Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Zonovergoten Zandvoort Race Classics zonder publiek verreden

zrc2021-sun-26

Drie dagen lang wachtte de deelnemers, teamleden en organisatie van de Zandvoort Race Classics een stralende zon, en dat leverde overal in de paddock blije gezichten op. Maar toch: juist in zulke gezegende omstandigheden doet het gebrek aan toeschouwers en liefhebbers zich voelen. Voor de zoveelste keer in deze coronacrisis moest iedereen verzuchten: er zit niks anders op.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Hoe snel kan het verkeren: van een vrij toegankelijke Historic Grand Prix met bijdragen van Masters Historic Racing, de HGPCA, de HSCC F2 en de FIA Historic F3 naar een besloten Zandvoort Race Classics met een hele verzameling Duitse velden ter vervanging – en allemaal binnen het tijdbestek van een maand. Half juni waren de Britten nog niet welkom hier, nu is het (ook weer) andersom.
  zrc2021-sun-67

Het aloude tandem CZ/HARC pakte na de grote tegenslag van het afscheid van de Britten snel de draad op en wist de medewerking van de Duitse FHR uit te breiden naar zes grids. Zo ontstond er toch nog een vol programma zonder middagpauzes en met goedgevulde velden, totdat de tweede mokerslag kwam: alsnog geen publiek toegelaten. Althans, toeschouwers hadden er alleen in gemogen als ze met ruime tussenafstanden op de tribune waren gaan zitten, maar dat is een kwelling die je liefhebbers van historische autosport niet mag aandoen.

zrc2021-sun-73

En zo werd het toch weer een preek voor eigen parochie, nadat ook de Historische Zandvoort Trophy al zonder publiek was verreden. De belangrijkste grids kwamen deze keer eigenlijk voor rekening van de HARC, want ondanks het grove geschut dat de Duitsers hadden meegenomen, waren de zes races van het NK GTTC en het NK HARC 82-90 (drie voor elk kampioenschap) de best bezette wedstrijden op het programma.
  zrc2021-sun-37

In het NK GTTC reed Daniel Schrey in zijn Kremer Porsche 935K1 drie keer onbedreigd naar de overwinning, met twee keer als naaste achtervolger VLN-coureur Mike Stursberg in de ultrarappe Escort Mk2 RS1800. Hans de Graaf had het als snelste lokale exponent drie keer aan de stok met die andere Porsche Carrera RSR (in Samson-kleuren) van Wolfgang Pohl. Twee keer trok de Nederlander aan het langste eind, in de eerste race geholpen door een pirouette van Pohl in de Hans Ernstbocht, in de laatste na een mooi gevecht. In de tweede race won Pohl het onderlinge duel.
  zrc2021-sun-52

Het NK HARC 82-90 kent inmiddels bijna net zoveel variatie als het NK GTTC, al blijft het gehalte aan BMW's, Mazda's en 944's hoog. De variatie binnen het Beierse merk was deze keer echter hoger dan normaal, want naast de gebruikelijke 325i's (in Groep A- en N-uitvoeringen) en de al vaker verschijnende M3 zagen we nu ook een 635 voor Jan Schouten, meegebracht door Vink Motorsport, en een E21 van oosterbuur Christian Heck. Schouten won de eerste race na een mooi duel met Björn Hees in de M3, terwijl regerend kampioen Pieter Bikker (E30 325i) Ko Koppejan in de 190 2.3 16 achter zich hield. Schouten ging aanvankelijk goed op weg naar een tweede zege, maar moest uiteindelijk Leonard Batenburg (in nog een M3), Bikker en Heck voor zich laten. In de laatste race van het weekend maakte Batenburg er twee uit drie van, voor Bikker en Heck, terwijl Bira van Haver – in de tweede race nog uitvaller in de 325i Groep A – vierde werd na een strijd met klasserivalen Tim Medenblik, Thijs de Jong en Reinier van Abbe. David Koh won intussen de eerste Mazda-strijd, maar moest daarna Yannick Rehorst twee keer voorlaten.

zrc2021-sun-63

De kraker van de zondagmiddag was de 40 minuten durende race van de Tourenwagen Classics – en daarin ging de overwinning naar Denemarken. De M3 van Steffen Lykke Gregersen leidde van start tot finish. In een Groep A M3 verdedigde Marc Seesing de Nederlandse eer door op vijf seconden van de Deen te finishen. Achter de Alpina M3 van Horn/Oberndorfer kwamen maar liefst vier 'Nederlandse' M3's over de streep, die van Mark Verhaegh, Sjaco Griffioen, Fred Krab en Rients Visser, nog vóór de Mercedes 190 Evo2 van Asch/Wüstefeld.
  zrc2021-sun-83

Meer kanonnen kwamen aan de bak in de CanAm & Sportscars van de FHR, waarin ook Groep C-auto's welkom waren. Dat lokte meteen de komst van Michiel Campagne en Allard Kalff uit, die hun Spice-Chevrolet SE92C hadden meegenomen. Die bleek snel, maar niet betrouwbaar tijdens een safetycarperiode, zodat Peter Mücke er in de Zakspeed Capri Turbo Groep 5 er met de eerste winst vandoor ging. Runner-up Harry Schmidt in de CanAm McLaren M8C had daarna in de minder goed bezette zondagsrace weinig moeite om te zege binnen te halen, op zes seconden gevolgd door Wolfgang Henseler in de Lola T210.

zrc2021-sat-47

Door het wegvallen van het clubprogramma van onder meer DAF en Jaguar was er ruimte in het schema ontstaan voor nóg een race – en dat werd de GT Classics. Die gaf diverse Duitse en Nederlandse deelnemers de kans om nog wat meer kilometers te maken. Ook toerwagens waren in dit allegaartje welkom, waarbij Jörg Koslowski in zijn BMW E90 320i in WTCC-uitvoering prompt de derde plaats voor zich opeiste, achter de M1 Procar van Ronny Scheer en de Zakspeed Capri van Mücke. Ook Schrey, Griffioen, Wüstefeld en Horn namen de kans waar om nog een halfuur Zandvoort aan hun weekend toe te voegen.

zrc2021-sat-68

De twee hoofdonderdelen van de FHR verschenen samen op zondagochtend aan de start. De HTGT en de Dunlop Endurance Cup reden in een gemengd veld een tweeuursrace die oppermachtig werd gewonnen door Felix Haas in zijn Lola T210. De Duitser had een ronde voorsprong op zijn concurrenten. Het HTGT-veld werd na een uur afgevlagd, met Edgar & Nick Salewsky in hun Porsche 911 Carrera RS als winnaar. Het duo had een dubbelinschrijving en reed vervolgens door naar de tweede plaats achter Haas in de Endurance Cup.
  zrc2021-sat-10

De Dunlop Gentle Drivers bleek het stiefkindje van de FHR-velden, want hoewel we op de Oldtimer Grand Prix geregeld vele tientallen auto's zagen deelnemen aan deze GT-, sportwagen- en toerwagenklasse tot 1966, bleef de teller op Zandvoort steken op 11. Felix Haas voegde in de Lotus 23B van Chrome Cars nog eens twee zeges aan zijn totaal toe. In de eerste race leverde hij strijd met de 23B van Georg Hallau – wiens CanAm Lola T310 helaas in de kwalificatie de geest gaf – maar die haalde in race 2 het einde niet. Zo werd de Alfa GTA van Alex Furiani (op grote afstand) tweede.
  zrc2021-sun-41

Aanzienlijk meer auto's verschenen er aan de start in de Kampf der Zwerge, vorig jaar tijdens de Historic Grand Prix al een graag geziene gast. Na twee mooie races werd de Mini van Gregor Nick beide keren als winnaar afgevlagd, gevolgd door Herbert Wein Jr in nog zo'n Mini. Alex Schneider werd in zijn NSU TT derde in de eerste race, maar een Simca Rallye 2 – die van Norbert Blessing – versloeg de NSU TT van Andreas Vielgut in de strijd om de laatste podiumplaats op zondag. Jeroen Feijten was met zijn Rallye 2 twee keer de beste Nederlander.
  zrc2021-sun-10

Formuleauto's ontbraken gelukkig niet op het programma – en in beide gevallen waren het auto's die we niet zo vaak op Zandvoort zien. De Duitse Formel Vau-club maakte er twee fijne races van, maar de strijd werd beslist door middel van een regularity. De DRM van Joe Welzel won de eerste, de Tatuus van Dirk Kornmeyer de tweede. Wél echt raceten de F3-, Formule Opel- en Formule Ford-auto's in de AvD Historic Race Cup. Daniel Hornung won de eerste race in zijn Ralt-Toyota RT3. Davide Leone zegevierde met zijn March-Toyota 793 in race 2. Diverse F3-coureurs die nu via de HRA van Marcel Biehl meekwamen, zoals Leone, hadden het weekend toch al vrijgehouden voor de FIA Historic Formula 3 European Cup die anders op Zandvoort had plaatsgevonden.
  zrc2021-sun-46

Ook via een regularity maakten de vooroorlogse sportauto's van de Dutch Vintage Sports Car Club er een wedstrijd van. Hoewel hij vooraf zei dat hij niet voor de prijzen ging, won Mark Albada Jelgersma in de reusachtige Bugatti T57 Stelvio toch de eerste regularity, met zijn volop genietende vader naast zich. Dino Sontrop in een Bugatti T37 was daarna onaantastbaar tijdens de tweede rit, waarna Edwin Groen (Bugatti T43) en Cees Smit (Alvis 12/70) ex aequo eindigden in de derde rit. Een speciale vermelding verdienen Jeroen en Monique Hoep, die met de oudste auto uit het veld (een Buick 43 uit 1910) een vierde en een derde plaats uit het vuur wisten te slepen.
  zrc2021-fri-59

Aan het andere uiteinde van het spectrum vond op zaterdag als laatste de Junkyard Race plaats, voor auto's tot 2000 met een handelswaarde van maximaal 500 euro. De BMW 328i van de Belgian Eagles ging er met de winst vandoor, vóór de Seat Ibiza van Turbo Van der Lee. Nog meer Belgische input kwam van de Moneytron-Onyx-BMW 320i, die derde werd.
  zrc2021-fri-43

Later deze week een uitgebreid sfeerverslag voor iedereen die graag had willen komen...

Alle uitslagen van de Zandvoort Race Classics
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet