DTM: Philip Ellis behaalt eerste DTM-zege

Het DTM-veld op de banking van de Lausitzring
Vanaf de negende startplaats reed Philip Ellis gestaag naar voren, nam kort na een safety-car-interventie de leiding en reed vervolgens zijn eerste overwinning in de DTM naar huis. Het succes van de Zwitser op de Lausitzring was tevens de eerste zege voor Mercedes-AMG in de DTM in zijn huidige vorm. Achter Ellis, uitkomend voor het Winward-team, eindigdede Nieuw-Zeelander Liam Lawson in de Red Bull-Ferrari als tweede. Pole-sitter Sheldon van der Linde kwam met de ROWE-BMW als derde over de eindstreep, maar incasseerde een tijdstraf van vijf seconden vanwege een onrechtmatigheid bij de pitstop. Daarmee erfde Mike Rockenfeller in de Abt-Audi de derde plaats.
Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: DTM/Jürgen Tap

De Van der Linde-broers op de eerste startrij
"Dit is waarschijnlijk onze beste kans om dit seizoen races te winnen", zei Sheldon van der Linde voorafgaand aan het evenement op de Lausitzring, waar de DTM dit weekeinde voor het eerst ook op de banking van de eerste bocht van de oval racet. In de kwalificatie liet de Zuid-Afrikaan al zijn snelheid zien met de pole-position, zijn tweede na de zondagsrace op Zolder in 2019. Zijn oudere broer Kelvin, die bij het Abt-Audi-team dit jaar voor het eerst in de DTM rijdt, zorgde voor een uniek feit door de tweede startplaats voor zich op te eisen, waarmee voor het eerst in de historie van de DTM twee broers de volledige eerste startrij bezetten. Daarachter volgde Mike Rockenfeller, ook met een Abt-Audi, en de verrassend sterke jonge Belg Esteban Muth met de Lamborghini van het team T3 Motorsport.
Bij de rollende start in gesloten formatie behield Sheldon van der Linde de leiding, voor zijn broer, Rockenfeller en Muth. De Belg raakte in de clinch met Rockenfeller, die even wijd ging, maar zijn Audi onder controle wist te houden. Dat gold niet voor merkgenoten Sophia Flörsch en Dev Gore, die beide van de baan raakten. Ook Esmee Hawkey met de tweede T3-Lamborghini moest kort door het gras. Of het daardoor kwam, is onbekend, maar in de derde ronde verloor ze in Turn 1 de controle over haar auto, ging in de rondte en belandde hard in de muur. Dat leidde tot een interventie van de safety-car. De Britse rijder kon ongedeerd uitstappen.

Crash voor Esmee Hawey in Turn 1
In de achtste ronde werd de race weer vrijgegeven. Ellis kwam bij de herstart snel naar voren en klom op naar de tweede plaats achter Sheldon van der Linde. Daar bleef hij aanvankelijk ook nadat beide hun verplichte pitstop gemaakt hadden, maar in de 20e ronde zette Ellis op het rechte stuk van start en finish zijn Mercedes naast de BMW van Van der Linde en nam hij het ingaan van de eerste bocht de leiding. Lawson volgde in zijn kielzog en zo was Van der Linde nog slechts derde.

Philip Ellis wordt als winnaar afgevlagd
Daarmee nog niet genoeg, want voor de Zuid-Afrikaan was er ook nog een tijdstraf van vijf seconden vanwege een overtreding bij de pitstop. Vooraan reed officieel Nico Müller nog op kop, maar die moest als enige nog zijn pitstop maken. Toen Müler aan het eind van de 35e en voorlaatste ronde eindelijk naar binnen reed, nam Ellis ook officieel de leiding en werd een ronde later als winnaar afgevlagd. Daarmee werd hij de derde Zwitserse DTM-racewinnaar na Marcel Fässler en Nico Müller. Liam Lawson eindidge als tweede, voor Mike Rockenfeller, die de derde plaats erfde als gevolg van de tijdstraf voor Sheldon van der Linde, die daarmee slechts negende werd. Achter Rockenfeller eindigde zijn teamgenoot Kelvin van der Linde als vierde, voor Alex Albon (Ferrari), Lucas Auer (Mercedes), Marco Wittmann (BMW) en Esteban Muth.

Na zijn klassezege in Daytona nu ook de eerste DTM-racewinst voor Philip Ellis