Supercar Challenge: Stan van Oord laat tijdens het Spa Racing Festival zien dat netjes rijden loont en bouwt voorsprong uit
Stan van Oord heeft op het Formule 1 circuit van Spa-Francorchamps laten zien dat racen niet alleen hard rijden betekent, maar dat je ook respect voor de baan moet hebben. Dat leverde hem en zijn teamgenoot Dennis de Borst in de tweede race de overwinning op, want zijn grootste concurrent kwam als eerste over de finish, maar had te vaak buiten de lijnen gereden. Omdat dat team ook in de eerste race achter hem finishte is de voorsprong met nog twee races te gaan nu opgelopen tot 39 punten.
Tekst en foto's: PR
De vorige races van de Supercar Challenge waren op TT Circuit Assen en op Spa-Francorchamps had Van Oord dit jaar nog niet gereden. De vrije trainingen werden benut om te werken aan de afstellingen van de Hyundai i30, het inrijden van de banden en inremmen van de auto. De tijden waren daarom nog niet representatief, maar Van Oord was aan het einde van de trainingen erg tevreden met hoe de auto aanvoelde.
Hoe perfect bleek in de kwalificatie, want Stan van Oord reed de ronde van zijn leven op Spa-Francorchamps. "Alles ging zo perfect, het was werkelijk ongelofelijk. Wat mijn tijd was wist ik echter niet, want er was geen communicatie met het team. Dus was het op hoop van zegen dat mijn tijd goed was", blikt Stan terug. Zijn gevoel bleek te kloppen, want zijn eerste ronde van 2:31.2 was al goed voor poleposition en met zijn tweede ronde van 2:30.6 was hij maar liefst vier seconden sneller dan de nummer twee. Dat beloofde veel goeds voor de races.
Bij de start van de eerste race op zondagochtend was het met vier graden erg koud op Spa-Francorchamps. Op koude banden verloor Dennis de Borst een moment de controle, waardoor hij ver terugviel. Toch wist De Borst weer goed naar voren te komen, ondanks dat er veel safetycarperiodes waren door incidenten van andere deelnemers. Stan van Oord kwam na de pitstop als vierde in zijn klasse de baan op en leverde een prachtig gevecht met zijn grootste concurrent Robert van den Berg, dat hij in zijn voordeel besliste. De Hyundai i30 kwam zelfs als eerste over de finish, maar toen bleek dat zij de pitstop twee seconden te vroeg gemaakt hadden en dat wierp hen terug naar de vijfde positie. De broers Van den Berg kregen echter een nog hogere tijdstraf vanwege een incident op de baan, waardoor zij alsnog als vierde én voor hun grootste concurrenten geklasseerd werden.
In de tweede race op zondagmiddag reed De Borst een perfecte stint. Hij sloeg een mooi gat naar de nummer twee, maar raakte dat weer kwijt toen drie ronden voor de pitwindow open ging de safetycar weer in de baan kwam. Toch kwam Van Oord na de rijderswissel met de 25 extra successeconden als tweede de baan op, achter hun grootste concurrent Van den Berg. Het gat naar de koploper bedroeg maar liefst 20 seconden, maar Van Oord reed zulke strakke ronden dat hij elke ronde iets goedmaakte.
"We hadden met het team besproken geen risico te nemen en de punten voor de tweede positie te pakken. Maar toen ik de rood-zwarte BMW ineens voor me zag werd ik toch gretig en reed ik er naartoe. Bij het ingaan van de laatste ronde zat ik er kort achter. Je kon duidelijk zien dat hij sneller was op het rechte stuk, maar in de bochten haalde ik hem weer bij. Ik heb er een keer naast gezeten om hem in een foutje te proberen te dwingen, maar dat lukte niet. Dus werden we deze race tweede en daarmee hielden we de schade voor het klassement beperkt." Na afloop van de race kreeg Van den Berg van de wedstrijdleiding een tijdstraf omdat hij te vaak de track limits had overschreden, waardoor Stan van Oord en Dennis de Borst de race alsnog wonnen. Daarmee is de voorsprong nu opgelopen tot 39 punten. Met tijdens de laatste twee races op Assen nog maximaal 47 punten te verdienen ziet het er voor van Oord goed uit. "Maar het blijft een mechanische sport, dus we rekenen ons nog niet rijk."
De volgende en afsluitende races van de Supercar Challenge zijn tijdens de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen. Op 30 en 31 oktober hopen Dennis de Borst en Stan van Oord de titel in de Supersport 1 divisie veilig te stellen.