DTM: Marco Wittmann wint incidentrijke eerste race Assen

Goed gevulde tribunes, een onderhoudende race: DTM in Assen
Twee jaar geleden won Marco Wittmann met BMW de allereerste DTM-race in Assen, destijds nog met de Class 1-auto's met turbomotoren. Nu heeft de Duitser, tweevoudig kampioen, ook de eerste DTM-race op Assen in het huidige GT-tijdperk op zijn naam geschreven. In een turbulente race was het voor Wittmann de tweede overwinning van het seizoen. Achter hem eindigde Lamborghini-fabrieksrijder Mirko Bortolotti, die in Assen als gastrijder deelneemt, op de tweede plaats, terwijl de derde plaats voor Liam Lawson in de Red Bull-Ferrari genoeg was om de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over te nemen.
Tekst: René de Boer (vanuit Assen, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
In de kwalificatie had Lawson voor de tweede maal dit seizoen de pole-position behaald, voor Witmann, Bortolotti, Götz, Ellis, Klien, Albon en Kelvin van der Linde. Daarmee stonden, met alleen de beide gastrijders Bortolotti en Klien ertussen, de volledige top zes van het kampioenschap vooraan de grid. Overigens duurde het een hele tijd voordat de uitslag van de kwalificatie en daarmee de startopstelling vast stond, want ook op Assen zijn de vermaledijde 'track limits' aan de orde van de dag, waardoor talloze rondetijden geschrapt werden.
Bij de rollende start van de race wachtte pole-sitter Lawson tergend lang alvorens op het gas te gaan. Dat leidde tot de nodige kop-staart-botsingen in het veld, waardoor voor de drie Mercedes-rijders Juncadella, Maini en Abril de race gelijk ten einde was. Lawson had de leiding in handen, voor Wittmann, die echter nog in de openingsronde de tweede plaats kwijtraakte aan Bortolotti. Vanwege de gestrande Mercedessen en de grote hoeveelheid brokstukken op de baan kwam de safety-car in actie. In de vijfde ronde werd de race weer vrijgegeven.

Lawson leidde in de beginfase, maar al snel kwam Bortolotti er voorbij
In de zesde ronde passeerde Bortolotti Lawson en nam daarmee de leiding over, terwijl aan het einde van die ronde de eerste rijders al binnenkwamen voor hun eerste pitstops. Ook voor Glock, Albon en Müller was de race voortijdig ten einde met schade. Al in de twaalfde ronde hadden vrijwel alle rijders hun stops achter de rug, behalve de beide ABT-Audi-rijders Kelvin van der Linde en Mike Rockenfeller. In de 15e ronde kwam opnieuw de safety-car de baan op vanwege brokstukken op de baan. Daarmee waren de kansen van Van der Linde en Rockenfeller op een goede klassering definitief verkeken.
In de 17e ronde volgde de herstart, waarna Bortolotti wat terrein verloor en achter Lawson en Wittmann terugviel. Vooraan reden Kelvin van der Linde en Rockenfeller, die beide nog moesten stoppen, daarachter Götz, Lawson, Wittmann, Bortolotti. In de 20e ronde passeerde Wittmann Lawson, waarbij hij de Nieuw-Zeelander dwong om via het grind de nooduitgang te nemen. Dat kwam Wittmann later in de race op een tijdstraf van vijf seconden te staan. Kort daarna passeerden Wittmann en Lawson Götz. Rockenfeller hield ondertussen iedereen op, zodat Kelvin van der Linde verder en verder kon uitlopen.

Marco Wittmann behaalde zijn tweede overwinning van het seizoen
Wittmann had ondertussen van zijn team te horen gekregen dat hij een straf te pakken had en wist dat hij Rockenfeller moest inhalen en het tempo moest opvoeren om zijn overwinning niet in gevaar te brengen. Dat deed hij in de 26e ronde met een gewaagde actie, waarna hij vlot bij de Audi-rijder wegreed en een marge opbouwde die ruim voldoende was om zelfs met straf nog de overwinning op zijn naam te schrijven. Rockenfeller hield de rest nog steeds op, terwijl Kelvin van der Linde in de 33e ronde eindelijk zijn stop maakte en Rockenfeller een ronde later binnenkwam. In diezelfde ronde passeerde Bortolotti Lawson en veroverde zo de tweede plaats achter Wittmann, waarop hij ook finishte. Lawson eindigde als derde en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Daarachter finishten Götz, Klien, Sheldon van der Linde, Ellis, Muth, Flörsch en Auer.

Podium met vlnr Bortolotti, Wittmann die zijn trofee omhoog gooit, en Lawson
Omdat Bortolotti en Klien als gastrijders geen punten scoren, heeft Flörsch haar eerste kampioenschapspunten binnen, evenals de Britse Esmee Hawkey, waarmee er voor het eerst sinds 1988 weer eens twee dames tegelijk in een DTM-race in de punten rijden.

Sophia Flörsch heeft haar eerste kampioenschapspunten in de DTM binnen