van Boguslavskiy, Juncadella en Marciello kwam pas zaterdagochtend aan na vertragingen in het transport, maar desondanks waren de AKKA ASP-coureurs erg snel

Met minder dan een half uur nog op de klok leidde Vanthoor bij de laatste herstart, maar hij kreeg een drive-through penalty voor het niet volgen van de instructies van race control. Niederhauser nam de eerste plek over en die gaf hij niet meer uit handen. De Saintéloc-rijder breidde zijn voorsprong uit, won de race en mocht de zege vieren samen met Haase. Natuurlijk werd Winkelhock ook als winnaar uitgeroepen, maar hij moest in zijn eentje een feestje bouwen op het vliegveld: hij was onderweg naar huis, omdat hij vader werd.

211017 BortolottiCaldarelliPepper
Lamborghini-rijders Bortolotti, Caldarelli en Pepper profiteerden van de fouten van anderen op weg naar het podium

Timur Boguslavskiy, Juncadella en Marciello kwamen als tweede over de streep voor Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Jordan Pepper (K-PAX Racing). Ledogar, Nielsen en Pier Guidi werden vierde, terwijl Christopher Mies, Vanthoor en Weerts de top vijf afmaakten. In de Silver Cup ging de overwinning naar Mario Farnbacher, Ashton Harrison en Matt McMurry (Compass Racing). In die klasse lagen Nicolas Baert, Lucas Légeret en Aurélien Panis (Saintéloc Racing) veelal aan de leiding, maar McMurry lag eerste in de slotfase, totdat hij spinde na een tik van Pier Guidi. Légeret bracht zijn Audi eerder dan McMurry over de streep, maar kreeg uiteindelijk een straf van 53 seconden voor het inrijden van een gesloten pitstraat.

211017 FarnbacherHarrisonMcMurry
Harrison en McMurry wonnen twee races in één op Indianapolis Motor Speedway

De Pro-Am-klasse werd gedomineerd door de Mercedes-AMG van SunEnergy1 Racing. Mikaël Grenier, Kenny Habul en Martin Konrad wonnen, ondanks twee drive-through penalty's. Conrad Grunewald, Kvamme en Jean-Claude Saada werden als enige Am-klasse deelnemers zestiende algemeen. De eerste drie uur van de Indianapolis 8 Hour telde mee als seizoensafsluiter van de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS. Kampioenen Caldarelli en Pepper besloten daarin niet voor punten te rijden om de mogelijkheid te hebben Bortolotti vroeg in de auto te zetten. Harrison, in haar eerste GT3-race ooit, won dus samen met McMurry in de Acura.

211017 GrenierHabulKonrad
Wederom maakten de bekende vlammen van het SunEnergy1-team hun terugkeer

In de klasse voor GT4-auto's kwam de Porsche van Tim Pappas en de Bleekemolens bijna twee ronden voor te liggen op de rest van de competitie door een geweldige inhaalrace en een nog betere strategie. Race control besloot echter om middenin de race de regels te veranderen over het voorbij laten van GT4-auto's tijdens Safety Car-periodes. Volgens de sportreglementen mochten de stewards deze beslissing maken, maar het is ontzettend verwarrend dat het tijdens de race zelf nog kan veranderen. De strategie die de Nederlandse broers aan de leiding bracht, werkte daardoor niet meer. Uiteindelijk haalden BMW-rijders Bill Auberlen, James Clay en Chandler Hull (BimmerWorld Racing) de trofeeën binnen voor de eerste positie. Jeroen en Sebastiaan moesten het doen met een derde positie.

211017 Bleekemolen
Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen deelden voor het eerst een Porsche van Black Swan Racing sinds de American Le Mans Series-dagen tien jaar geleden

UITSLAG RACE INTERCONTINENTAL GT CHALLENGE

UITSLAG RACE GT WORLD CHALLENGE AMERICA

Door de geannuleerde Bathurst 12 Hour en Suzuka 10 Hours bestaat de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli uit slechts drie races dit seizoen. Na Spa-Francorchamps en Indianapolis heeft Audi een voorsprong van 36 punten op Ferrari. Tijdens de Kyalami 9 Hour in Zuid-Afrika op 4 december zullen nog 43 punten te verdienen zijn in het merkenkampioenschap.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet