Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Nederlandse wedstrijdleider blikt terug op Dutch GP weekend

racecontrol-team

Dat Michael Masi sinds maart 2019 de rol van race director op zich heeft genomen na het plotselinge overlijden van F1-icoon Charlie Whiting is iedereen wel bekend. Maar waar het F1-circus afgelopen week bezit nam van het CM.com Circuit Zandvoort is het kloppende hart toch altijd in handen geweest van onze landgenoten. Bobbe Veldkamp stond als wedstrijdleider mede aan het hoofd van een team van zo'n 400 marshals om alles in goede banen te leiden. Daags na de Grand Prix spreekt Autosport.nl hem uitgebreid. Hoe heeft hij het oranje-feest beleefd?


Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: PR

Goed voorbereid
Bobbe Veldkamp was al gevraagd de rol als wedstrijdleider van de Dutch Grand Prix op zich te nemen voor de editie van 2020. "Achteraf gezien ben ik toch wel blij dat we wat meer tijd gekregen hebben. Nu hebben we een aantal weekenden met het hele team kunnen oefenen tijdens de GT World Challenge en de GT Masters. Ook hebben we het hele jaar op dinsdagavond vergaderd, waarbij we alle mogelijke scenario's de revue hebben laten passeren. Dat heeft er in geresulteerd dat we nu beter voorbereid aan de Dutch GP begonnen."

marshalls

400 Marshals
De Grand Prix begon voor Veldkamp al op dinsdag. "Er was veel voorbereidend werk te doen met alle medewerkers op race control en de marshals langs de baan. Jaap Molmans was op race control mijn assistent wedstrijdleider, mijn vrouw Annemieke verzorgde de datalogging en Jacques Doornenbal was de assistent wedstrijdleider langs de baan. Ons Race Control team moest het verkeer van 260 portofoons monitoren, dus je kunt je voorstellen hoeveel radioverkeer we moesten verwerken. Speciale dank gaat dan ook naar deze collega's uit. Een hele prestatie."

Trackwalk
Op woensdag deed Veldkamp een trackwalk met Michael Masi. Dat resulteerde in wat kleine puntjes die nog gedaan moesten worden, zoals het verplaatsen en aanpassen van reclameborden en wat schilderwerk. Gelukkig geen grote wijzigingen op het laatste moment. Op donderdag deden zij nog een ronde over het circuit en daarmee was deze inspectie voltooid.

bobbe-annemiek Bobbe Veldkamp en zijn vrouw Annemieke.

Op snelheid
Op donderdag begon om 13 uur de test met de medical car en de safetycar, de laatste uiteraard bestuurd door Bernd Mayländer. Zij keken of het circuit op snelheid oké is en zo werd het circuit praktisch getest. Op hun advies werden er nog wat kleine aanpassingen gedaan, verder was alles gelukkig in orde.

Begroeting marshals
Op vrijdagochtend vroeg reed Masi samen met de medical car en de safetycar een ronde langs de inmiddels bemande baanposten om alle marshals te groeten. Ook nu was alles keurig in orde en dit op zich was voor iedereen al een indrukwekkende happening.

Stilte
Dan het moment waarop iedereen gewacht had. De lamp van de pitstraat ging op groen. Een oorverdovende stilte op Race Control, alsof iedereen de adem inhield. Nu ging het dan eindelijk echt gebeuren. Dat het publiek op de banken stond en luid aan het juichen was ontging hen, uiterste concentratie was nu het devies.

racecontrol

Code rood
Het eerste moment dat Masi en Veldkamp moesten optreden kwam al snel toen Sebastian Vettel stilviel aan het einde van de pitstraat. Een code rood volgde en waar iedereen dacht dat dit snel verholpen kon worden, bleek dit helaas een langdurig voorval. Veldkamp daarover: "Sebastian was al snel uit de auto, die duidelijk in brand stond. Een marshal kwam er meteen aan en wilde blussen, maar Sebastian hield hem tegen omdat hij niet wilde dat het schuim de auto beschadigde. Toen hij zag dat het behoorlijk brandde besloot Vettel toch zelf te blussen. Toen het brandje uit was wilden we de auto bergen. Masi zei dat de auto veilig was, dat gaven groene lampjes aan. De auto vloog echter nogmaals in de brand en de inmiddels gearriveerde brandweer ging blussen. De brandweerman kreeg echter een flinke opdonder en toen bleek dat de auto, door het Kinetic Energy System, nog onder stroom stond en dus alles behalve veilig was. De Aston Martin werd daarop door het eigen team van stroom afgehaald en pas toen kon de brand definitief geblust worden en konden we de auto bergen."

Vastloper
Een ander incidentje was dat een veegwagen vastliep. Daardoor kon de baan niet op tijd vrijgegeven worden en dat leidde even tot paniek. Maar ook dat kon gelukkig verholpen worden. Zo waren er op vrijdag wat aandachtpuntjes die Masi liet blijken, maar hij bleek tevreden en zo gingen Veldkamp en zijn team de belangrijke zaterdag vol vertrouwen tegemoet. De zaterdag verliep inderdaad probleemloos, al was er tijdens de kwalificatie van de F1 wel tweemaal een code rood, veroorzaakt door de twee rijders van Williams.

Tweemaal Williams
George Russell ging in de Kumho bocht de fout in en stuiterde door de grindbak redelijk hard de Techpro barrier in. De rode vlag werd direct uitgehangen, maar Russell kon verder rijden naar de pits. Met nog 4 minuten op de klok schoof Nicolas Latifi er na het Scheivlak in bocht 8 hard af. De impact was groot, Latifi kreeg volgens de meetapparatuur op race control een klap van 31G te verwerken, maar hij was ongedeerd. De Techpro barrier was echter behoorlijk beschadigd en moest door de mensen van Techpro hersteld worden. Terwijl wij wilden proberen de laatste vier minuten van Q2 nog mogelijk te maken bleef Masi er rustig onder. Veiligheid voor alles, geen haast en dus betekende dat meteen het einde van de tweede sessie.

Super
Michael Masi was overigens alleen aanwezig tijdens de F1-sessies. De Formule 3, Formule W en de Porsche Supercup hadden elk hun eigen wedstrijdleider. Een bijzonder moment voor Veldkamp was toen Masi hem verraste met een mooie blijk van waardering. Hij kreeg de Super Licentie uitgereikt namens het FIA Formule One World Championship.

superlicentie

Tiptop
De zondag was het programma op race control feitelijk ruim opgezet met slechts drie races. Tussen de races door was er dan ook voldoende tijd om de baan weer helemaal in orde te maken en alles zag er voor elke race tiptop uit. Zowel de F3-race als de Porsche Supercup race verliepen probleemloos. Met name voor de Porsche is dat uniek, want bijna altijd wordt dat een rommeltje en op Zandvoort was het veld ook nog eens groter dan gebruikelijk.

Concentratie
Tijdens de F1-race werd er op race control uiterst geconcentreerd gewerkt. "We zijn continu in het hele veld aan het kijken wat er op de baan gebeurt. Dat Max op kop reed en Lewis erachter wisten we natuurlijk wel, maar het hele verloop van de wedstrijd zelf volgen we nauwelijks. Elk incident, zoals bijvoorbeeld het 'wheel bangen' tussen Perez en Norris, bekijken we tot in de details. Michael bekijkt alle data en stuurt de info door naar de stewards zonder daarbij zijn eigen mening te geven. De stewards, Nederlander Peter Oord en twee FIA stewards, beoordelen dan of en zo ja welke straf er gegeven moet worden. Dat is heel anders dan wij in onze eigen competities gewend zijn. Daar beoordeel ik het incident en bepaal ook zelf een eventuele straf," vertelt Bobbe.

bobbe-masi
Links Veldkamp, rechts Masi op hun werkplek op Race Control.

Geschiedenis schrijven
Daags na de Dutch Grand Prix spreek ik Bobbe uitgebreid over zijn ervaringen. "Toen vorig jaar duidelijk werd dat de GP een jaar werd uitgesteld overheerste bij ons hele team teleurstelling. De realiteit is echter dat we nu veel beter voorbereid waren op een dergelijk groots evenement, mede dankzij de trainingen die we met alle medewerkers in de praktijk hebben kunnen brengen tijdens de GT World Challenge en de GT Masters. We waren ons ook heel bewust dat we geschiedenis gingen schrijven, al hadden we nooit kunnen dromen dat het publiek zo fantastisch zou reageren. Het circuit is echt onherkenbaar, mijn oriëntatie was helemaal weg. Dat doet heel veel met je, bouwt de spanning op en het besef dat je echt met iets heel bijzonders bezig bent."

Janken
"De vrijdag viel niet mee, er waren toch de nodige verbeterpunten en ik was wel even bang dat Michael zich daaraan zou storen. Met name het incident met Vettel zette de spanning er letterlijk op, maar toen Michael inzag dat de auto inderdaad niet veilig was wist hij dat ik gelijk had. Het is ons gelukt om echt het hele weekend geconcentreerd ons werk te blijven doen. We wisten wel dat zich op de tribunes een fantastisch feest was losgebarsten, maar daar hebben we zelf niet veel van meegekregen. Pas toen de finishvlag was gevallen viel alle last van onze schouders en hebben we met z'n allen staan janken, zo emotioneel waren we. We hebben op het circuit op kantoor ons eigen feestje gevierd tot 22 uur 's avonds, want maandag gingen we pas weer naar huis. We hebben een fantastisch evenement gehad en kijken nu al reikhalzend uit naar volgend jaar. Dan zijn we nog beter voorbereid en kunnen wij als semi-professioneel team te midden van deze FIA professionals weer ons geliefde werk doen op Race Control. En voor nu is het nagenieten en heel erg trots zijn op ons team!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet