NASCAR: Hamlin en Larson zorgen voor thriller in Darlington
Eindelijk behaalde Denny Hamlin zijn lang verwachte allereerste seizoensoverwinning. Regulier NASCAR-kampioen Kyle Larson en Hamlin zorgden in de Southern 500 op Darlington voor een zinderende spektakel. Ross Chastain en Martin Truex Jr. eindigden resp. als derde en vierde.

Denny Hamlin en Kyle Larson zorgden voor een schitterende finale in Darlington.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR/Toyota Racing USA
Hamlin en Larson zorgen voor thriller in Darlington
Richting finish in de allerlaatste ronde kreeg leider Denny Hamlin een duwtje van Larson maar de Toyota-coureur wist de controle over zijn bolide te behouden. Tussen Turn 3 en Turn 4 blokte de Toyota-rijder Larson af en won met een voorsprong va 0.212 secs.
De Southern 500 waar veel met Retro kleurenschema's gereden wordt is één van de mooiste wedstrijden op de kalender.
Over de banzaï-aanval van Larson zei Hamlin het volgende: "Hij reed gewoon over de limiet van zijn auto en banden heen. Hoewel ik een voorsprong van vierwagenlengtes had, wist ik dat hij eraan zat te komen. Het was gewoon een keer tijd om te winnen. We konden er niet meer door blijven gaan om tien ronden voor het einde aan de leiding te rijden en alsnog te verliezen." Bij de laatste twee herstarts wist Hamlin wel achter zich te houden maar slaagde er niet in om een comfortabele voorsprong op te bouwen.
Kyle Larson: "Toen de witte vlag ronde inging dacht ik "Ik heb nu geen voordeel weten te behalen, ik ga iets anders proberen." De Hendrick Motorsports-rijder was duidelijk desperaat en noemde het dan ook een videogame move..... "Ik wilde hem er zeker niet vanaf rijden, ik wilde hem gewoon aan de buitenkant passeren. Maar hij maakte tijdens de laatste run geen enkele fout en ik moest op P2 werkelijk pushen om het contact met hem te behouden" aldus Larson.
Zowel Hamlin als Larson waren dominant. In de 367 tellende wedstrijd reed Hamlin 156 ronden aan de leiding en Larson 146. Hamlin won het eerste segment en Larson het tweede. In de 318e ronde kregen de JGR-Toyota-coureurs Hamlin en Martin Truex Jr. wat lucht toen Ryan Blaney spinde. Truex Jr. versloeg Hamlin in de pitlane maar werd vanwege te snel rijden bestraft. Het betekende dat Hamlin voor de rest van de dag op kop kon rijden.

Ondanks veel oponthoud wist Martin Truex Jr. toch nog als tweede te eindigen.
Ross Chastain eindigde als derde terwijl Martin Truex Jr. zich tweemaal wist te herstellen. Een loszittend wiel en te snel rijden remden hem aardig af. Achter Truex Jr. volgden de Playoff-rijders Kevin Harvick, Kurt Busch en Joey Logano. Voor de overige titelkandidaten was de wedstrijd een ramp. Tweevoudig kampioen Kyle Busch zag zijn titelaspiraties al vroeg aardig beperkt worden. Contact met de No 3 van Austin Dillon zorgde voor onherstelbare schade. Busch werd als 35e geklasseerd en gaat een moeilijke strijd tegemoet.
Kyle Busch: "Het was nog niet eens Dillon's fout. We reden gewoon als "crap" En dan krijg je dit. Had daar gewoon niet moeten zijn." Driekwart van de Hendrick Motorsports-brigade werd ook nog eens flink geraakt. In de 14e ronde schaafde Alex Bowman langs de muur en hoopte tot de "competition caution" op de baan te blijven. Een beschadigde rechtervoorband had echter rampzalige gevolgen. Bowman's Chevy ging in Turn 4 hard de muur in en ook zijn teamgenoot William Byron raakte bij het incident betrokken.
Bowman was in staat zijn weg te vervolgen maar Byron was niet zo fortuinlijk. Door een klapband crashte hij in de 200e ronde hard de muur in. De Hendrick Motorsports-rijder moest met een 34e plek genoegen nemen.

Vuurwerk van Kyle Larson.
Alex Bowman: " Het was een flinke klapper. Waarschijnlijk was bij de vorige stop de krik te vroeg gevallen waardoor de band beschadigd werd. Ik vertrok en alles voelde goed aan. Ik passeerde de 00 van Quin Houff en stond op het punt om in Turn 1 in te sturen toen de linker voorkant ineens naar beneden ging. Er was gewoon niets tegen te doen. De crew leverde geweldig werk om de boel te repareren. Ik denk dat we met alle eerder opgelopen schade zelfs al in de Top 12 reden. Verschrikkelijk. Dit doet pijn."
Regerend kampioen Chase Elliott werd als 31e geklasseerd nadat hij in de 327e ronde in een drie breed incident met Bubba Wallace en Christopher Bell de muur raakte. Michael McDowell zag in de 31e ronde zijn titelkansen eveneens aardig gereduceerd worden toen hij onderstuurd in Turn 2 in de Safer Barrier knalde.
"Iedereen reed zich op de No 43(Jones) vast. Ik denk dat hij niet met de goede banden voorin reed en ik kwam drie breed onder hem en tevens op het nieuwe geasfalteerde gedeelte. Ik ging onderstuurd de muur in en dit was het dan wel. Ik moet eerst de video nog terugzien maar voor het Front Row team is dit hartverscheurend. Wij zijn met hoge verwachtingen aan de Playoffs begonnen maar dit was niet de bedoeling.' aldus een zwaar teleurgestelde McDowell.

Voor Hamlin was de tijd meer dan rijp voor een overwinning.
Uitslag 72e Southern 500
1. Denny Hamlin Toyota 367 ronden
2. Kyle Larson Chevrolet 367 ronden
3. Ross Chastain Chevrolet 367 ronden
4. Martin Truex Jr. Toyota 367 ronden
5. Kevin Harvick Ford 367 ronden
6. Kurt Busch Chevrolet 367 ronden
7. Brad Keselowski Ford 367 ronden
8. Joey Logano Ford 367 ronden
9. Chris Buescher Ford 367 ronden
10. Austin Dillon Chevrolet 367 ronden
Stand Playoffs: 1. Denny Hamlin 2072 pnt. 2. Kyle Larson 2106 pnt. 3. Martin Truex Jr. 2062 pnt. 4. Kyle Busch 2052 pnt. 5. Ryan Blaney 2048 pnt. 6. Joey Logano 2047 pnt. 7. Kevin Harvick 2046 pnt. 8. Brad Keselowski 2038 pnt. 9. Christopher Bell 2031 pnt 10. Chase Elliott 2030 pnt. 11. Aric Almirola 2029 pnt. 12. Tyler Reddick 2026 pnt.
Gevarenzone: 13. Alex Bowman 2026 pnt. 14. Kyle Busch 2024 pnt. 15. William Byron 2017 pnt. 16. Michael McDowell 2006 pnt.

Denny Hamlin en Kyle Larson zorgden voor een schitterende finale in Darlington.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR/Toyota Racing USA
Hamlin en Larson zorgen voor thriller in Darlington
Richting finish in de allerlaatste ronde kreeg leider Denny Hamlin een duwtje van Larson maar de Toyota-coureur wist de controle over zijn bolide te behouden. Tussen Turn 3 en Turn 4 blokte de Toyota-rijder Larson af en won met een voorsprong va 0.212 secs.

Over de banzaï-aanval van Larson zei Hamlin het volgende: "Hij reed gewoon over de limiet van zijn auto en banden heen. Hoewel ik een voorsprong van vierwagenlengtes had, wist ik dat hij eraan zat te komen. Het was gewoon een keer tijd om te winnen. We konden er niet meer door blijven gaan om tien ronden voor het einde aan de leiding te rijden en alsnog te verliezen." Bij de laatste twee herstarts wist Hamlin wel achter zich te houden maar slaagde er niet in om een comfortabele voorsprong op te bouwen.
Kyle Larson: "Toen de witte vlag ronde inging dacht ik "Ik heb nu geen voordeel weten te behalen, ik ga iets anders proberen." De Hendrick Motorsports-rijder was duidelijk desperaat en noemde het dan ook een videogame move..... "Ik wilde hem er zeker niet vanaf rijden, ik wilde hem gewoon aan de buitenkant passeren. Maar hij maakte tijdens de laatste run geen enkele fout en ik moest op P2 werkelijk pushen om het contact met hem te behouden" aldus Larson.
Zowel Hamlin als Larson waren dominant. In de 367 tellende wedstrijd reed Hamlin 156 ronden aan de leiding en Larson 146. Hamlin won het eerste segment en Larson het tweede. In de 318e ronde kregen de JGR-Toyota-coureurs Hamlin en Martin Truex Jr. wat lucht toen Ryan Blaney spinde. Truex Jr. versloeg Hamlin in de pitlane maar werd vanwege te snel rijden bestraft. Het betekende dat Hamlin voor de rest van de dag op kop kon rijden.

Ondanks veel oponthoud wist Martin Truex Jr. toch nog als tweede te eindigen.
Ross Chastain eindigde als derde terwijl Martin Truex Jr. zich tweemaal wist te herstellen. Een loszittend wiel en te snel rijden remden hem aardig af. Achter Truex Jr. volgden de Playoff-rijders Kevin Harvick, Kurt Busch en Joey Logano. Voor de overige titelkandidaten was de wedstrijd een ramp. Tweevoudig kampioen Kyle Busch zag zijn titelaspiraties al vroeg aardig beperkt worden. Contact met de No 3 van Austin Dillon zorgde voor onherstelbare schade. Busch werd als 35e geklasseerd en gaat een moeilijke strijd tegemoet.
Kyle Busch: "Het was nog niet eens Dillon's fout. We reden gewoon als "crap" En dan krijg je dit. Had daar gewoon niet moeten zijn." Driekwart van de Hendrick Motorsports-brigade werd ook nog eens flink geraakt. In de 14e ronde schaafde Alex Bowman langs de muur en hoopte tot de "competition caution" op de baan te blijven. Een beschadigde rechtervoorband had echter rampzalige gevolgen. Bowman's Chevy ging in Turn 4 hard de muur in en ook zijn teamgenoot William Byron raakte bij het incident betrokken.
Bowman was in staat zijn weg te vervolgen maar Byron was niet zo fortuinlijk. Door een klapband crashte hij in de 200e ronde hard de muur in. De Hendrick Motorsports-rijder moest met een 34e plek genoegen nemen.

Vuurwerk van Kyle Larson.
Alex Bowman: " Het was een flinke klapper. Waarschijnlijk was bij de vorige stop de krik te vroeg gevallen waardoor de band beschadigd werd. Ik vertrok en alles voelde goed aan. Ik passeerde de 00 van Quin Houff en stond op het punt om in Turn 1 in te sturen toen de linker voorkant ineens naar beneden ging. Er was gewoon niets tegen te doen. De crew leverde geweldig werk om de boel te repareren. Ik denk dat we met alle eerder opgelopen schade zelfs al in de Top 12 reden. Verschrikkelijk. Dit doet pijn."
Regerend kampioen Chase Elliott werd als 31e geklasseerd nadat hij in de 327e ronde in een drie breed incident met Bubba Wallace en Christopher Bell de muur raakte. Michael McDowell zag in de 31e ronde zijn titelkansen eveneens aardig gereduceerd worden toen hij onderstuurd in Turn 2 in de Safer Barrier knalde.
"Iedereen reed zich op de No 43(Jones) vast. Ik denk dat hij niet met de goede banden voorin reed en ik kwam drie breed onder hem en tevens op het nieuwe geasfalteerde gedeelte. Ik ging onderstuurd de muur in en dit was het dan wel. Ik moet eerst de video nog terugzien maar voor het Front Row team is dit hartverscheurend. Wij zijn met hoge verwachtingen aan de Playoffs begonnen maar dit was niet de bedoeling.' aldus een zwaar teleurgestelde McDowell.

Voor Hamlin was de tijd meer dan rijp voor een overwinning.
Uitslag 72e Southern 500
1. Denny Hamlin Toyota 367 ronden
2. Kyle Larson Chevrolet 367 ronden
3. Ross Chastain Chevrolet 367 ronden
4. Martin Truex Jr. Toyota 367 ronden
5. Kevin Harvick Ford 367 ronden
6. Kurt Busch Chevrolet 367 ronden
7. Brad Keselowski Ford 367 ronden
8. Joey Logano Ford 367 ronden
9. Chris Buescher Ford 367 ronden
10. Austin Dillon Chevrolet 367 ronden
Stand Playoffs: 1. Denny Hamlin 2072 pnt. 2. Kyle Larson 2106 pnt. 3. Martin Truex Jr. 2062 pnt. 4. Kyle Busch 2052 pnt. 5. Ryan Blaney 2048 pnt. 6. Joey Logano 2047 pnt. 7. Kevin Harvick 2046 pnt. 8. Brad Keselowski 2038 pnt. 9. Christopher Bell 2031 pnt 10. Chase Elliott 2030 pnt. 11. Aric Almirola 2029 pnt. 12. Tyler Reddick 2026 pnt.
Gevarenzone: 13. Alex Bowman 2026 pnt. 14. Kyle Busch 2024 pnt. 15. William Byron 2017 pnt. 16. Michael McDowell 2006 pnt.