Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge America: Caldarelli/Pepper winnen kampioenschap en Heylen/Poordad pakken Pro-Am-titel op Sebring

211003 Start
Heylen aan de leiding van een veld van vijftien auto's bij de start op zondag

De Fanatec GT World Challenge America powered by AWS was in Florida afgelopen weekend voor twee races van ieder negentig minuten op Sebring International Raceway, de vervanger voor de door de pandemie geannuleerde ronde in Canada. Andrea Caldarelli en Jordan Pepper (K-PAX Racing) wonnen op zaterdag op weg naar de titel in de Pro-klasse en op zondag kwam het Lamborghini-duo wederom als eerste over de streep om het weekend perfect af te sluiten. Ook in de Pro-Am-klasse werd het kampioenschap beslist: Jan Heylen en Fred Poordad (Wright Motorsports) wonnen daar de titel. In de Am-klasse werden kampioenen Conrad Grunewald en Jean-Claude Saada (AF Corse) voor het eerst verslagen.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

GT World Challenge America
Caldarelli ving Race 1 aan vanaf pole positie en had een goede start voor Giovanni Venturini (K-PAX Racing), Giacomo Altoè (TR3 Racing), die ditmaal zijn Lamborghini deelde met Dennis Lind, waardoor het team van de Pro-Am in de Pro-klasse werd gezet, en Russell Ward (Winward Racing). Turner Motorsport nam niet deel met hun BMW na een flinke crash voor Michael Dinan in de kwalificatie eerder op de zaterdag. Poordad bleef aan de leiding in de Pro-Am-klasse. Jason Harward (Zelus Motorsports) schoof op van P4 naar P2, maar werd vervolgens door Rodrigo Sales (Compass Racing) in de rondte getikt.

211002 Pepper
Een letterlijke sprong van vreugde voor Pepper na het winnen van het kampioenschap

Ward bracht zijn Mercedes-AMG naar de pits. Hij viel samen met Mikaël Grenier uit door problemen met de stuurbekrachtiging. Altoè passeerde Venturini, die uiteindelijk ver zou terugvallen, voor de tweede plaats. Na de verplichte rijderswissels had Pepper een grote voorsprong op Lind. Heylen nam de Porsche van Poordad. De Belg werd op de hielen gezeten door Dakota Dickerson (Racers Edge Motorsports) in het gevecht om de zege in de Pro-Am-klasse. Samen reden ze richting Lind.

211003 Poordad
Heylen en Poordad stonden tien van de twaalf races op het podium op weg naar de Pro-Am-titel

Caldarelli en Pepper wonnen met een gat van meer dan een halve minuut. Met deze achtste zege in elf races hadden ze genoeg punten om zichzelf GT World Challenge America-kampioenen te mogen noemen. Na een ontzettend mooie strijd om de tweede plaats algemeen, waarin Lind, Heylen en Dickerson meerdere keren driedik door de hobbelige bochten van Sebring gingen, was het de Deen die maar liefst 0,180 seconden eerder over de finish kwam dan Heylen. Dickerson en Taylor Hagler werden dus tweede in de Pro-Am achter klassewinnaars Heylen en Poordad. In hun debuut zegevierden Charlie Scardina en Onofrio Triarsi (Triarsi Competizione) in de klasse voor amateurrijders.

211002 ScardinaTriarsi
Scardina en Triarsi wonnen in de Am-klasse in hun debuut op zaterdag voor een zware crash op zondag

UITSLAG RACE 1

Heylen was het snelst in de kwalificatie voor Race 2 en nam de leiding voor Grenier, Pepper en Dickerson. In de openingsronde werd Matt McMurry (Compass Racing) van achter aangereden door Ryan Dalziel (DXDT Racing). Dickerson kon geen kant op, moest het gras opzoeken en viel terug naar de laatste positie. De Acura-rijder zette echter de ene snelste ronde na de ander en lag alweer tweede in de Pro-Am-klasse, voordat het tijd was voor de verplichte pit stops. Heylen had ondertussen een voorsprong van tien seconden opgebouwd op Grenier.

211003 Caldarelli
Caldarelli en Pepper zegevierden wederom in Race 2

De Safety Car moest op de baan komen na de rijderswissels. Scardina verloor de controle over zijn Ferrari bij het uitkomen van de eerste bocht en kwam hard in de bandenstapels terecht. Bij de herstart liet Poordad alle Pro-rijders en drie Pro-Am-deelnemers aan zich voorbijgaan. Wetende dat hij vierde moest finishen om zeker te zijn van het Pro-Am-kampioenschap, wilde hij geen risico's nemen en betrokken raken in gevechten. Caldarelli nam de leiding en won op de zondag samen met Pepper. Ward, Altoè en Venturini streden om de tweede plaats. Ward behield de positie en Altoè gleed het gras in, waardoor hij zijn podium verloor aan Venturini.

211003 Dickerson
Dickerson en Hagler gingen van laatste naar eerste in de Pro-Am-klasse op zondag

Dickerson en Hagler wonnen in de Pro-Am-klasse na een geweldige comeback. Poordad spinde in de haarspeldbocht na contact met Harward. De laatstgenoemde werd hiervoor bestraft. Heylen en Poordad kregen daarmee de vierde positie terug in handen, genoeg om de titel in de Pro-Am-klasse op hun naam te schrijven. Na Scardina's ongeluk waren Grunewald en Saada de enige overgebleven deelnemers in de Am-klasse en werden als elfde algemeen geklasseerd.

211003 GrunewaldSaada
Am-kampioenen Grunewald en Saada stonden na Race 2 op de hoogste trede van het podium

UITSLAG RACE 2

Met de kampioenschappen beslist in alle klasses gaat de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS over twee weken naar Indianapolis Motor Speedway. In plaats van twee races van ieder negentig minuten zal de eerste drie uur van de Indianapolis 8 Hour, een race van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli, meetellen voor de GT World Challenge America met dubbele punten.

KAMPIOENSCHAPSSTANDEN

GT America

211002 Gidley
Gidley won voor het eerst een race sinds hij in 2005 in de Grand-Am Rolex Sports Car Series reed

De GT America powered by AWS, het sprintrace-kampioenschap voor amateurrijders, was ook aanwezig op Sebring, maar er werd alleen gestreden om eer en niet om punten. Memo Gidley, achter het stuur van een Bentley van TKO with Flying Lizard Motorsports, won beide races. Elias Sabo (GMG Racing) was de enige deelnemer in de GT2-klasse en finishte een keer zevende en een keer zesde algemeen. Op de zaterdag versloeg Sean Quinlan (Stephen Cameron Racing) de Aston Martin van Jason Bell (GMG Racing) in de GT4-klasse, voordat Bell op de zondag won.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet