Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen maakt favorietenrol waar met superbenauwde pole

Verstappen

Max Verstappen heeft zijn favorietenrol op Zandvoort voorlopig waargemaakt, door poleposition te scoren. Maar de marge was verwaarloosbaar: 0.038 op Lewis Hamilton. En dus starten morgen wederom de twee beste rijders ter wereld samen vanaf de voorste startrij. Wat een affiche voor de eerste GP van Nederland.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Episch baantje
Wij Nederlanders (de meeste althans) zijn natuurlijk apetrots om de Formule 1 terug te zien in Nederland. Misschien nog wel mooier is om te zien dat de internationale pers en de Formule 1-coureurs ook superlatieven tekort komen. Zowel voor de baan als voor de organisatie en de sfeer. De combinatie van de old-school baan met de twee kombochten is uniek. "Episch", aldus Hamilton. "Crazy", aldus Leclerc. Tot in de ochtendtraining waren de rijders op zoek naar de goede lijn, met name in de Hugenholtz-kombocht. Het gebrek aan uitloopstroken verhoogt de sensatie, al ervaart Carlos Sainz al direct de keerzijde. Hij ging in de ochtend hard in de muur en zijn team doet zijn uiterste best om de Ferrari te repareren voor de kwalificaties. En daar slagen de Italianen in.

Een van de uitdagingen van Q1 is om een vrije ronde te rijden. De kopmannen nemen geen risico, gaan direct naar buiten, en Verstappen en Hamilton nestelen zich al direct op p1 en p2. Bottas op p3 is ook veilig, Perez op p7 minder. Beide Mercedessen gaan desalniettemin nog een keer naar buiten, Verstappen (en Gasly (p4) en Alonso (p6) blijven ook binnen.

De sessie verloopt verdacht geruisloos; nog geen code rood als ieders laatste stint aanbreekt. In die laatste stint is veel te winnen. Het verschil tussen p1 en p16 is maar 0.7 seconde. En de baan is een stuk sneller geworden, zo demonstreert George Russell als hij p5 klokt.

Stroll, Ricciardo, Schumacher, Kubica (die Räikkönen vervangt, omdat hij vanochtend positivief werd getest op Covid) en Mazepin staan onder de streep.

Drama voor Perez (en Red Bull)
De baan is inderdaad een stuk sneller geworden (al is Verstappen wel veilig). De laatste ronde is cruciaal en het is dringen geblazen in de laatste sector. Vettel komt in het gedrang, wordt ernstig gehinderd door Mazepin, en valt uit. Perez komt ook in het gedrang; zijn outlap is een seconde te langzaam en hij komt een seconde te laat om een laatste ronde te rijden. En dat komt hem heel duur te staan. Zijn tijd wordt door Jan en alleman verbeterd en Perez valt terug naar p15, onder de streep dus. Op een baan waar inhalen onmogelijk is, staat Verstappen er morgen dus alwéér alleen voor. En grote kans dat Mercedes dus weer strategisch de overhand heeft op Verstappen. "Zijn opwarmronde was te langzaam, maar wij hadden hem ook gewoon iets eerder naar buiten moeten sturen", analyseert teambaas Christiaan Horner.

Klein applausje is er voor Robert Kubica. Hij eindigt 18e, voor beide Haas', wat niet slecht is na er zo lang uit te zijn geweest en met slechts één training onder de riem op dit listige baantje.

Verstappen weer als eerste
Ook in Q2 laat Verstappen er geen gras over groeien. Hij gaat als eerste naar buiten, rijdt een seconde sneller dan in Q1, 0,6 seconde sneller dan Hamilton en Bottas. Hun tijden zijn niet fantastisch; Leclerc en Gasly zijn sneller.

2x Williams
De rode vlag die deze kwalificatie onvermijdelijk was, valt in Q2. Kwalificatiekanon George Russell gaat in de voorlaatste bocht de fout in en stuitert door de grindbak redelijk hard de bandenstapel in. De rode vlag wordt direct uitgehangen – misschien wel iets te snel. Want Russell kan (onverwacht) verder rijden en terug de pits in. Hij kan de sessie echter niet hervatten.

Met nog 4 minuten op de klok is er nog tijd zat voor een laatste ronde voor iedereen, al zal het weer dringen geblazen zijn. Stroll, Norris, Latifi en Tsunoda strijden om de toptien te halen. Maar deze sessie is wel erg kort. Nu is het namelijk de andere Williams die van de baan schuift: Nicholas Latifi. Hij schuift er na het Scheivlak in bocht 8, wellicht enigszins afgeleid door een trage Hamilton, nog harder af dan zijn teamgenoot en de impact is ook een stuk groter. Latifi is ongedeerd, maar maakt met een klap een einde aan Q2. Dat is vooral slecht nieuws voor Norris, die teleurstelt en niet verder komt dan p13. Russell komt zo nog best goed weg, hij start als elfde.

Verstappen topfavoriet
Max Verstappen begint Q3 als dé topfavoriet voor poleposition. Niet alleen vanwege de massale steun van het Nederlandse publiek; ook omdat hij FP3 een dikke halve seconde sneller was dan de rest, en ook in Q2 was hij oppermachtig. Maar schrijf Mercedes en Hamilton nooit af.

Wederom neemt Red Bull geen risico en stuurt Verstappen direct naar buiten. Vrij baan is nu het belangrijkste. Het publiek staat op de banken; kan Verstappen de favorietenrol waarmaken? Zijn ronde lijkt niet eens perfect, maar is wel razendsnel. Hij duikt onder de 1:09. Daar komt niemand aan: Bottas geeft 0.299 toe, Hamilton 0.345. Gasly verrast met p4 op 0.7, de Ferrari's zitten op een seconde.

Hamiltons ronde was ook niet perfect, dus de strijd is nog absoluut niet gestreden. Voor die ronde gaat Verstappen niet als allereerste; hij laat de "achterblijvers" eerst gaan. Maar hij gaat wel voor de Mercedessen. Omdat de rest van de auto's aan het einde van de pitstraat staan te wachten, moet Verstappen ook wachten – en dus koelen zijn banden wat af. De Mercedessen starten daardoor ook later en zij moeten misschien een iets snellere uitloopronde dan normaal rijden. Hamilton moet zelfs nog aan de kant (en van de racelijn) om Leclerc niet in de weg te zitten. Het gaat om de details ...

Verstappens eerste sector is bijna identiek aan de vorige. Bottas en Hamilton zitten er een tiende boven. Na de tweede sector zit Verstappen iets onder zijn vorige tijd. Bottas en Hamilton zitten er weer bijna 2 tienden boven. Maar de laatste sector was bij de eerste stint voor de Mercedessen. Verstappen laat er iets tijd liggen, maar scherpt zijn tijd wel nipt aan. En dat blijkt maar goed ook. Bottas verbetert zijn tijd niet, maar Hamilton stijgt zoals altijd bij de laatste poging boven zichzelf uit. Hij komt superdichtbij, maar nét te kort: op 0.038 seconde eindigt hij op p2 en Verstappen op pole. De reactie van het publiek laat zich raden. Pole is reden voor een feestje, zo'n klein verschil maakt het nog mooier. 

Verstappen moet bijna schreeuwen
Als Verstappen voor de microfoon van Giedo van der Garde verschijnt, moet hij bijna schreeuwen om het uitzinnige publiek te overstemmen. "Het is een geweldig gevoel om hier poleposition te scoren. Het was erg leuk vandaag. De auto was zo goed. En deze baan is in de kwalificatie zo cool. Inhalen is hier moeilijk, maar het wordt morgen zeker geen gemakkelijke race. Het zijn veel rondjes en de banden hebben het zwaar in de snelle bochten."

Hamilton flikt het bijna
Lewis Hamilton zit al het hele weekend in de achtervolging, maar flikte het in de laatste ronde bijna weer. Gelukkig wordt hij door het Nederlandse publiek niet massaal uitgefloten, maar ook toegejuicht. "Ik vind het oprecht heel leuk om in dit land te komen. De Nederlandse fans, deze locatie, dit circuit ... Een publiek als dit hebben we lang moeten missen. De kwalificatie was zó close. Max zijn ronde was geweldig, maar ik kwam nog erg dichtbij. Door de sessie die ik gisteren heb gemist hadden we wat achterstand, maar ik heb alles gegeven en hij verdient de pole. Het is hier moeilijk om in te halen, maar de strategie kan morgen ook een grote rol spelen. En bovendien is het echt een moeilijk circuit. Dat maakt het ook zo fantastisch."

Naast het titanengevecht aan het front, zijn er twee man die ook bijzondere aandacht verdienen. Pierre Gasly bewijst weer zijn snelheid met p4. En Antonio Giovinazzi, vechtend voor zijn zitje voor 2022, scoort een fantastische p7 voor Alfa Romeo. Achter de Ferrari's, maar voor de Alpines.

Uitslag kwalificatie GP Nederland
1. Max Verstappen, 1:08.885
2. Lewis Hamilton, op 0.038
3. Valtteri Bottas, op 0.337
4. Pierre Gasly, op 0.593
5. Charles Leclerc, op 0.642
6. Carlos Sainz, op 0.652
7. Antonio Giovinazzi, op 0.705
8. Esteban Ocon, op 1.048
9. Fernando Alonso, op 1.071
10. Daniel Ricciardo, op 1.281

11. George Russell, 1:10.332
12. Lance Stroll, 1:10.367
13. Lando Norris, 1:10.406
14. Nicholas Latifi, 1:11.161
15. Yuki Tsunoda, 1:11.314

16. Sergio Perez, 1:10.530
17. Sebastian Vettel, 1:10.731
18. Robert Kubica., 1:11.301
19. Mick Schumacher, 1:11.387
20. Nikita Mazepin, 1:11.875
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet