Retro: Zonnig herfstweekend in de Bourgogne
Maar liefst vier Nederlandse raceklassen waren afgereisd naar het circuit van Dijon-Prenois in Frankrijk voor de Motors Cup. Aangevuld met de Formule 2 en Formule Junior was het een zeer internationaal evenement. Met schitterend zonnig weer was het genieten voor deelnemers en toeschouwers.
Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Carlo Senten
Het lange rechte van dit circuit stelt de mechaniek flink op de proef. Dat merkte onder andere Björn Hees, die zijn BMW M3 na de kwalificatie al kon parkeren met een terminale motorschade. Hij kon toch rijden dankzij Michiel Campagne, die hem zijn Corvette Grand Sport toevertrouwde voor de YTCC race op zaterdagochtend. Björn reed ermee naar een knappe 18e plaats, op historische Dunlops in plaats van de slicks die hij gewend is. Een mooie prestatie! Vooraan werden de YTCC-prijzen verdeeld door drie mannen. De eerste race was een prooi voor Walter Hoffman in zijn McLaren M1C, voor Christian Nowak in zijn CN-Cobra replica en Glenn Dudley in een Lola Wright Sports 2000. Race 2 werd gewonnen door Nowak, gevolgd door Hoffman en Dudley terwijl de laatste race weer voor Hoffman was, terwijl Dudley de tweede plaats pakte voor Nowak.
Het Reco NK GTTC werkte drie races af. Op deze Porsche baan was het Hans de Graaf die Gerd Rijper in de eerste race 1,1 seconde voorbleef. Freddy van Sprundel wist de 911's prima bij te houden en bracht zijn Ford Escort RS1600 slechts 0,5 seconden later aan de meet. In de kleine klasse was het Timo Span die domineerde, voor René de Vries en Roger Ebdon, allen op BL Mini.
De tweede race werd opnieuw een prooi voor Hans de Graaf in zijn Porsche 911. Deze keer was het Jan-Willem Oosterhagen die de Ford-eer hooghield, hij werd tweede op slechts 1,1 seconde in zijn Escort RS2000. De derde plaats was voor Gert Rijper. Bij de kleintjes ging de winst naar Onno Vlaanderen in zijn slechts 1000 cc grote Davrian Mk. 5, voor Roger Ebdon en Carst Span in hun Mini's. Op zondagmiddag maakte De Graaf het 3 uit 3, Rijper was tweede en Oosterhagen derde. Timo Span had zijn Mini Clubman weer aan het lopen reed de <1300 concurrentie zoek, Onno Vlaanderen was tweede in zijn Davrian en Klaas Span pakte de derde plaats met zijn Cooper S.
Philippe Vermast was ongenaakbaar in de Triumph Competition & British HTGT, met zijn TVR Vixen 2500 won hij beide races met overmacht. Robin Rozema (MGA) en Melle van der Wal (MGB) leverden op zaterdag een geweldige gevecht om de andere podiumplaatsen, dat uiteindelijk door Rozema gewonnen werd met een verschil van slechts 0.17 seconde. Klassementsaanvoerder Marcus Weidenbach werd in deze eerst race slechts vierde in zijn klasse, waardoor Melle van der Wal nog een kans had om hem van de troon te stoten. Op zondag waren de rollen echter omgedraaid: Weidenbach bracht zijn Triumph TR6 achter Vermast en Rozema als derde over de meet en scoorde maximale punten in zijn klasse, Melle van der Wal wist slechts 23 van de 27 ronden vol te maken en werd als 17e geklasseerd.
Het NKHTGT powered by Nolte Küchen bracht een veld van meer dan 30 auto's aan de start, met dank aan een grote delegatie Zweden die de reis naar het verre Frankrijk hadden gemaakt. De eerste race werd echter een lokale aangelegenheid, het was José Beltramelli die in zijn TVR Griffith de race won, op de hielen gezeten door Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport. Niek van Gils werd derde in alweer een TVR. De vierde plaats was voor TVR-man Philippe Vermast, nu echter aan het stuur van een Ford Falcon Sprint. Hij sleurde deze bak, door zijn team "Frits" genoemd naar zijn vorige eigenaar, op zeer dwarse wijze door de bochten, maar wist daarbij toch de gevestigde orde in de dik bezette CT10 klasse op achterstand te rijden. Snelste niet-V8 was mark Dols in de Marcos 1800GT, voor Bob en Jost Stevens in hun Lotus Elans. Erwin van Lieshout won de GTS11 klasse in zijn Porsche 911, voor Dennis Bron in de MGA. Bij de Mini's ging de winst naar Rob Rappange, voor René de Vries.
Op zondagochtend ontbrak Beltramelli op het appél, zijn TVR was tijdens de 300 kilometer race op zaterdagmiddag kapot gegaan. De verrassing kwam deze keer van Kennet Persson. Op zaterdag had hij slechts één rondje gereden en had toen de pits op moeten zoeken met problemen. Vanaf de laatste startrij stuurde hij zijn Ford GT40 als een mes door de boter, na 9 ronden had hij de Corvette Grand Sport in beeld en in ronde 11 nam hij de leiding over om hem niet meer af te staan. Michiel Campagne had na 25 ronden een achterstand van 2,2 seconden.
De derde plaats ging naar Mark Dols, die de avond ervoor nog de motor had gewisseld. Hij wist op slimme wijze Niek van Gils te passeren. Hetzelfde deed Bob Stevens bij Philippe Vermast, in de laatste ronde vond hij een gaatje en prikte zijn Lotus Elan langs de zeer brede Ford. GTS11 was deze keer een Porsche aangelegenheid, met Erwin van Lieshout voor Theo van Gammeren, terwijl Tijmen de Vries de winst pakte in CT07, voor collega Mini piloot Bert Mets.
Organisator HVM had aan het einde van de zaterdag een ouderwetse 300 kilometer race op poten gezet, waarin door allerlei technisch malheur uiteindelijk slechts 9 equipes van start gingen. Tussen allerlei modern en snel spul finishten Henk en Thijs Van Gammeren als vijfde in hun Ford Falcon terwijl Egbert Kolvoort zijn MGB naar de zesde plaats stuurde.