Dragracing: Voodoo Hemi Racing gaat weer los!
De countdown is begonnen! Nog een paar weken en dan mag de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird de meer dan 3.000 pk weer loslaten op de dragstrip. Na een door de coronapandemie gedwongen pauze van meer dan anderhalf jaar reizen Marck Harteveld en zijn team half augustus naar Zweden om op Tierp Arena de eerste meters te maken. "Ik kan niet wachten om weer in te stappen. We zijn er helemaal klaar voor", blikt een ongeduldige Harteveld vooruit.
Tekst: aangleverd bericht
Foto's: PR
Voodoo Hemi Racing had in 2020 grootse plannen. Na het in 2019 winnen van de Britse Pro Modified-titel zouden Marck Harteveld en zijn team voor het eerst het volledige programma van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap afwerken. De coronapandemie gooide echter roet in het eten en uiteindelijk zagen de organisatoren zich genoodzaakt om alle wedstrijd af te gelasten. De hoop was daarmee gevestigd op 2021. De nog altijd heersende reisbeperkingen en onzekerheden over het mogen toelaten van publiek noodzaakten de organisatoren van de eerste drie FIA EK-wedstrijden om hun evenementen van de kalender te halen. Toen vervolgens Hockenheim om dezelfde redenen afhaakte, ging er opnieuw een streep door het FIA Europees Kampioenschap. Twee grote evenementen bleven echter gewoon op de kalender staan, Tierp Arena in Zweden en de European Finals op het Engelse Santa Pod Raceway. De wedstrijden tellen dan weliswaar niet mee voor een Europese titelstrijd, maar bieden wel de ideale kans om dit jaar op eersteklas locaties de nodige runs te kunnen maken en vormen daarmee een goede voorbereiding op het FIA EK van 2022.
Voodoo Hemi Racing zag zijn kans schoon en aarzelde dan ook geen moment om zich voor zowel Tierp Arena (12-15 augustus) als de European Finals (9-12 september) in te schrijven. In 2020 zou het team voor het eerst op het fraaie en supersnelle Tierp Arena in actie komen. Van uitstel komt dus inderdaad geen afstel want de plannen worden binnen enkele weken realiteit. "Ik heb er ongelofelijk veel zin in en heb hier al heel lang naar uitgekeken. Eindelijk kan het weer en dus grijpen we die kans met beide handen aan", aldus een niet te stoppen Harteveld. Na de wedstrijd op Tierp Arena zal de Voodoo Hemi Superbird ook in actie komen tijdens de European Finals op Santa Pod Raceway. Hoewel beide wedstrijden dus niet meetellen voor een internationaal kampioenschap worden er grote en uiterst sterke deelnemersvelden verwacht. Het is zo ongeveer de enige kans om dit jaar op een optimaal geprepareerde baan runs te kunnen maken en het in de afgelopen anderhalf jaar nieuw aangeschafte dan wel aangepaste materiaal te kunnen testen. De Zweden hebben tot op heden alleen op de kleinere banen over de 1/8 mijl wat kunnen rijden, terwijl de Engelse wedstrijden alleen waren opengesteld voor nationale deelnemers. "We gaan in beide wedstrijden van alles testen, maar ook gewoon voor snelle tijden en een goed resultaat. We willen zien waar we ten opzichte van de Europese concurrentie staan", onderstreept Harteveld het belang dat hij aan beide wedstrijden hecht.
Ready to go
Zoals algemeen bekend is stilzitten niet het sterkste punt van Marck Harteveld en zijn Voodoo Hemi Racing-crew. De coronatijd is dan ook benut om het materiaal in optimale conditie te brengen voor het moment dat het geweld weer los zou barsten. Alles heeft een update gehad en is nagelopen. Verder zijn alle onderdelen waarvoor een SFI-keuring nodig is naar Zweden geweest om bij ME Racing Service van Mats Eriksson opnieuw te worden gecertificeerd. Joeri Woudenberg, die het team bij de laatste wedstrijden van 2019 al bijstond, heeft de motor volledig nagelopen en van de nodige updates voorzien. Zo is het probleem van de te vaak kapotgaande klepveren verholpen, zitten er andere nokkenassen in de motor en is de compressie aangepast. Verder is alles nu optimaal op elkaar afgestemd zodat de pk's die in de motor schuilgaan er ook daadwerkelijk uitkomen. "Met de komst van Joeri hebben we zelf ook weer veel geleerd over de motor. Joeri zal ook bij allebei de wedstrijden met ons meegaan zodat we het maximale resultaat eruit kunnen halen. Daarnaast kan ik weer rekenen op de bekende trouwe crew", vervolgt Harteveld.
Tweeling
Minstens zo belangrijk als de update van de bestaande motor, is het feit dat Voodoo Hemi Racing nu beschikt over een volledig identieke tweede motor. "We waren bij Post & Dros om een extra set cilinderkoppen te bestellen en lieten daar vallen dat we op zoek waren naar een tweede motorblok. Ze bleken een exemplaar te hebben dat exact gelijk is aan de motor die we nu hebben, en ook alle toebehoren. Mocht er onverhoopt iets misgaan bij een wedstrijd, dan kunnen we nu zo de andere motor in de Superbird zetten en doorgaan waar we gebleven waren. Repareren kunnen we dan weer in alle rust in de eigen werkplaats doen. Wellicht rijden we op Tierp Arena met de bestaande motor en zetten we voor Engeland de tweede motor er in, zodat ze allebei getest de winter ingaan", licht Harteveld de plannen toe.
Op naar het FIA Europees Kampioenschap 2022
Met een vertraging van uiteindelijk twee jaar staat voor Voodoo Hemi Racing in 2022 deelname aan het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap centraal. Uiteraard is de kalender daarvan nog niet bekend, maar de titelstrijd zal uit vijf of zes wedstrijden bestaan, twee keer Zweden, twee keer Engeland, één keer Duitsland en wellicht een wedstrijd in Finland. Dat is allemaal nog een eind weg. Eerst is het richting Tierp Arena en Santa Pod Raceway om de Superbird weer over de baan te laten vliegen.